Arrow
Arrow
Slider
Hashtag Grupa AdNext

Hashtag

Twitter-Hashtags
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Hashtag – to słowo lub krótkie zdanie, które zaczyna się od „kratki” czy, z angielskiego, hash#. Wykorzystywane głównie w mediach społecznościowych, czy marketingu online w celu oznaczenia treści – dzięki temu użytkownicy wyszukujący lub obserwujący posty oznakowane danym hashtagiem mogą łatwo dotrzeć do nowych treści.


Choć początki hashtagów jako symboli porządkujących treść sięgają lat 80., prawdziwą popularność i praktyczne znaczenie zyskały w 2007 roku, po tym, jak zostały zaadaptowane przez Twittera. Jeśli zastanawiasz się, co to jest hashtag i w jaki sposób wykorzystać go w działaniach w mediach społecznościowych – ten tekst jest dla Ciebie.

Hashtag – co to jest?

Znaczek hash, czyli: #, od początku miał umownie oznaczać treści tego samego gatunku. Rok po tym, kiedy Twitter został oficjalnie uruchomiony, inżynier z Doliny Krzemowej, Chris Messina, pierwszy raz publicznie zapytał użytkowników o to, czy uważają, że hashtag może być pomocny. Początkowo jednak, założyciele Twittera nie uznali pomysłu za dobry – ich zdaniem był „nerdowski”. Mimo tego, wcześni użytkownicy Twittera zaczęli je stosować, a w 2009 roku serwis zdecydował się na dodanie funkcji pozwalającej na wyszukiwanie treści po hashtagach.

 

hashtag

 

Kiedy w 2010 roku na rynku zadebiutował Instagram, użytkownicy bardzo szybko zaczęli wykorzystywać ten sam mechanizm – dziś trudno sobie wyobrazić, by jakakolwiek strategia marki w social media była pozbawiona treści z hashtagiem. W 2013 roku w końcu zdecydował się na nie Facebook, choć do dziś nie przyjęły się one tak dobrze, jak na wspomnianych wcześniej dwóch serwisach społecznościowych.

Hashtag – jak używać?

Dzisiaj hashtag ma kilka kluczowych zastosowań – zarówno z perspektywy marki, jak i użytkownika. Do głównych zadań należą:

  • Podłączanie się do trendujących tematów (np. kiedy chcemy wykorzystać real-time marketing) – dzięki temu nasz post może wyświetlić się w strumieniu danego hashtaga 
  • Zwiększanie świadomości marki (możemy stworzyć swój własny hashtag i wypromować go, zyskując łatwy dostęp do user-generated content lub w działaniach z zakresu influencer marketing)
  • Dodawanie treści do ogólnych kategorii tematycznych w serwisach społecznościowych (jeśli prowadzimy markę modową, wykorzystajmy hashtag #fashion – dzięki temu dotrzemy do użytkowników obserwujących ten temat)

Stosowanie hashtagów ma jednak swoje „obostrzenia”, wynikające głównie z logiki działania serwisów społecznościowych, ale również zwykłej netykiety. Przede wszystkim, należy pamiętać, by hashtag pisany był w formie bezokolicznika – #Poznań i #Poznaniu to dwa różne hashtagi! 

Jeżeli wykorzystujemy hashtag w grupie z innymi, to nie powinno stanowić to problemu, natomiast jeśli chcemy wykorzystać hashtag w środku zdania czy wypowiedzi, należy je tak sformułować, by hashtagu nie odmieniać, lub końcówkę fonetyczną zapisać po apostrofie. Na przykład: „#Poznan’iu”, „#Facebook’u”. Choć z językowego punktu widzenia taki apostrof byłby błędem, tutaj pozwala na zachowanie formy gramatycznej przy jednoczesnym użyciu hashtaga w bezokoliczniku.

Inną bardzo ważną zasadą jest, by hashtagi nie były zbyt długie, a jeśli składają się z kilku wyrazów – by początek kolejnego wyrazu zaczynać dużą literą, np. #HashtagKtoryJestDobry. Hashtag musi być ponadto pisany łącznie: #hashtag #który #jest #dobry to w istocie cztery różne hashtagi. Niektórzy specjaliści radzą też nie stosować polskich znaków diaktrycznych, ale tu opinie są podzielone – jeśli na fali pojawia się hashtag z polskimi znakami, należy go zastosować, by post znalazł się w grupie innych treści nim oznaczonych.

Jak stworzyć swój hashtag

Spośród wszystkich serwisów społecznościowych, wydaje się, że hashtag jest najważniejszy w komunikacji na Instagramie. Od pewnego czasu serwis ten ma wbudowaną, wizualną wyszukiwarkę hashtagów – które po prostu oznaczają bardziej generalne tematy (a pod nimi z kolei zgrupowane są bardziej szczegółowe hashtagi). Poza tym – udostępnia możliwość obserwowania wybranych hashtagów, dzięki czemu – jako marka – zyskujemy stały dostęp do grona nowych odbiorców, nawet jeżeli ci nie śledzą naszego profilu.

By stworzyć hashtag, wystarczy po prostu postawić znak #, np. dodając post (lub tworząc biogram profilu) i wpisać słowo. By wypromować swój hashtag, należy stosować go konsekwentnie we wszystkich kanałach komunikacji. W strategii promocji warto zaplanować działania konkursowe, których celem jest user-generated content oznaczony naszym hashtagiem. 

Hashtagiem może być np. firmowe hasło czy slogan, czy po prostu sama nazwa marki. Nic nie stoi na przeszkodzie, by hashtag był żartobliwy lub stanowił wyrażenie z języka potocznego, które zyskuje nowe znaczenie w kontekście brandingu. Dzięki temu nasze treści będą wyświetlać się nie tylko wtedy, gdy użytkownik będzie chciał pochwalić się naszym produktem, ale również wtedy, gdy będzie chciał zakomunikować innego rodzaju treść w mediach społecznościowych. A dzięki możliwości obserwowania hashtagów lub wykorzystania narzędzi do monitoringu internetu, bardzo łatwo namierzymy miejsca dyskusji o naszej firmie i zyskamy szansę na włączenie się w konwersację.

 

 

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Baza Wiedzy
pexels-photo-1120344
Employer Branding

pexels-photo-270637
SEO Copywriting

identyfikacja wizualna
Identyfikacja wizualna

webinar
Webinar

Zamknij