Arrow
Arrow
Slider
9 powodów, dla których treści w formie listy są zawsze skuteczne Paulina Kamińska

9 powodów, dla których treści w formie listy są zawsze skuteczne

PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Poradniki na temat copywritingu są zgodne w tym, że najważniejszym elementem, który sprawi, że ktoś przeczyta Twój tekst, jest nagłówek. “100 rzeczy, które możesz mieć za darmo”, “20 miejsc, które musisz zobaczyć przed śmiercią”, “26 powodów, dlaczego kobiety żyją dłużej”. W takie nagłówki klikamy najczęściej w Internecie. Dlaczego? Bo wiemy, że kryją się za nimi artykuły w postaci listy (wyliczanki, zbioru rzeczy), a właśnie takie lubimy najbardziej.

Dlaczego treści w formie listy są skuteczne?

 

  1. Potwierdzają to badania

Przez 8 miesięcy zespół BuzzSumo (narzędzie do analizy skuteczności treści w Internecie)  przeanalizował ponad 100 milionów artykułów pod względem tego, które treści są najczęściej udostępniane w social media. Okazało się, że artykuły pisane w formie list (wyliczanek) i zawierające w nagłówku liczbę są rodzajem treści, który jest jednym z najczęściej udostępnianym w social media. Pierwsze miejsce zajęły infografiki. Z analizy wynikło także, że najpopularniejsze są treści zawierające liczbę 10 w tytule. Kolejne “magiczne liczby”, na które warto stawiać w nagłówkach artykułów to 23, 16 i 24.

buzz dumo badanie

#WSKAZÓWKA: Eksperymentuj z liczbami. Oprócz liczny 10 w sieci popularne są też treści zbierające kilkadziesiąt, a nawet setki punktów. Takie treści czytelnicy często zapisują i wracają do nich później.

  1. Robią tak najlepsi

Badania wskazują, że użytkownicy Internetu uwielbiają treści w formie list. Nic więc dziwnego, że jeden z najbardziej popularnych serwisów rozrywkowych BuzzFeed, konsekwentnie produkuje ogromną liczbę treści w postaci zestawień.

9 na 10 najczęściej udostępnianych artykułów BuzzFeeda jest w formie listy i zawiera liczbę.

buzzfeed

#WSKAZÓWKA: Podglądaj, jak są tworzone treści w formie zestawień również poza Twoją branżą. To, co podoba się ludziom w rozrywce (forma treści, sposób jej zaprezentowania, długość tekstów), spróbuj przenieść na treści edukacyjne, czy poradnikowe.

  1. Rzucają się w oczy

W potoku informacji, z którym spotykamy się każdego dnia artykuły, które mają w nagłówkach liczbę bardzo łatwo wychwycić. Czytelnicy rzadziej będą śledzić serię artykułów, ukazującą się w odcinkach, żeby poznać każdy z 10 sekretów młodości osobno. Nie mają na to czasu. Ten, kto zaprezentuje je im od razu, zdecydowanie na tym zyska.

hello zdrowie rzucają się w oczy

źrodło: hellozdrowie.pl

#WSKAZÓWKA: Np. jeśli piszesz tekst: “Naturalne sposoby na domową pielęgnację” z pewnością zawrzesz w nim kilka podpunktów. Nie rezygnuj w takim przypadku z liczby w nagłówku i zmień tytuł na “7 naturalnych sposobów na domową pielęgnację”.

 

  1. Nie okłamują czytelnika

Odbiorca, który trafia na nagłówek z konkretną liczbą, wie dokładnie, co otrzyma po kliknięciu. Jeśli będzie to lista 10 książek, które musi przeczytać tej jesieni – spotka się z 10 propozycjami od lokalnej księgarni, wydawnictwa lub ulubionego blogera. Nie dostanie ani więcej, ani mniej. Zanim przeczyta tekst najpierw go przeskanuje wzrokiem, więc nie będzie miał poczucia, że stracił czas, czy został oszukany. To, co znajdzie się na liście nie zawsze musi być dla czytelnika czymś nowym, może być tylko potwierdzeniem jego upodobań. Wtedy też chętnie podzieli się treścią z innymi, myśląc np: “Zobaczcie (ta marka, influencer, których szanuję) lubią to samo, co ja”.

bored panda

źródło

#WSKAZÓWKA: Twórz treści w formie list, ale nie tylko dla samego tworzenia. Przede wszystkim po to, żeby rozwiązały problem, były odpowiedzią na potrzeby (także rozrywkowe) Twoich użytkowników lub czytelników.

