Arrow
Arrow
Slider
Marketing szeptany (WOMM) Daniel Kotliński

Marketing szeptany (WOMM)

marketiing szeptany
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Marketing szeptany (WOMM) to rodzaj marketingu, które opiera się na dyskusji. W Internecie dotyczy przede wszystkim płaszczyzny mediów społecznościowych oraz forów dyskusyjnych. Celem prowadzenia tych działań jest dotarcie do użytkowników poprzez mówienie o danej kampanii lub produkcie/usłudze.


Marketing szeptany (WOMM) – co to jest?

Trudno jednoznacznie przedstawić to, czym jest marketing szeptany. Od pierwotnych założeń, do obecnej praktyki zmieniło się naprawdę sporo. Spójrz, w jednym z naszych tekstów przedstawiliśmy anatomię perfekcyjnej kampanii szeptanej w oczach przytłaczającej większości marketerów. Prawdopodobnie wygląda ona tak:

  • “Firma wypuszcza produkt/usługę na rynek
  • Dzięki różnym działaniom marketingowym, skutecznie dociera do odbiorców
  • Zadowoleni klienci, zachęceni przez firmę, dzielą się pozytywnymi opiniami w sieci
  • Kolejne rzesze klientów, szukając potwierdzenia jakości, kierują się internetowymi opiniami
  • Nowi klienci również dzielą się pozytywnymi opiniami, a koło się zamyka

Brzmi dobrze? Wiadomo. Tyle tylko, że powyższy schemat jest w najlepszym wypadku jedynie częściowo prawdziwy”.

Dzisiaj fora internetowe są przesiąknięte opiniami publikowanymi przez osoby, które zarabiają na wystawianiu recenzji i polecaniu produktów, z którymi nie miały styczności. Jak widać – marketing szeptany przeszedł kawał drogi – od miejsca, w którym sporo łączyło go z marketingiem rekomendacji, do obecnego etapu, w którym koszt polecenia losowego produktu to kilka złotych.

Kto robi marketing szeptany?

Działania składające się na marketing szeptany mogą być prowadzone jawnie lub niejawnie. Jak wskazuje sama nazwa – to forma reklamy prowadzona przede wszystkim przez osoby fizyczne, a nie same marki. W przypadku reklamy jawnej, najczęściej możemy zauważyć osobę pełniącą rolę ambasadora marki. Działania niejawne dotyczą osób niepowiązanych z promowaną marką.

Kiedy w kampanię marketingu szeptanego angażuje się osoby mające duży wpływ w sieci, możemy mówić o influencer marketingu. Influencerzy i mikroinfluencerzy często również angażują się w niejawne formy reklamy.

Marketing szeptany – jak się za to zabrać?

Już na początku warto zaznaczyć, że możemy wyróżnić co najmniej dwa prądy w działaniach z zakresu marketingu szeptanego. Co zrobić, aby skutecznie realizować tę formę?

W przypadku “tradycyjnego” podejścia, w którym marce zależy na wykorzystaniu potencjału zasięgowego (i nie tylko) swoich fanów, kluczowe jest tworzenie treści “z potencjałem na viral” (określane również jako “shareable content”). Marka skupiona na tworzeniu treści, które użytkownicy chętnie udostępniają, może czerpać korzyści bez ponoszenia kosztów reklamy.

Po drugiej stronie barykady stoi marketing szeptany, który bazuje na tym, że reklamodawca płaci “szeptaczowi” i wskazuje, co ten powinien komunikować. Co ważne – bardzo duży wpływ na obecny stan tej formy, ma pozyskiwanie linków z forów internetowych, w które często inwestują agencje zajmujące się pozycjonowaniem. W tym przypadku “wyszeptana rekomendacja” jest de facto dodatkiem do zamieszczonego linku.

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Baza Wiedzy
pexels-photo-1061579
Marketing mobilny

web ad
Reklama internetowa

audience
Mikrotargetowanie

projektowanie
Projektowanie stron internetowych www

Zamknij