Arrow
Arrow
Slider
Facebook – jaki format posta wybrać? Daniel Kotliński

Facebook – jaki format posta wybrać?

facebook1format
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Na którym etapie tworzenia facebookowej kreacji zastanawiasz się nad tym, jaki format posta wybrać? Jeżeli nie robisz tego jeszcze na etapie koncepcji w social media marketingu– ten artykuł jest dla Ciebie. To wprowadzenie, w którym opowiemy Ci o tym, dlaczego warto zacząć zwracać na to uwagę i jakimi zaletami wyróżniają się poszczególne rozwiązania.

 

format1

 

Pojedyncza grafika

Rozpocznijmy od najprostszego rozwiązania, jakim jest pojedyncze zdjęcie/obraz. Tak, tak – mamy przecież możliwość publikowania samej treści tekstowej, ale z oczywistych względów pomijamy to rozwiązanie. Nawet w przypadku zastosowania niestandardowego tła, które pozwoli nieco wyróżnić post – nie jest to naszym zdaniem format, nad którym warto się pochylać. Tym bardziej, że opcja z tłem bywa zawodna. To bolesne szczególnie wtedy, kiedy na etapie tworzenia koncepcji zaplanujesz wykorzystanie zestawu tekst + kolorowe tło, a później okazuje się, że opcja jest tymczasowo nieaktywna. Tak czy inaczej – wróćmy do zdjęcia.

To bardzo proste, podstawowe rozwiązanie. Może świetnie sprawdzać się w roli “zatrzymywacza uwagi”, ale z drugiej strony – to słaba opcja w kontekście pozyskania ruchu na stronę internetową. Wybierając post z jednym zdjęciem warto zwrócić uwagę na wymiary obrazu.

W maksymalnym uproszczeniu – “pionowe” obrazy mogą być skuteczniejsze, ponieważ zajmują większą część newsfeedu. To oczywiste rozwiązanie jest wykorzystywane zaskakująco rzadko. Jednym z powodów może być to, że fotograf zazwyczaj tworzy zdjęcia w formacie 16:9 lub 4:3.

Choć najczęściej mówi się o tym, że im mniej tekstu, tym lepiej – jest tu jeden wyjątek. W przypadku treści, których nie zamierzasz promować – możesz wypróbować zupełnie odwrotnego podejścia. Im więcej tekstu (albo raczej – im większy tekst) na krzykliwym obrazie – tym większa szansa na zatrzymanie uwagi. Dobry grafik na pewno będzie wiedział, co z tym zrobić. To rozwiązanie, które może sprawdzić się na przykład w odniesieniu do konkursu lub działań real-time marketingowych. Tak, ten tekst powstaje w trakcie Mundialu. 🙂

 

Galeria zdjęć

Dodanie co najmniej kilku zdjęć pozwala na ciekawe rozwiązania wizualne, a przy wyborze odpowiednich zdjęć przynosi stosunkowo dobre wyniki w zakresie aktywności (klikalność), co może przekładać się na większy zasięg organiczny.

To, w jaki sposób będą się wyświetlać, zależy od wymiarów obrazów oraz ich liczby. Jednym z wartych przetestowania rozwiązań jest dodanie czterech kwadratowych zdjęć.

Osiągnięcie dobrych wyników w zakresie aktywności dotyczącej posta to duża zaleta galerii, ale jest rozwiązaniem, które może nie przełożyć się na liczne reakcje czy przejście na stronę internetową.

 

Film

Informacje w Centrum pomocy Facebooka dość jasno przedstawiają ich specyfikę. “Filmy stanowią jeden z najbardziej wciągających sposobów udostępniania i odkrywania treści na Facebooku”. I zdecydowanie nie ma tu przesady.

Filmy mają naprawdę potężny zestaw atutów. To format, który pozwala na osiągnięcie dobrego wyniku w zakresie zasięgu/wyświetleń filmu. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z trendu video, a komunikacja oparta na tej formie to jedno z najlepszych rozwiązań. Jest tylko jeden problem – dobry film, który zainteresuje odbiorców w ciągu kilku pierwszych (kluczowych) sekund, wymaga nieco większego nakładu pracy i czasu. “Bez pracy nie ma kołaczy” sprawdza się tu idealnie.

 

format c

 

Podobnie jak w przypadku obrazów – warto wypróbować tworzenie “pionowych filmów”. Alternatywnym rozwiązaniem, które coraz częściej gości w newsfeedzie jest publikowanie kwadratowego wideo z napisami.

 

GIF

Gratka dla tych, którzy lubią działać bardziej kreatywnie. Proste, ruchome elementy to dobre rozwiązanie, kiedy chcesz zatrzymać uwagę odbiorców. Specyfika gifów może być nieco podobna do klasycznych “śmiesznych kotków” i innych memów. Choć domyślną akcją odbiorcy jest najczęściej tylko uśmiech odbiorcy – możesz wykorzystać gify jako charakterystyczny element kampanii. Ciekawym rozwiązaniem może być też wykorzystanie gifów ubogacenie facebookowej ankiety.

 

format2

 

Zanim definitywnie wybierzesz gify – zachęcamy do tego, by przetestować ich skuteczność w zakresie zasięgu organicznego.

 

Za nami cztery podstawowe formaty postów na Facebooku. My zabieramy się za przygotowanie kolejnego zestawu – z którego dowiesz się między innymi tego, które opcje pozwalają na najwyższą skuteczność w zakresie przekierowania na stronę internetową. A tymczasem – zachęcamy do przetestowania wspomnianych rozwiązań!

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Strategia
youtube marketing 3
Przewodnik: YouTube Marketing (cz. 3)

ytm
Przewodnik: YouTube Marketing cz. 2

youtube marketing
Przewodnik: YouTube Marketing cz.1

content  vs funnel
Od contentu do sprzedaży

Zamknij