 

  1. Łatwiej je czytać

Posty napisane w formie list po prostu łatwiej czytać. Ich poszczególne fragmenty zawsze są wyodrębnione w postaci krótkich paragrafów, czy wyróżników wizualnych. Taka forma gwarantuje również, że nie trzeba się zapoznawać z całością tekstu, żeby wychwycić sens. Czasem wystarczy przeczytanie jedynie tytułów poszczególnych fragmentów, żeby wychwycić informacje i dowiedzieć się czegoś istotnego.

 

szczotki

źródło

#WSKAZÓWKA: Wyróżniki w postaci nagłówków dopasowanych do każdego fragmentu to podstawa udanej listy. Stawiaj na konkretne nagłówki – takie, które będą jasno określały co znajduje się w danym podpunkcie.

  1. Łatwiej je zapamiętać

Zapisujemy w punktach zadania, które mamy wykonać w danym tygodniu. Przygotowujemy listy zakupów przed wyjściem do sklepu. Listy sprawiają, że łatwiej jest nam zapamiętać to, co mamy zrobić. Ta sama zasada dotyczy artykułów w formie wyliczanki. Lepiej zapamiętujemy informacje, które są przekazywane w odrębnych partiach. Nie bez przyczyny na lekcjach w szkole  nauczyciele każą uczniom zapisywać najważniejsze rzeczy za pomocą krótkich punktów, właśnie w postaci listy.

Twój mózg

 

#WSKAZÓWKA: Zapamiętywanie możesz podkreślić również poprzez elementy wizualne dopasowane do każdego fragmentu tekstu.

 

  1. Zawierają czynnik ludzki

Jeśli ktoś poleca “20 świetnych artykułów o personal brandingu”, wiemy że ta osoba je wszystkie przeczytała i za jej poleceniem stoi konkretna wartość, którą my też za chwilę możemy mieć. To bardzo ważne szczególnie w kontekście budowania wiarygodności i autorytetu.

czynnik ludzki

 

źródło

#WSKAZÓWKA: Zestawiaj w listy to, co osobiście polecasz i co ci się rzeczywiście podoba. Treść nie może być słabej jakości i poniżej poziomu, jaki reprezentujesz (Ty, Twoja marka, firma, dla której tworzysz).

 

  1. Zachęcają do dyskusji/komentowania

Zdecydowanie łatwiej odnieść się do artykułu napisanego w postaci listy, np. w komentarzu na Facebooku niż do tekstu ciągłego. Wystarczy napisać: “Nie zgadzam się z punktem 5” lub “Wykorzystam pomysł nr 10” . Czytelnik może wybrać tylko jeden z punktów i wcale nie czytać do końca, nie będzie jednocześnie wykluczony z dyskusji. Jeśli lista jest bardzo dobra, zdecydowanie łatwiej pozostawić odbiorcom pozytywne komentarze.
komentarze

#WSKAZÓWKA:  Są dwie podstawowe strategie tworzenia list. Listy kompletne, w których staramy się wyczerpać temat. Drugi sposób to celowe pominięcie jakiegoś elementu, by zwrócić uwagę czytelników i sprowokować ich do uzupełnienia brakującej rzeczy.

 

  1. Ułatwiają/Ratują życie!

Listy po prostu ułatwiają, a nawet czasem ratują nam życie. Szukamy pomysłu na prezent dla chłopaka w ostatnim momencie – wpisujemy zapytanie w Google i sięgamy po listę “101 pomysłów na…”. Jesteśmy zabiegani i nie zawsze nadążamy za tym, co się dzieje w naszej branży –  sięgamy po listę “20 najlepszych artykułów o marketingu z ostatniego miesiąca”.

