Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami – pisanie. Termin wskazuje również na interakcje zachodzące pomiędzy blogerami – takie jak czytanie wpisów, komentowanie czy wzajemna promocja blogów.

Na przestrzeni ostatnich lat blogosfera w znaczącym zakresie zmieniła swoją specyfikę, dlatego na wstępie posłużymy się porównaniem. Wraz ze wzrostem popularności serwisu YouTube, powszechnie znanym określeniem stał się vloger – obecnie wśród przedstawicieli generacji Z funkcjonuje nawet jako nazwa zawodu.

Blogosfera – jak się zmienia?

Tym, co łączy twórców video określanych jako vlogerzy, jest wspólna platforma (choć blogi opierają się w większości na systemie WordPress – nie przekłada się to na wymiar społeczny), na której publikują, realizowanie współprac pomiędzy kanałami (cross-promocje) czy popularne wśród niektórych twórców dramy. Popularne dramy opierają się na wymianie zdań (często w agresywnej, nieprzyjemnej formie) pomiędzy vlogerami, którzy robią to poprzez publikowanie materiałów na swoich kanałach. Co więcej – dramy często zyskują zewnętrznych komentatorów, którzy przyjmują stanowisko jednej ze stron lub obiektywnie opiniują całą sytuację.

Blogosfera funkcjonująca w okresie przed dominującą popularnością serwisów społecznościowych cechowała się tym, co znamy z dzisiejszego YouTube. Podobieństwo określeń takich jak blog – vlog oraz bloger – vloger pozwala nam zauważyć, że zmianie uległy kanały, natomiast nie zmieniły się charakterystyczne zachowania tych społeczności.

Coraz więcej młodych osób decyduje się na założenie własnego bloga i podzielenie się swoimi pasjami i zainteresowaniami z innymi. Dzięki temu, blogosfera staje się jeszcze bardziej różnorodna i interesująca. Każdy bloger ma coś unikalnego do zaoferowania i może znaleźć swoją własną grupę czytelników.

Blogosfera jako sieć społecznościowa

Internetowi twórcy pokazują swoje prywatne życie w mediach społecznościowych np. na Instagramie, tworzą grupy odbiorców na Facebooku, dyskutują z czytelnikami na Twitterze, a niektórzy nawet zakładają kanały na YouTube. W budowaniu popularności blogów bardzo ważna jest umiejętność tworzenia głębokich relacji z czytelnikami.

Rola bloga w kontekście społecznym jest dzisiaj inna zarówno w stosunku do pozostałych twórców, jak i czytelników. Blogerzy korzystają z content marketingu: robią zdjęcia, kręcą video i nagrywają podcasty – a ich blogi są fundamentem szerszej struktury komunikacji z odbiorcami.

Więzi społeczne w blogosferze i łączenie projektów

Warto również wspomnieć, że blogerzy nie tylko wpływają na swoich czytelników, ale również na siebie nawzajem. Współpraca między blogerami jest bardzo ważna i często prowadzi do ciekawych projektów i inicjatyw. Blogerzy często spotykają się na różnych konferencjach i wydarzeniach branżowych, gdzie mają okazję wymieniać się doświadczeniami i inspiracjami. To właśnie dzięki takim spotkaniom powstają inne blogi, nowe pomysły i tworzą się silne więzi między blogerami. Silniejsze niż znajomości, które zostają tylko w social mediach.

Wiele blogów jest ze sobą wzajemnie powiązanych. Ich autorzy czytają wpisy na innych blogach, komentują je, dodają odnośniki oraz nawiązują do nich w swoich tekstach. Tak powstają połączone blogi. Dzięki temu blogi te stworzyły własną, unikalną kulturę. Chociaż blogowanie nadal jest formą wydawniczą, to blogosfera stała się zjawiskiem społecznym, które jest przedmiotem zainteresowania socjologów.

Blogosfera – kultura i profesjonalizacja

Większość blogerów bazujących na słowie pisanym charakteryzowała się kiedyś specyficzną kulturą. Obecnie blogosfera nie wyróżnia się znacząco na tle innych pól komunikacji digital influencerów. Rozwój technologiczny sprzyja poszerzaniu zakresu możliwości dla blogerów – efemeryczne treści wpisów i błyskawiczne publikowanie stało się możliwe dzięki mobilnemu blogowaniu. Niemniej – dostępność wielu kanałów sprawiła, że blog jest przede wszystkim przestrzenią do publikowania.

Blogosfera świetnie sprawdza się jako narzędzie wspierające działania personal brandingowe, a ich autorzy z powodzeniem realizują cele influencer marketingu. O rozwoju świata blogerów świadczą rosnące przychody z komercyjnych współprac z markami, a także cieszące się ogromną popularnością konkursy i wydarzenia branżowe.

Warto zauważyć, że polscy blogerzy nie tylko tworzą treści, które przyciągają uwagę i zainteresowanie, ale również mają znaczący wpływ na branżę reklamową. Wielu z nich współpracuje z różnymi markami i firmami, promując ich produkty i usługi na swoich blogach, znacząco wpływając na nasze decyzje zakupowe. Dzięki temu, blogerzy zarabiają na swojej pasji, a reklamodawcy dostają ciekawą powierzchnię reklamową.

Możliwości reklamowe w blogosferze i vlogosferze

Zarówno wciąż istniejąca blogosfera, jak i prowadzenie vlogów, przy dużych zasięgach stają się istotnym narzędziem reklamowym, bardzo atrakcyjnym dla potencjalnych partnerów. Oto pozostałe możliwe formy reklamy w blogosferze i na vlogach:

  • recenzje produktów – często autorzy zyskują dzięki temu darmowy dostęp do produktów, ale w przypadku docierania do dużej liczby użytkowników, w grę wchodzi również płatna promocja;
  • buzz marketing – tym razem produkt jest zazwyczaj prezentowany w neutralnym kontekście, ale odbiorcy i tak się o nim dowiadują;
  • konkursy – blogerzy i autorzy vlogów mogą z udziałem swoich partnerów, czyli reklamodawców, organizować konkursy z atrakcyjnymi dla odbiorców nagrodami;
  • program partnerski – odbiorcy treści wideo lub bloga zyskują korzyści, najczęściej w postaci atrakcyjnych zniżek.

Blogosfera a pozycjonowanie strony internetowej i budowanie marki

Potencjał w polskiej blogosferze dawno zauważyły osoby zarządzające markami bądź przedsiębiorstwami. W ten sposób powstają blogi firmowe, które przynoszą podwójne korzyści. Po pierwsze, jeśli odbiorcy otrzymają atrakcyjną treść, będą chętnie odwiedzać stronę i przy okazji zapoznają się z ofertą i wezmą pod uwagę ich opinie. Blogowanie opłaca się również z punktu widzenia SEO – optymalizacja publikowanych treści ułatwia pozycjonowanie stron.

W przeciwieństwie do wielu serwisów społecznościowych, blogosfera ciągle oferuje bardziej wartościowe treści, które często tworzone są rzetelniej, co niezmiennie stanowi bardzo dużą wartość dla internautów.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...

Czym naprawdę jest marka? Kluczowe Elementy i Rola w Rozwoju Biznesu

Marka – czym jest? Jaką rolę pełni w rozwoju biznesu? Czy marka to konieczny element, by przedsiębiorstwo odniosło sukces na...