Social Media Marketing – czy marki mogą funkcjonować bez niego?

Social Media Marketing  to prowadzenie działań reklamowych w serwisach społecznościowych, takich jak np. Facebook, YouTube i Instagram. Jest jednym z najbardziej nowoczesnych i zaawansowanych sposobów na zdobycie klientów. Jego rola w działaniach reklamowych stale rośnie, a popularne powiedzenie mówi, że jeśli firma nie istnieje w social media, to nie istnieje w ogóle. Z punktu widzenia pokaźnej rzeszy konsumentów ma ono sporo sensu.

Na czym polega Social Media Marketing?

Wachlarz możliwości reklamowych w tym obszarze jest coraz szerszy. Kiedyś głównym celem Social Media Marketingu było wykorzystywanie dużego zasięgu i przekierowanie na stronę internetową. Dynamiczny rozwój technologiczny powoduje, że już dzisiaj możliwy jest zakup na płaszczyźnie danego serwisu czy choćby kierowanie potencjalnego klienta do sklepu stacjonarnego, a social media marketing stanowi doskonały sposób na wsparcie sprzedaży tradycyjnej. Im mniej kliknięć prowadzi do celu, którym jest transakcja, tym większe prawdopodobieństwo konwersji.

Rola marketingu w mediach społecznościowych jest coraz większa zarówno wśród małych, lokalnych biznesów jak i największych marek. Wraz ze wzrostem popularności tych działań, zmienia się model lejka sprzedażowego, coraz rzadziej występują reklamy w bardziej inwazyjnych formach, a częściej możemy spotkać działania zgodne z ideą inbound marketingu. Ogromną zaletą social media marketingu jest możliwość nadania marce ludzkiej twarzy i budowania więzi z obecnymi lub potencjalnymi klientami.

Strategie działań marketingowych różnią się w zależności od poszczególnych serwisów społecznościowych. Do najpopularniejszych serwisów w których można prowadzić social media marketing należą:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • YouTube,
  • Twitter,
  • TikTok,
  • Snapchat,
  • LinkedIn,
  • Pinterest.

Social Media Marketing a marketing tradycyjny – różnice

W odróżnieniu od tradycyjnych form reklamowych, Social Media Marketing pozwala odbiorcom wchodzić w interakcje z marką – mogą toczyć z nią prywatne rozmowy albo publicznie komentować. W przypadku reklamy w telewizji, radiu czy gazecie było to niemożliwe, ale możliwość “rozmawiania z firmą” ma nie tylko dobre, ale i złe strony.

Tak jak w przypadku innych działań z zakresu marketingu internetowego, tak też marketing w mediach społecznościowych pozwala na wykorzystywanie zaawansowanych możliwości analitycznych, dzięki czemu firmy mogą łatwiej zrozumieć odbiorców, a także optymalizować działania reklamowe pod kątem skuteczności i zwrotu z inwestycji. Coraz więcej specjalistów jest zdania, że social media marketing nie jest już kwestią wyboru – i musi stanowić podstawowy element strategii działania każdej firmy.

Rozwój Social Media Marketingu

Najnowszy raport przygotowany przez We Are Social i Hootsuite daje jasną odpowiedź na pytanie o przyszłość Social Media Marketingu. Przy całkowitej populacji wynoszącej ponad 7,5 miliarda osób, obecnie aż 4,021 miliarda osób korzysta z Internetu, a 3,196 z nich to użytkownicy posiadający konto w mediach społecznościowych.

Wzrasta nie tylko łączna liczba użytkowników. To, co jest ogromną wartością dla marketerów, to fakt, że marketing w social media pozwala na dotarcie do przedstawicieli niemal każdej grupy wiekowej.

Social Media Marketing może stanowić uzupełnienie dla innych działań promocyjnych – zarówno w obszarze reklamy online jak i offline. Jest bardzo dobrą odpowiedzią na trend mobile first, umożliwia prowadzenie coraz bardziej skutecznych kampanii reklamowych, pozostając jedną z najtańszych form.

Oprócz budowania zaangażowanych społeczności i wchodzenia w relacje z odbiorcami, media społecznościowe są świetnym kanałem wspierającym reklamy bazujące na współpracy z influencerami (na potrzeby influencer marketingu).

Social Media Marketing – najważniejsze zalety

Sukces Social Media Marketingu polega na unikalnych zaletach, których nie są w stanie zapewnić inne formy reklamy. Do najważniejszych korzyści należą:

  • praktycznie nieograniczona grupa potencjalnych odbiorców,
  • długofalowe budowanie relacji z klientem,
  • możliwość bezpośredniego kontaktu,
  • błyskawiczne rozprzestrzenianie się komunikatów reklamowych,
  • niskie koszty – dobra kampania może rozchodzić się wirusowo.

Ogromne znaczenie ma też fakt, że SMM cechują nieograniczone środki wyrazu. Oprócz tekstu, kampania reklamowa może opierać się na grafikach, materiałach wideo i audio. Wpływa to na głębszą interakcję z potencjalnym klientem. Komunikaty stają się bardziej przyjazne i mniej inwazyjne. Ponadto Social Media Marketing pozwala na szybkie poznanie swoich klientów – w tym analizę ich preferencji i odpowiednią segmentację.

Skuteczny Social Media Marketing

Aby Social Media Marketing przynosił oczekiwane rezultaty w postaci wzrostu sprzedaży, należy stosować się do kilku ważnych zasad. Lepiej nie podejmować działań w mediach społecznościowych wcale, niż stawiać na przypadkowe aktywności. Profile prowadzone w mediach społecznościowych nie powinny przypominać słupów reklamowych. To miejsce interakcji z konsumentami, a nie kanał jednostronnych komunikatów. Warto zadawać swoim followersom pytania, prowokować ich do dyskusji i pobudzać do refleksji. W niektórych przypadkach w rozkręceniu profilu pomagają konkursy.

Komunikaty publikowane w mediach społecznościowych muszą korespondować z wizerunkiem marki, a jednocześnie być tworzone językiem, jakim posługuje się grupa docelowa. W przeciwnym razie wynik może być odwrotny do oczekiwanego – marka straci w oczach potencjalnych klientów.

Oprócz tego, w mediach społecznościowych należy unikać kontrowersji. Dotyczy to zarówno formy, jak i treści. Użytkownicy potrafią szybko wychwycić błędy ortograficzne oraz interpunkcyjne, a następnie wspominać o nich w komentarzu. Z kolei podejmowanie kontrowersyjnych tematów, zwłaszcza jeśli nie wiążą się one z działalnością firmy, zawsze przyczyni się do niezadowolenia części odbiorców.

Media społecznościowe powinny być obsługiwane regularnie, w przypadku największych marek niemal 24 godziny na dobę. Social Media Marketing to broń obosieczna – stosunkowo łatwo wywołać w nim kryzys nieprzemyślanymi działaniami, ale z drugiej strony dla wielu konsumentów stanowią one obecnie główny kanał komunikacji z marką, równie szybko można taki kryzys zażegnać z dodatkową korzyścią dla firmy.

Pytanie o to, jakie marki powinny postawić na Social Media Marketing jest dziś bezzasadne. Z tego narzędzia korzyści mogą odnieść praktycznie wszyscy – w segmencie B2B oraz B2C. Najważniejsze, aby prowadzić kampanię w sposób przemyślany, nowatorski i autentycznie angażować swoich odbiorców.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...