Arrow
Arrow
Slider
Dokąd zmierza polska blogosfera? Paulina Kamińska

Dokąd zmierza polska blogosfera?

PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Profesjonalizacja to najczęściej pojawiające się słowo w podsumowaniach polskiej blogosfery za rok 2014. Bez wątpienia rok 2015 był kontynuacją tego trendu. Blogerów się podziwia albo nienawidzi. Jednak dziś już tylko ktoś bardzo nieświadomy ich wpływu, utożsamia blogosferę z internetowymi dziennikami nastolatków. 

Według badań CBOS-u z 2014 roku 6% Polaków pisze bloga. Oznacza to, że blogosferę tworzy potencjalnie ponad 2 miliony twórców. Z tego powodu trudno mówić o jednorodności tej grupy. Blogosferę można najprościej podzielić na początkujących blogerów i tych doświadczonych, obecnych w sieci nawet od ponad 10 lat. Oczywiście jest to podział bardzo umowny, ale świadczący o tym, że polska blogosfera już dawno nie raczkuje.

„Cześć, mam na imię Ania i bloguję od 10 lat”

W grupie doświadczonych blogerów znajdziemy tzw. digital influencerów, którzy na swoją pozycję pracowali bardzo długo. Dzisiaj są autorytetami w swoich dziedzinach, wyznaczają trendy, zbudowali zaangażowaną społeczność, na którą mają duży wpływ. Ich blogi po latach przerodziły się w większe przedsięwzięcia biznesowe, czy osobne marki. Świetnie radzą sobie tutaj blogerki z branży modowej. Warto wspomnieć m.in. o marce Lunaby specjalizującej się w piżamach, którą stworzyła Joanna Glogaza z bloga Style Digger, czy marce Monika Kamińska, zajmującej się projektowaniem klasycznej damskiej odzieży, za którą stoi autorka bloga Black Dressess. Wśród doświadczonych blogerów są też twórcy, którzy wyszli poza wirtualną rzeczywistość i stali się celebrytami obecnymi w mediach tradycyjnych.

Marketing influencerów (ang. influencer marketing) to rosnący trend, a umiejętność tworzenia i utrzymywania relacji z digital influencerami będzie coraz cenniejsze.

„Świeża krew” blogosfery

Konkurencja wśród początkujących blogów jest duża. Nie chodzi tutaj o rywalizację między samymi blogerami. Na pewno trzeba wykazywać się dużą determinacją, żeby wypłynąć na powierzchnię i zostać zauważonym. Z drugiej strony wiele rzeczy jest dziś dla początkujących twórców łatwiejsza. Swojej działalności nie zaczynają już z poziomu pisania pamiętnika internetowego, założonego na jednej z darmowych platform do blogowania. Startują z głową pełną pomysłów i gotowym planem swojej obecności w sieci. Od początku dbają o jakość publikowanych treści, wygląd bloga i budowanie społeczności za pomocą social mediów czy newsletterów. Uczą się na błędach, ale podpatrując doświadczonych kolegów, wielu wpadek po prostu unikają. Prościej też dzisiaj dotrzeć do wiedzy o blogowaniu. Powstają książki, e-booki, blogi o blogowaniu, a „starsi koledzy” pokazują kulisy swojej działalności.

Pewne trendy przez lata się wyklarowały właśnie za sprawą digital influencerów. Zarabianie na blogu stało się też dla początkujących czymś oczywistym. Skrócił się czas oczekiwania na zyski z prowadzenia bloga, szczególnie dla twórców najbardziej zmotywowanych i dbający o jakość.

Polska Blogosfera, zarabianie na blogach

Wg Badania Polskiej Blogosfery 2014/2015, 44% blogerów samodzielnie wychodzi z inicjatywą współpracy z markami

Blogerzy z całą pewnością nie stoją w miejscu” (Szeri szeri)

Blogerzy stawiają na rozwój, budowanie własnej marki i profesjonalizację. W 2015 roku można było obserwować rozkwit produktów tworzonych zarówno przez twórców doświadczonych, jak i tych początkujących. Pisali książki, e-booki, tworzyli kursy on-line, zakładali sklepy internetowe i coraz częściej korzystali np. z sieci afiliacyjnych. Świadczy to o dużej przedsiębiorczości i kreatywności tej grupy.

Ważne, że blogerzy coraz częściej stają się partnerami do współpracy z firmami, a nie tylko udostępniają swoją przestrzeń w sieci jako „słup reklamowy”. W 2015 roku marki nie tylko korzystały z tego, by prezentować swoje produkty na znanych blogach w postaci recenzji, testów, czy konkursów. Pojawiły się ciekawe projekty, np. współpraca Michała Szafrańskiego (blog Jak oszczędzać pieniądze) z MasterCard oraz cykl rozmów Halo.Człowiek Konrada Kruczkowskiego (blog Halo Ziemia), których mecenasem było Orange. Marki wykorzystywały w ten sposób umiejętności blogerów do tworzenia dobrych treści, wychodząc naprzeciw odbiorcom, których coraz trudniej zatrzymać w skupieniu przed ekranami.

(…) zwycięstwo w plebiscycie Blog Roku 2014 bloga KULTURĄ W PŁOT (KWP) dało jasny sygnał, że blogosfera tętni życiem, a czytelnicy potrzebują coraz to nowych bodźców, które zatrzymają ich przed monitorami na dłużej” (Szeri, szeri).

Zadanie, jakie stoi przed twórcami w 2016 roku to przede wszystkim znalezienie sposobu na tworzenie świeżych pomysłów na treści, wykorzystując do tego też inne formy (np.wideo, podcasty). Ważna będzie też rozwaga we współpracy z markami. To prawda, że czytelnicy przyzwyczajają się do obecności firm na blogach, ale ponad wszystko cenią sobie autentyczność blogerów. Autentyczność nie dotyczy tylko twórców, ale też samych marek. Te, które zrozumieją, że współpraca z blogerami nie polega na usilnym reklamowaniu swoich produktów, na pewno wiele zyskają.

Miejmy nadzieję, że rok 2016 będzie owocny  w ciekawe projekty!

Więcej na temat trendów w blogosferze: Blogosfera w 2016 roku – nasze prognozy.

[contact-form-7 id=”1059″ title=”Content marketing”]

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Content
Jak wykorzystać podcast do promocji brandu?

Marketing emoji – jak marki odnajdują się w świecie emotikon?

Sekretny składnik, który musisz dodawać do sosu content marketingowego

Blog, ebook, infografika – co dalej, gdy kończą się pomysły?

Zamknij