Arrow
Arrow
Slider
Strategie marketingowe Daniel Kotliński

Strategie marketingowe

strategie marketingowe
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Strategie marketingowe stanowią ogniwo w całościowych strategiach działania i rozwoju. Dotyczą celów i sposobów na ich osiągnięcie przez firmy. Strategie marketingowe są spójne z ogólnymi założeniami biznesowymi. Odnoszą się do głównych i krótkoterminowych (dodatkowych, zmieniających się) celów. Zawierają ogólne wytyczne dla działań marketingowych.

 

Strategie marketingowe- czym są?

Opracowanie strategii odgrywa bardzo istotną rolę w przypadku każdego biznesu. Firmy posiadające strategie marketingowe mogą funkcjonować sprawniej, nie są narażone na przypadkowość – a konsekwentnie realizowane działania marketingowe pozwalają na osiąganie lepszych rezultatów biznesowych.

 

Firmy, które opracowały strategie marketingowe wiedzą, kim są ich klienci, czy produkty i/lub usługi, które oferują w odpowiedni sposób odpowiadają na potrzeby klientów oraz co powinni zrobić, żeby ludzie kupowali u nich – a nie u konkurencji. Strategia bazując na tych danych wyznacza drogę do realizacji reklamowych i sprzedażowych celów.

 

Wiele osób myli strategię marketingową z planem marketingowymi. Gdzie leży różnica? Plan marketingowy szczegółowo opisuje sposób osiągnięcia wyznaczonych celów. Strategie marketingowe zawierają znacznie szersze informacje dotyczące ścieżek i celów.

 

Skuteczne strategie marketingowe

Opracowanie dobrej strategii marketingowej rozpoczyna się od rzetelnej analizy. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na mocne i słabe strony marki oraz oferowanych usług i/lub produktów. Należy także przeanalizować grupę docelową (przeprowadzając badania rynkowe lub korzystając z internetowych narzędzi analitycznych) – poznać i zrozumieć potencjalnych klientów oraz dokonać segmentacji.

 

Dopiero na podstawie tych danych tworzy się strategie marketingowe, które wykorzystują wartość firmy, elementy przewagi nad konkurencją i są dopasowane do grupy docelowej. Strategia oparta na szczegółowej analizie znacznie zwiększa szanse na maksymalizację potencjału, ale weryfikacja jej skuteczności powinna odbywać się poprzez regularne weryfikowanie przyjętych założeń.

 

Jak tworzyć strategie marketingowe?

Jeżeli wiesz już, jakie są mocne i słabe strony Twojego biznesu i jakie cechy tego, co oferujesz sprawiają, że świetnie odpowiadasz na potrzeby grupy odbiorców – możesz przejść do sedna. Strategie marketingowe możesz tworzyć w oparciu o koncepcje 5P.

 

Produkt/usług (Product). Co sprzedajesz? Jakie cechy posiadają Twoje produkty i/lub usługi? Co sprawia, że pozycje w Twojej ofercie są lepsze niż to, co oferują konkurencyjne firmy?

 

Cena (Price). Ile kosztują Twoje produkty/usługi? Jaki jest stosunek tych cen do cen konkurencji? Czy zamierzasz walczyć o przyciągnięcie klientów na płaszczyźnie ceny? Jaki jest Twój dochód ze sprzedaży?

 

Miejsce (Place). Gdzie zainteresowani będą mogli dokonać zakupu Twoich produktów/usług? Jeżeli sprzedajesz przez Internet – jak klienci będą do Ciebie trafiać? Jakie będą koszty transportu produktu? Jeżeli nie sprzedajesz produktów fizycznych – jak będzie przebiegać droga zwrotów?

 

Promocje (Promotion). W jaki sposób będziesz zachęcać klientów do zakupu? Czy wprowadzisz programy lojalnościowe? Czy klienci będą mogli korzystać z promocji? Do kogo będą skierowane i w jaki sposób o nich poinformujesz?

 

Ludzie (People). Kto odpowiada za kontakt z klientem na każdym etapie lejka sprzedażowego? Kim są te osoby? Czy pracownicy odpowiadający za obsługę klienta prezentują odpowiedni poziom? Czy wprowadzisz rozwiązania automatyzujące obsługę klienta?

 

Strategie marketingowe powinny bazować na najważniejszych wartościach firmy i tego, co oferuje, a jednocześnie zapewniać elastyczność. Strategia marketingowa pozwoli Ci na wykorzystanie najmocniejszych stron i udoskonalanie słabszych aspektów. Nie marnuj czasu i nie wydawaj pieniędzy na nieskuteczne działania reklamowe. Poznaj swoich klientów, wyeksponuj wartości, które zachęcą do zakupu i wyznacz kierunki działania, które sprawią, że zyskasz przewagę nad konkurencją. Pamiętaj, że strategie marketingowe tworzy się po to, by działać w sposób bardziej zorganizowany i pozwalający osiągnąć jeszcze większy zysk.

 

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Baza Wiedzy
kampania reklamowa
Kampania reklamowa – jak robić to dobrze?

marketing internetowy
Marketing internetowy (marketing online)

blogosfera
Blogosfera – czym jest? Jak wygląda w Polsce?

marketing automation
Marketing Automation

Zamknij