7 zasad strategii marketingowej do Millenialsów

Milenialsi to generacja, o której się dużo mówi. Pokolenie selfies, komunikacji obrazkowej i smartfonów reprezentuje coraz większy procent siły nabywczej. Z perspektywy firm i marek zamiast tylko mówić o tej grupie, trzeba nauczyć się skutecznie mówić do niej, by osiągać cele biznesowe.

Kim są milenialsi?

W zachodnich opracowaniach określa się milenialsów (inaczej pokolenie Y lub Next) jako osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem. Warto wziąć pod uwagę, że okres ten charakteryzuje się dużymi zmianami, szczególnie w branży technologicznej. Osoba urodzona w Polsce w latach 80. zdecydowanie różni się od tej urodzonej w końcówce lat 90. Ta pierwsza dorastała jeszcze w świecie bardziej analogowym. Ta druga w czasach, gdy korzystanie z sieci internetowej coraz bardziej się upowszechniało. Z powodu tych różnic, można spotkać się z opinią, że nie powinno się określać milenialsów mianem “pokolenia”.

W listopadzie ubiegłego roku powstał raport “OMG! Czyli jak mówić do polskich milenialsów”, w którym zwrócono uwagę na różnice oraz podobieństwa tej grupy społecznej. Co ważne, podzielono również pokolenie Y na dwie podgrupy:

 

  • urodzonych w latach 1990–2000 r. – tzw. młodszych milenialsów
  • urodzonych pomiędzy 1980 a 1989 r. – tzw. starszych milenialsów*

 

W niektórych opracowaniach spotyka się podział tej grupy na urodzonych między 1989 a 1995, czyli milenialsów oraz urodzonych od 1996- w górę, czyli pokolenie Z.

źródło i pełna wersja infografiki

Niestety wciąż pojawiają się niepochlebne opinie na temat pokolenia Y. Mówi się, że osoby należące do tej generacji są leniwe, roszczeniowe i w zasadzie nic nie robią oprócz patrzenia w ekrany. Warto ich lepiej poznać i pozbyć się tego stereotypowego myślenia. Tym bardziej jeśli znajdują się oni w grupie docelowej naszej marki.

marketing-to-millenials

Okładka magazynu Time, numer poświęcony pokoleniu milenialsów

 

Co charakteryzuje milenialsów?

  • kult indywidualizmu
  • pewność siebie
  • hedonizm
  • otwartość i tolerancyjność
  • poszukiwanie nowości i zmiany
  • komunikacja za pomocą social mediów

 

Co jest ważne dla milenialsów?

  • czas wolny przeznaczony na realizację pasji
  • utrzymywanie kontaktu ze znajomymi i przyjaciółmi
  • zdrowy tryb życia
  • dbanie o ciało
  • podróże

 

O czym pamiętać tworząc strategię dla tej grupy?

 

  1.  Stwórz historię

Marka, która skrywa się za sloganami reklamowymi nie będzie atrakcyjna dla pokolenia Y. Milenialsi chcą być częścią “czegoś większego”. Strategia marketingowa powinna pokazywać w sposób jasny i klarowny, czym zajmuje się firma i dlaczego to robi. Opowiedz im o swojej misji, historii powstania, a przede wszystkim wzbudzaj emocje.

toms tribe

Fragment strony internetowej marki odzieżowej Toms, źródło

 

  1. Korzystaj z social media

Media społecznościowe to podstawowy sposób na komunikację z milenialsami. Co jakiś czas pojawiają się nowe kanały. Czy Twoja marka powinna się znaleźć na Snapchat, czy Vine? Biorąc pod uwagę, że social media istnieją w życiu każdego milenialsa, odpowiedź jest oczywista. Jeśli zrobisz to szybko uzyskasz przewagę nad konkurencją. Nie bój się też eksperymentować.

 

  1. Twórz wartościowe treści

Zamiast tradycyjnych reklam skup się na tworzeniu wartościowych treści. Powinny być atrakcyjne i pełne pomocnych informacji. Zapomnij o opisywaniu swojej marki w samych superlatywach. Określenia “najlepszy” i “musisz to mieć” nie podziałają na milenialsów. Praktyczne wskazówki, które ułatwią im życie, sprawią że ta grupa zacznie myśleć o marce w pozytywny sposób.

źródło

 

  1. Bądź szczery

Szczerość i otwartość to sposoby, które wyznaczą ścieżkę do serc milenialsów. To pokolenie, które jest w stanie zapłacić dużo za korzystanie z konkretnych produktów. Zrobi to jednak tylko wtedy, gdy będzie pewne, że inwestuje w coś naprawdę wartościowego. Milenialsi wymagają transparentności. Chcą wiedzieć wszystko na temat projektowania i produkcji rzeczy i usług, które kupują, a nawet na temat tego w jaki sposób firmy czerpią swoje dochody.

Miesięczne przychody opublikowane przez firmę Buffer, źródło

 

  1. Pozyskaj influencerów

Stworzenie społeczności wokół marki i dialogu to nie wszystko. Milenialsi definiują siebie poprzez produkty i rzeczy, których używają. Jeśli coś polubią, od razu dzielą się tym z innymi w social media. Właśnie te osoby są jednym z najskuteczniejszych narzędzi dla marki. Warto znaleźć wśród nich kogoś wpływowego, kto cieszy się zaufaniem i jest otwarty na współpracę. Kimś takim jest internetowy influencer. To może być bloger, vloger, czy specjalista z konkretnej dziedziny. Opinia autentycznej osoby będzie znaczyła o wiele więcej niż setki komunikatów reklamowych.

Odpowiedź na pytanie: “Jakie akcje zdarza Ci się wykonać po przeczytaniu bloga lub obejrzeniu bloga?”  – B(V)lof power. Wpływ blogów i wideoblogów na internautów.

 

  1. Zainwestuj w mobile

Zarówno młodsza oraz starsza grupa milenialsów spędza dużo czasu, korzystając z urządzeń mobilnych. Dlatego jeśli chcesz ich pozyskać, zacznij myśleć mobilnie. Podstawowe rzeczy, o których trzeba pamiętać to optymalizacja strony do poprawnego wyświetlania na wszystkich rodzajach ekranów (laptop, tablet, smartfon), zwiększenie szybkości jej ładowania oraz widoczny i łatwo klikalny przycisk call to action. Alternatywą dla strony będzie też stworzenie mobilnej aplikacji.

źródło i pełna wersja infografiki

 

  1. Pamiętaj o wideo

Pokolenie Y uwielbia obrazki, dlatego też koniecznie rozważ produkowanie filmów wideo. To mogą być dłuższe formy, np. kilkuminutowe wideoblogi lub krótkie formy, które będą angażowały i miały potencjał do udostępniania w social media.

źródło

 

W Polsce nie można powiedzieć, że milenialsi w ogóle nie pamiętają świata bez Internetu, ponieważ grupa ta mieści również takie osoby, dla których nowe technologie zawitały dopiero po okresie dzieciństwa. Mimo różnic, łączy to pokolenie sposób podejmowania decyzji zakupowych. Social media, blogi, strony firmowe, recenzje online, aplikacje są dla nich podstawowym źródłem informacji i jeśli marki chcą trafić do tego pokolenia właśnie tam powinny się znaleźć.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...