101 pomysłów na prezent dla chłopaka

#WSKAZÓWKA: Przed stworzeniem listy zawsze zadaj sobie pytania: “czy rozwiążę jakiś problem?”, “czy komuś pomogę/zainspiruję/rozbawię?”.

Podsumowanie

Twórcy treści prześcigają się w wymyślaniu coraz dłuższych i bardziej atrakcyjnych list rzeczy, sekretów, powodów, sposobów na coś –  bardzo dobrze! Chodzi przecież o to, żeby przyciągnąć jak największą grupę odbiorców. Trend ten wpisuje się również w tzw. content curation, czyli opiekowanie się treścią.

Content curation to proces gromadzenia,

Dlatego też, w treściach pisanych w formie zestawień, czy wyliczanek nie chodzi o to, żeby stworzyć jak najdłuższą listę w ogóle i prześcignąć w tym swoją konkurencję. Niech będzie to lista zawierająca relewantne i wartościowe informacje w danym temacie, dopasowane do potrzeb odbiorców. Lista tworzona z konkretnego powodu, np. żeby edukować, pomagać lub bawić. Przyciąganie poprzez umieszczenie wysokiej liczby w tytule da tylko kliknięcie, a nie zatrzyma na dłużej. Liczy się jakość, jakość i jeszcze raz jakość.

 

Co dopisalibyście do tej listy? Potrzebujemy 10. powodu!

 

7 komentarzy

You can post comments in this post.


  • Też uwielbiam listy, zarówno jeśli chodzi o proces tworzenia jak i czytanie ich u innych. Powód dziesiąty, moim zdaniem – „Nikt nie ma czasu czytać Twoich referatów, daj im szybką listę!” 🙂 Wszystko oczywiście zależy od celu piszącego i celu czytającego. Osobiście, gdy chcę się czegoś dowiedzieć, albo nauczyć, prawie całkowicie ignoruję w pierwszej kolejności wpisy typu „Kilka przemyśleń”, czy ogromne bloki tekstu, przez które nie da się „przeskoczyć” skanując pobieżnie. Treści w internecie jest za dużo, by można było sobie pozwolić na słabe formatowanie i układ 🙂

    Grzegorz Gajcy 2 lata ago Reply


    • Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. Czasem się zastanawiam, czy rzeczywiście czytamy te listy (szczególnie posiadające 50+ punktów), a nie tylko przewijamy stronę w dół. Taka lista z np. 100 punktami, mimo wszystko, również wymaga skupienia. Dzięki za komentarz i pozdrawiam 🙂

      Paulina Kamińska 2 lata ago Reply


  • Świetny wpis Paulino!
    Do tego konkretne i wartościowe wskazówki, udostępniam 🙂

    Miło było też zobaczyć swoją zakazaną twarz, na jednym z przykładów, dzięki 😉

    Tomasz Adamiec 2 lata ago Reply


  • O, widzę, że i ja się załapałam na wzmiankę;) Dodam tylko, że u nas na SprawnyMarketing.pl takie zestawienia również świetnie się sprawdzają, wystarczy spojrzeć na listy najpopularniejszych artykułów na naszym serwisie i tytuły tych tekstów: http://sprawnymarketing.pl/10-najpopularniejszych-artykulow-i-polrocze-2015/ http://sprawnymarketing.pl/10-najpopularniejszych-artykulow-2014/ Pozdrawiam!

    Katarzyna Granops 2 lata ago Reply


  • […] 9 powodów, dla których treści w formie listy są zawsze skuteczne […]

    Prezentacja: 9 powodów, dla których treści w formie listy są zawsze skuteczne - Blog AdNext 2 lata ago Reply


Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Content
Największe kłamstwo, które zabija content marketing

9 pomysłów jak sieci afiliacyjne mogą wspierać blogerów

7 zasad skutecznego marketingu afiliacyjnego na blogu

Content jako klucz do Lead Generation
Zamknij