Arrow
Arrow
Slider
KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności) Daniel Kotliński

KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności)

pexels-photo-590022
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności)– czyli Key Performance Indicators, pozwalają firmom na mierzenie skuteczności prowadzonych działań. Dlaczego są tak istotne i co może być wskaźnikiem efektywności?

 

KPI – co to jest?

Kluczowe wskaźniki efektywności to narzędzie wykorzystywane przez firmy do mierzenia stopnia realizacji określonych celów. W obszarze marketingu internetowego stanowią podstawę do analizowania podejmowanych działań i poprawianiu zwrotu z inwestycji.

 

Określenie kluczowych wskaźników umożliwia firmom skupienie się na konkretnych aspektach, które są najważniejsze w kontekście osiągnięcia wybranych celów. Jak wskazuje sama nazwa – działanie z wykorzystaniem KPI opiera się na wyborze niewielkiej liczby mierników  I tu pojawia się pytanie – dlaczego wykorzystywać tylko kilka wskaźników, skoro możliwości analityczne w Internecie pozwalają nam na sprawdzanie niesamowicie szerokiego obszaru danych?

 

Stosowanie kluczowych wskaźników efektywności pozwala przede wszystkim na usprawnienie pracy, a to ściśle wiąże się z umożliwieniem podejmowania decyzji w krótszym czasie. Choć stosowanie KPI pozwala zmniejszyć czas pracy potrzebny do stworzenia raportu, jak też do jego analizy – nie jest ścieżką “na skróty”.

 

Wskaźniki KPI – przykłady

Przykładowe wskaźniki różnią się w zależności od tego, dla którego z obszarów działania chcemy je wyznaczyć. Poniżej przedstawiamy wybrane wskaźniki dla działów takich jak marketing, e-commerce i sprzedaż.

 

Przykładowe wskaźniki efektywności w marketingu to:

  • liczba zapisów do newslettera,
  • średni koszt pozyskania leada (z danego źródła, np. strona internetowa),
  • średni koszt pozyskania klienta,
  • liczba zapytań ofertowych.

 

KPI w content marketingu (wybrane przykłady):

  • liczba pobrań dokumentu,
  • liczba unikalnych wizyt na stronie,
  • liczba wyszukiwań w Google, z wykorzystaniem fraz brandowych.

 

E-commerce – przykłady KPI:

  • współczynnik konwersji,
  • współczynnik odrzuceń,
  • ruch na stronie,
  • liczba odsłon na sesję,
  • średni czas spędzony w witrynie.

 

W przypadku sprzedaży wskaźniki efektywności mogą być następujące (wybrane przykłady):

  • zysk netto (i inne wskaźniki finansowe),
  • średni przychód na pracownika,
  • liczba transakcji,
  • średnia wartość transakcji.

 

Jak określić KPI?

Aby praca z wykorzystaniem kluczowych wskaźników efektywności przebiegała sprawnie, należy zwrócić szczególną uwagę na to, jakie wskaźniki uznamy za kluczowe w kontekście przyjętej strategii.

 

W wielu przypadkach wybór wskaźników jest jednoznacznie powiązany z określeniem celu. Dla przykładu – jeżeli naszym celem jest zwiększenie sprzedaży, to automatycznie zwrócimy uwagę na wskaźniki takie jak zysk netto, współczynnik konwersji czy liczba transakcji.

 

Jeden ze sposób określania wskaźników opiera się na wykorzystaniu koncepcji SMART. Zgodnie z tym, wskaźniki KPI powinny być:

  • skonkretyzowane,
  • mierzalne,
  • osiągalne,
  • realne,
  • określone w czasie.

 

Warto określić również harmonogram sprawdzania poszczególnych mierników. Część z nich możemy mierzyć np. codziennie, a inne – raz w miesiącu.

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Baza Wiedzy
agenda-analysis-business-990818 (1)
Audyt SEO

accounting-achievement-aerial-1043506
Optymalizacja

pexels-photo-177557
GDN (Google Display Network)

pexels-photo-1089549
Duplicate content

Zamknij