Arrow
Arrow
10 podcastów, których musisz posłuchać
Aż 65% badanych przyznaje, że wysłuchanie podcastu na temat danego produktu wpływa na rozważenie decyzji o jego zakupie. Czy ten format zrewolucjonizuje content marketing?
Slider
Marketing afiliacyjny Grupa AdNext

Marketing afiliacyjny

marketing afiliacyjny
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów, a afiliant otrzymuje wynagrodzenie za efekt działań każdego z nich. W wielu przypadkach na zasadzie marketingu afiliacyjnego działa influencer marketing.

Kto tworzy poszczególne części łańcucha w marketingu afiliacyjnym?

W marketingu afiliacyjnym kluczową rolę pełnią trzy strony – reklamodawca, partner i klient. W bardziej zaawansowanych modelach czwartym uczestnikiem jest organizator programu partnerskiego.

Reklamodawca – chce sprzedać produkt lub usługę z wykorzystaniem zewnętrznego kanału.
Partner – dysponuje kanałem, w którym zamieszcza komunikat reklamowy na temat produktu lub usługi reklamodawcy. Marketing afiliacyjny bazuje głównie na roli partnera – stanowiącego punkt wspólny w całym procesie. Najczęściej ogniwem łączącym reklamodawcę z klientem w sieć afiliacyjną jest bloger lub mikroinfluencer.
Klient – jest odbiorcą w kanale partnera, z którego przechodzi do zakupu u reklamodawcy.

Po nitce do kłębka – czyli droga od marketera do klienta

Aby zobrazować to, w jaki sposób działa marketing afiliacyjny, wyobraźmy sobie przedsiębiorcę – Autora, która chce sprzedawać swoją książkę o nowoczesnych sposobach prowadzenia biznesu.

Autor (reklamodawca) posiada własną stronę internetową, na której sprzedaje książkę. Ruch (liczba potencjalnych klientów) na jego stronie jest niewielki. Aby zwiększyć liczbę odbiorców – Autor ustala zasady współpracy z Partnerem – właścicielem popularnego serwisu internetowego o biznesie, który zamieszcza tam baner reklamujący książkę. Każdy użytkownik, który kliknie w baner (reklamujący książkę) umieszczony w serwisie Partnera, a następnie dokona zakupu książki – generuje zysk, który trafia do Reklamodawcy, a następnie ten przekazuje określoną prowizję Partnerowi. Często dla maksymalizacji efektu afiliacji dociera się do klienta za pomocą wielu partnerów, wykorzystując przy tym różne platformy (multiscreen). Marketing afiliacyjny przynosi obustronne korzyści i ułatwia zakup klientowi.

Wynagrodzenia w marketingu afiliacyjnym

Prowizja od sprzedaży, którą otrzymuje partner, to tylko jedna z możliwości. Do najpopularniejszych modeli wynagrodzeń, na których bazuje marketing afiliacyjny należy:

  • Pay Per Sale (PPS) – klasyczny model, przytoczony w przykładzie, określona część przychodu z zakupu,
  • Pay Per Click (PPC) – określona kwota za każde kliknięcie w reklamę
  • Pay Per Lead (PPL) – określona kwota za każde określone działanie wykonane przez użytkownika (np. wypełnienie formularza z danymi do kontaktu).

Marketing afiliacyjny – korzyści

Marketing afiliacyjny powstał w oparciu o model płatności “za efekt”, dzięki czemu stanowi rozsądne rozwiązanie zarówno dla reklamodawcy jak i partnera. Jakie korzyści zyskują poszczególne strony?

Reklamodawca może docierać do większej grupy odbiorców, a jednocześnie nie ponosi kosztów za dotarcie do osób, które nie znajdują się na odpowiednim etapie jego lejka sprzedażowego. Efektem ubocznym, jaki przynosi marketing afiliacyjny może być budowanie rozpoznawalności/świadomości marki bez ponoszenia kosztów, a głównym – płacenie tylko wtedy, gdy reklama przynosi “wartościowe” efekty.

Partner w wielu przypadkach korzysta z kanału, w który wcześniej zainwestował (np. bezpłatnie dzieląc się wiedzą) – a zamieszczając w nim reklamy (na których formę i treść może mieć wpływ) zyskuje szanse na osiąganie przychodów, a tym samym – wymierny zwrot z dotychczasowej inwestycji. Marketing afiliacyjny daje partnerowi duże możliwości ingerowania w warunki współpracy, a w aspekcie finansowym przynosi mu wyłącznie zysk.

Oprócz partnerów funkcjonujących w standardowym modelu, na rynku działają również podmioty, dla których programy partnerskie stanowią trzon działań. Ich praca polega nie tylko na zamieszczaniu reklam we własnych kanałach, ale także prowadzeniu procesu reklamowego, w którym sami inwestują w marketing zoptymalizowany w taki sposób, by generować większy ruch we własnym kanale, przekładający się na jeszcze większe zyski z afiliacji.

Zobacz też: 6 mitów dotyczących afiliacji.

 

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


slider_scoop_ebook_1920x752

Więcej w Baza Wiedzy
Co to jest real time marketing?
Programmatic buying

Co to jest social media marketing? Jak sprawnie wykorzystywać media społecznościowe w promowaniu marki?
Social Media Marketing

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?
Lead generation

influence
Influencer marketing

Zamknij