Arrow
Arrow
Slider
Potęga influencera – jak się zabrać do influencer marketingu? Paulina Kamińska

Potęga influencera – jak się zabrać do influencer marketingu?

Potega-influencera-jak-sie-zabrac-do-influencer-marketingu-blog
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

W podsumowaniu roku polskiej blogosfery Barbara Sołtysińska (CEO w LifeTube) stwierdziła: „Na świecie, ale też w Polsce, ludźmi roku 2015 są kochani przez fanów digital influencerzy, którzy mają realny wpływ na kształtowanie określonych postaw i poglądów” (Wirtualne Media). Ich oddziaływanie na odbiorców to niebywała moc. Co musisz wiedzieć, zanim rozpoczniesz współpracę z influencerami?

Po pierwsze: po co marce influencer marketing?

Współpraca z influencerami jest skuteczną odpowiedzią na ślepotę bannerową oraz problem z blokowaniem reklam przez internautów. W tym przypadku marka „wchodzi” ze swoim przekazem w treść w sposób naturalny. Co najważniejsze przygotowuje je wpływowy twórca.

Obojętnie, czy jest ekspertem, czy zajmuje się rozrywką, najczęściej zachowuje bezpośrednie, a nawet kumpelskie relacje z odbiorcami. Twórcy są podziwiani, co sprawia, że ich społeczności aspirują do posiadania tych samych rzeczy. Za przykład może posłużyć tutaj sytuacja z maja 2015, czyli umieszczenie przez Maffashion zdjęcia perfumów na Snapczacie. Produkt już na drugi dzień zniknął ze sklepowych półek za sprawą fanek blogerki. 

Z drugiej strony są traktowani jak specjaliści, których pyta się o radę w konkretnych i bardzo zróżnicowanych tematach – zaczynając od tego jaki film obejrzeć w weekend, kończąc nawet na wyborze kredytu w banku.

Główne zalety współpracy z influencerami:

  • Natywna i dobra treść – kreują treści, które mają odniesienie do potrzeb i oczekiwań swoich społeczności. Dzięki temu marka dociera z przekazem do odpowiednich osób, w odpowiednim miejscu i czasie („right people, right place, right time”).
  • Społeczność – mają specyficzne relacje ze swoimi odbiorcami, które są w zasadzie nie do podrobienia przez żadną firmę. Dzięki temu pomagają budować zaufanie i wiarygodność marki.
  • Wpływ – zbudowana przez nich społeczność jest otwarta na pomysły i bardzo podatna na rekomendacje. 

¼ internautów traktuje blogi i vlogi jako pełnoprawne i zaufane źródło informacji zakupowej. Wymieniają nawet po kilkanaście marek, do których zakupu zachęcił lub zniechęcił ich b(v)loger. Podobnie dzieje się z akcjami społecznymi przedstawianymi na b(v)logachB(v)log power. Wpływ blogów i wideoblogów na internautów.

Przeczytaj też o 3 powodach, dla których marka powinna współpracować z blogerami.

Po drugie: określanie celów współpracy

Zanim przystąpisz do budowania strategii influencer marketingu zdefiniuj cele, które chcesz pozyskać za pomocą współpracy z twórcami. Podstawowym pytanie, które powinieneś sobie zadać to: W jaki sposób influencer pomoże osiągnąć cele biznesowe marki? Do tego punktu warto podejść w 100% na poważnie. Przeanalizuj, czy potencjalna współpraca uzupełnia ogólną strategię marki i wniesie konkretną wartość.

współpraca z inflencerami

Po trzecie: poznanie typów influencerów

Influencerów najczęściej kojarzy się z tzw. gwiazdami Internetu. Jest to jednak bardzo wąskie rozumienie tej grupy. Może nim być zarówno vloger kanału rozrywkowego, jak i ekspert od finansów, czy osoba prowadząca w kreatywny sposób profil na Instagramie. Twórców nie powinno się wrzucać do jednego worka. Influencer na Linkedin jest kimś innym niż ten działający na Vine, czy blogerka parentingowa. Każdy z nich porusza się w obrębie innych środowisk, mają swój specyficzny język i unikalną społeczność. 

Influencer to osoba, która ma ugruntowaną wiarygodność i zbudowaną publiczność. Potrafi angażować swoich odbiorców oraz wpływać na ich opinie.

Istnieje wiele klasyfikacji influencerów, najważniejsza jest umiejętność odpowiedniej oceny twórcy i dopasowania jego charakteru do celów marki. 

Jak można podzielić influencerów? Oto przykładowy podział:

  • Celebryta – osoba, która ma bardzo duży zasięg, np. Maffashion, która ma najwięcej fanów na Facebooku w kategorii „Blogi” (wg raportu Sotrender Trends 12.2015).
  • Autorytet – jego opinia na dany temat jest bardzo ważna, np. Michał Szafrański to autorytet w kwestii finansów i oszczędzania pieniędzy. 
  • Marka osobista – osoba jest utożsamiania bezpośrednio z marką, którą reprezentuje, np. Michał Sadowski z Brand24. 

 

Po czwarte: budowanie bazy influencerów

Zanim rozpoczniesz współpracę zbuduj własną bazę influencerów ze swojej dziedziny. Dowiedz się czegoś więcej na temat konkretnych twórców, np. prześledź ich kanały social media oraz komentarze fanów. Sprawdź w jakich formatach treści się specjalizują i czy podejmowali wcześniej działania z innymi firmami.

W znalezieniu wpływowych twórców pomogą Ci m.in. te rankingi:

social mation

źródło

Po piąte: pielęgnowanie relacji

Współpraca z twórcami bywa utożsamiana wysyłaniem przez firmy darmowych produktów – tzw.#darylosu. Czy takie działania mają sens? Jeśli dany twórca ma duży zasięg i umieści zdjęcie w social media, marka ma oczywiście szansę dotarcia do dużej grupy osób. Problem pojawia się, gdy influencerzy zostają dosłownie zasypywani darmowymi produktami. Nie mogą pokazać wszystkiego, bo straci na tym ich autentyczność. To samo dotyczy firmy, która udostępnia darmowe rzeczy przypadkowym twórcom, z którymi nic tak naprawdę jej nie łączy. Internauci są wrażliwi na takie sytuacje i prędzej, czy później zwrócą na to uwagę. Współpraca z influencerami powinna skupiać się na budowaniu długotrwałych relacji i obustronnym zrozumieniu. Jeśli marka to zrozumie, otworzy przed sobą drzwi do prawdziwych, unikalnych i kreatywnych możliwości twórcy. Korzyści będą wtedy dla każdej ze stron – marka pokaże się z dobrej strony, influencer będzie się spełniał w realizacji ciekawych projektów, a odbiorca dostanie interesujące go treści.

współpraca z blogerami

 


[contact-form-7 id=”1059″ title=”Content marketing”]

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


ebook_banner_bottom

Więcej w Content
dokad-zmierza-polska-blogosfera-blog
Dokąd zmierza polska blogosfera?

jak-wykorzystac-podcast-do-promocji-brandu-blog
Jak wykorzystać podcast do promocji brandu?

marketing-emocji-jak-marki-odnajduja-sie-w-swiecie-emotikon-blog
Marketing emoji – jak marki odnajdują się w świecie emotikon?

sekretny-skladnik- ktory-powinienes-dodawac-do-sosu-content-marketingowego-blog
Sekretny składnik, który musisz dodawać do sosu content marketingowego

Zamknij