Brand hero

brand hero

Brand hero to inaczej bohater marki, ucieleśnienie wizerunku marki, który ułatwia konsumentom nawiązanie więzi emocjonalnej z firmą. Słynny „ludzik Michelin” jest jednym z najpopularniejszych przykładów brand hero.

Brand hero – co to jest

Można powiedzieć, że brand hero to zogniskowanie w jednym miejscu pewnych atrybutów marki – kiedy przedsiębiorstwo dostarcza dobry produkt, ma ugruntowane procesy sprzedażowe i marketingowe, a w dodatku działa na zagęszczonym rynku (np. produktów FMCG), może potrzebować brand hero. Bohaterem marki są np. ludziki M&M’s czy Serce i Rozum oraz Mały Głód. Jako, że ludzie nie konsumują reklam – konsumują interesujący przekaz, który czasem jest reklamą – marka może opowiadać historie i w ten sposób przekazywać wiedzę o produkcie.

Czerpanie przyjemności z opowiadania (i słuchania) historii tkwi głęboko w naszej naturze – jeśli historia jest ciekawa, nie ma znaczenia, czy opowiada ją ktoś bliski czy też marka. By opowiedzieć historię marki (tzw. storytelling) bohater marki nie jest konieczny, ale pomaga w utrwaleniu opowieści. Jak możemy przeczytać na HBRP.pl: ” Firma potrzebuje bohatera głównie wtedy, kiedy konkurencja oferuje produkty na zbliżonym poziomie (jak Coca‑Cola i Pepsi), natomiast nie jest on konieczny, gdy osią przewagi konkurencyjnej są korzyści funkcjonalne i atrybuty produktu. Definicja wydaje się być prosta, jednak stworzenie rozpoznawalnego i lubianego brand hero to proces długi i pracochłonny”.

Brand hero – po co go tworzyć?

Zastanawiasz się, czy w przypadku twojej marki jest sens tworzyć brand hero? Jeśli funkcjonujesz na nasyconym rynku, istnieje uzasadniony powód, byś przemyślał ten koncept. Dzięki niemu, będziesz mógł stworzyć strategię social media, opartą na przygodach bohatera marki i skutecznej angażować swoich odbiorców. Brand hero jest wdzięcznym tematem do tworzenia postów, relacji na Instagramie, organizowania konkursów czy eventów, produkcji materiałów reklamowych i innych. Bohater marki sprawdzi się zwłaszcza wtedy, gdy obiektywnie można stwierdzić, że istnieje niewiele form przekazu na temat twojej marki poza komunikacją sprzedażową. Posługując się figurą brand hero, dajesz odbiorcom powód do poznania twojej marki i nawiązania z nią więzi emocjonalnej.

Kiedy ci sami konsumenci staną później przed półką sklepową, skojarzenie twojej marki z sympatyczną postacią pomoże im dokonać wyboru – zwłaszcza w sytuacji, kiedy trudno jest porównać dwa produkty lub jest to zwyczajnie niemożliwe.

Brand hero – jak stworzyć?

Stworzenie profesjonalnego brand hero lepiej jest powierzyć agencji reklamowej, ale jeśli twoja firma posiada kompetencje kreatywne i strategiczne, możesz powołać do życia bohatera marki we własnym zakresie.

Możesz wykonać to w 3 podstawowych krokach:

  1. Zbadaj charakter marki – musisz określić swoją grupę docelową i w opisowej formie zdefiniować wartości, na których budujesz swoją markę
  2. Zdefiniuj charakter bohatera – w tym kroku przelejesz charakter marki na postać. Z określonych atrybutów i strategii marki możesz wyprowadzić wygląd i osobowość bohatera, które będą odwoływać się do stereotypowych skojarzeń (np. postać w płaszczu i kapeluszu szybko skojarzy się z agencją detektywistyczną)
  3. Opracuj projekt graficzny – teraz pozostaje ucieleśnienie twojego pomysłu na brand hero w formie graficznej. Przygotuj projekty w różnych formatach oraz, biorąc pod uwagę branding marki, opracuj wytyczne, wedle których twój bohater będzie mógł się prezentować.

Czy warto? Warto! Brand hero pozwala budować świadomość marki.

 

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...