Arrow
Arrow
Slider
Facebook się starzeje. Jak skończy serwis Zuckerberga? Daniel Kotliński

Facebook się starzeje. Jak skończy serwis Zuckerberga?

PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Koniec Facebooka jest jak koniec świata. Dobrze wiemy, że kiedyś nadejdzie i nie będzie to powód do świętowania. Przedstawiamy statystyki i przepowiednie, które wyciskają łzy fanom giganta z Menlo Park.

John Cannarella i Joshua Spechler z wydziału mechaniki i inżynierii lotniczej Uniwersytetu Princeton, w 2014 r. przedstawili pracę pt. “Epidemiological modeling of online social network dynamics”. Bazując na modelu rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych, porównują Facebooka do epidemii.

Naukowcy wykorzystywali dane z Google Trends i stworzyli porównanie z MySpace. W podsumowaniu Cannarella i Spechler piszą, że jeżeli porównanie Facebooka do epidemii okaże się trafione – od 2015 do 2017 roku serwis straci 80% użytkowników.

Sprawdźmy ilość zapytań dla frazy “facebook” w wyszukiwarce.

Jak widać – od kilku lat faktycznie maleje liczba zapytań dla wskazanej frazy. Jednak zależności pomiędzy danymi przedstawionymi na wykresie, a rzeczywistą popularnością serwisu nie możemy traktować poważnie.

Po pierwsze – większość użytkowników loguje się przez aplikację na smartfonie. Po drugie – użytkownicy logują się również bezpośrednio po wpisaniu adresu w pasku przeglądarki lub kliknięciu w przypiętą zakładkę.

Za próbę odnalezienia analogii moglibyśmy przyjąć analizę liczby zapytań dla frazy “facebook login”. Choć i w tym przypadku dane mają niewiele wspólnego ze stanem rzeczywistym – to ciekawe, że od stycznia 2015 do czwartego kwartału 2017, liczba zapytań wzrosła.

 

Prognoza naukowców i drastyczny spadek popularności Facebooka w ciągu najbliższych miesięcy nie wydaje się realny, jednak porównanie serwisu do wirusa, na który prędzej czy później staniemy się “odporni”, zdecydowanie zasługuje na uwagę.

Poszukiwanie analogii i porównywanie do największych klęsk wydaje się błahe, kiedy na tapetę weźmiemy fakty i statystyki. Rola serwisu jest coraz bardziej niejasna, a społeczność się starzeje.

Jeżeli przyjrzymy się danym demograficznym z Audience Insights, widzimy, że osoby w wieku 18-34 stanowią ponad połowę z miliarda użytkowników aktywnych każdego miesiąca.

Demografia polskich użytkowników (wykres poniżej) wygląda nieco gorzej, ale osoby w wieku 18-24 nadal stanowią drugą co do wielkości grupę. W Stanach Zjednoczonych liczba kobiet w wieku 18-24 stanowi 16% wszystkich użytkowniczek – taki sam wynik notuje grupa kobiet w wieku 45-54. A te informacje możemy z pewnością uznać za niepokojące.

Jeżeli przykry prognostyk chcemy zobaczyć gołym okiem, musimy uwzględnić dwa znaczące fakty. Po pierwsze – mieszkańcy USA stanowią 12% populacji Facebooka – więcej niż jakikolwiek inny kraj (dalej: Indie – 11%, Brazylia – 7%). Po drugie – statystyki z Audience Insights nie odnoszą się do liczby użytkowników w wieku 13-17 lat. Przyjrzyjmy się innym źródłom.

Dane z 2017 roku na temat demografii użytkowników serwisu w Stanach Zjednoczonych przygotowane przez Statista bardzo jasno wskazują na starzenie się społeczności. Osoby w wieku 13-17 to tylko 3% wszystkich aktywnych użytkowników Facebooka.

Czy istnieje zależność pomiędzy misją i rolą serwisu, a zmianami na tle demografii użytkowników?

Mark Zuckerberg podczas Facebook Community Summit przedstawił nową misję serwisu, a od kilku miesięcy bardzo widoczny stał się rozwój grup na Facebooku. Jak przekształcenie w płaszczyznę do tworzenia silnych społeczności wpłynie na pozycję serwisu?

Jak oceniasz obecną kondycję Facebooka?

Dzielenie się wspomnieniami jest znacznie popularniejsze na Instagramie, prywatne treści chętniej wysyłamy na Snapchacie, a wartościowe komentarze i przemyślenia łatwiej znaleźć na Twitterze albo LinkedIn.

Dotychczas Facebook, zamiast szukać własnych wyróżników i walczyć z zaśmieconym newsfeedem, zajmował się kopiowaniem rozwiązań z innych społecznościówek.

Ziarnem nadziei może okazać się wprowadzenie Explore Feedu, które jest obecnie testowane w kilku krajach. Rozwiązanie bazuje na podziale wyświetlanych treści na dwie odrębne sekcje. W pierwszej widzimy tylko posty znajomych i płatne reklamy. W drugiej (Explore Feed) – widzimy treści publikowane przez fanpage, które obserwujemy.

Czy rosnąca średnia wieku użytkowników i zawężenie funkcjonalności to początek końca? Wręcz przeciwnie!

O tym, że serwis może działać znacznie skuteczniej, jeżeli “ograniczymy” jego rolę, przekonamy się dzięki analizie azjatyckiego rynku mediów społecznościowych.

Wyciągnięcie wniosków z przedstawionych informacji to zadanie dla Ciebie. Zwróć uwagę na rozwój trendu “mobile only” i zastanów się – jak Facebook wypada w tej kategorii na tle serwisów takich jak Snapchat czy Instagram.

Dobór odpowiednich kanałów komunikacji może być coraz większym wyzwaniem, a najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest wielokanałowość. Wykorzystywanie tylko jednego medium może okazać się bardzo ryzykowne nawet w przypadku, kiedy jest nim Twoja strona internetowa.

 

W poprzednim naszym tekście rozważamy, jak AdBlock może wpłynąć na właścicieli stron internetowych.

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Baza Wiedzy, Strategia
Rewolucja w AR wyprzedzi VR?

Kanwa – przestań się bać, zacznij tworzyć

Jak zdobyć klienta przez YouTube?

Agile marketing – jak dowozić wyniki w zespole?

Zamknij