Arrow
Arrow
Slider
7 kwestii związanych z wyborem Tag Management System. Piotr Maślak

7 kwestii związanych z wyborem Tag Management System.

PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

W świecie Internetu istnieją tysiące usług marketingowych. Ich tagi wypełniają miliardy stron generując tyleż samo połączeń i przepływów danych. Wszystko to wymaga odpowiedniego zarządzania i konserwacji.

Tag, to krótki fragment kodu, który zbiera informacje ze strony, na której jest osadzony. Twoja strona internetowa posiada przeciętnie od 50 do 150 tagów innych firm. Tagi zbierają informacje na temat zachowań użytkowników (np. tagi sieci afiliacyjnych na stronie potwierdzającej zawarcie transakcji), ale mogą również uruchamiać np. czat, reklamę, ankietę, itp.

Zarządzanie tagami polega na zamianie tych kilkudziesięciu tagów na jeden tzw. „master tag”, należący systemu do zarządzania tagami, gdzie w czytelnym interfejsie można pojedyncze tagi dodawać, usuwać, można generować raporty dotyczące choćby tego, czyj tag został uruchomiony jako ostatni – ma to kolosalne znaczenie dla określenia czyj klik był ostatni i komu należy się prowizja w programach partnerskich.

Przy wyborze odpowiedniego dla twojego biznesu Systemu Zarządzania Tagami (Tag Management System – w skrócie TMS), musisz zastanowić się na czym ci najbardziej zależy. Każdy dostawca TMS ma swoje mocne i słabe strony.

W tym celu dobrze jest zadać sobie 7 pytań, które przybliżą cię do właściwego wyboru.

1. Który TMS jest łatwy w obsłudze?

Możliwość dodawania i usuwania tagów przez osoby nietechniczne, to jeden z podstawowych argumentów, żeby zdecydować się na wdrożenie TMS i uniezależnić się od działu IT. W tym celu interfejs TMS musi być intuicyjny i przyjazny.

Choć jest to działanie jednorazowe, nie bez znaczenia będzie również integracja TMS z twoją stroną oraz konfiguracja użytkowników i poziomów ich dostępów.

Nie jest łatwo dokonać oceny podczas krótkiego demo jakie serwują dostawcy TMS – dobrze byłoby móc zwrócić się do istniejącego użytkownika z prośbą o opinię.

2. W jaki sposób TMS poprawi efektywność strony i UX użytkownika?

Użyteczne okazują się tu być wszelkie case studies oferowane przez dostawcę.

Dodatkowo poproś o statystyki związane czasem ładowania strony, liczbą zapytań serwera na 1 załadowanie się strony, czasem ładowania się wszystkich tagów (wyrażane w milisekundach). Wszystko to może wpływać na współczynnik odrzuceń, a w efekcie na wyniki sprzedaży online.

Zadania jakie ma do wykonania TMS na twojej stronie są dość rozległe. Musi on bowiem zmapować i pogrupować wszystkie podstrony twojego serwisu, skontrolować system, który zaciągnie wszystkie dynamiczne wartości z twojej strony, rozpoznać, na której podstronie jest użytkownik, które tagi „odpalić”, jakie dane zaciągnąć, itp. i wszystko to przedstawić w czytelny sposób w swoim interfejsie.

Zwróć uwagę na to, gdzie zlokalizowana jest biblioteka JavaScript – niektórzy dostawcy trzymają ją w chmurze, inni na serwerze klienta. Nie jest to tak całkiem bez znaczenia dla wydajności strony.

3. Jak wygląda obsługa klienta po stronie dostawcy?

TMS ma za zadanie ułatwiać pracę nietechnicznym pracownikom. W związku z tym ważne jest wsparcie techniczne po stronie dostawcy. Czy otrzymasz dedykowanego account managera? Jakie koszty są z tym związane? Czy AM ma doświadczenie w bazach danych i analityce? Czy dostawca oferuje „wsparcie premium”?

4. Czy dostawca TMS ma doświadczenie w twojej branży?

Innymi słowy, czy ma w swoim portfolio firmy podobne do twojej? Chodzi głównie o to, czy jego dział obsługi klienta będzie dobrze rozumiał twoją specyfikę, rodzaj danych jakimi operujesz. Dla wielu klientów TMS staje się partnerem strategicznym, który silnie wspiera ich w marketingu bazodanowym.

5. Czy TMS jest rozwijany?

Marketing bazodanowy wciąż ewoluuje. Dobry TMS rozwiązuje problemy marketingu wykraczające daleko poza samo zarządzanie tagami – zajmując się choćby atrybucją. Zapytaj o wizję rozwoju TMS i sprawdź na ile pokrywa się ona z twoimi planami rozwojowymi.

6. Czy technologia TMS jest neutralna?

Innymi słowy, czy nie wchodzi w interakcje z innymi funkcjonalnościami powodując konflikty.

Coraz częściej TMS włączany jest jako moduł do większych narzędzi marketingowych. Decydując się na wykorzystanie takiego wielomodułowego narzędzia musisz sprawdzić jego wpływ na wszystkie dotychczas używane przez ciebie rozwiązania.

7. Czy TMS nadaje się do Cross-Channel Marketingu?

Często uporządkowanie procesu zbierania danych ze strony staje się pretekstem do integracji działalności marketingowej w wielu kanałach online i na wielu urządzeniach. Najbardziej zaawansowane TMS oferują rozwiązania wykraczające poza zbieranie danych w przeglądarce: mobile SDK, API data feeds, itp.

Marketerzy wdrażając coraz to nowe narzędzia marketingowe umieszczają mnóstwo cudzych fragmentów kodu JavaScript. Wydaje się to być nieuniknione. Jeśli by jednak zapytać eksperta IT o zdanie, będzie on zawsze rekomendował jak najmniejszą ich liczbę na stronie. Wydaje się, że Tag Management System godzi interesy wszystkich działów w firmie.

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Automation
Jak przekonać marketera do aktualizowania baz danych?

Zamknij