Co zrobisz, gdy Twój fanpage zniknie?

Ciągle mówi się o tworzeniu dobrych strategii marketingowych. Spójrzmy prawdzie w oczy – w sieci można znaleźć na ten temat już chyba wszystko. Jednak w rzeczywistości najczęściej tylko duże firmy w ogóle posiadają strategię. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw sytuacja wygląda znacznie gorzej. My też publikowaliśmy wskazówki w tym zakresie. Teraz chcemy skupić się na podstawach i wyjaśnieniu zasadności tworzenia strategii opartej na wielu kanałach.

Publikację dedykujemy przede wszystkim osobom, które planują rozpocząć działania w digitalu albo właśnie stawiają pierwsze kroki.

Zamierzasz oprzeć swoje działania reklamowe na marketingu w Internecie? Świetnie! Pewnie ktoś powiedział Ci już, że Facebook to dzisiaj najlepsza reklama. No cóż, to nieprawda. Niemniej – szukanie ogólników nie ma tu większego znaczenia. Unikaj tych skrajności.Skupmy się na tym, jakie są możliwości – a Ty wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. Na pewno jednak chcemy podpowiedzieć Ci, że nie warto opierać działań na tylko jednym kanale.

Mówiąc o reklamie internetowej rozpoczynamy od dwóch największych graczy. Facebook i Google. Mnóstwo firm opiera dzisiaj swoje działania marketingowe na Facebooku. Wyłącznie na Facebooku. Nic dziwnego – serwis Marka Zuckerberga oferuje gigantyczne możliwości reklamowe w naprawdę niskich cenach. Na Facebooku znajdziemy też niemal wszystkich. Biednych i bogatych. Małych i dużych. Europejczyków i Azjatów. Znajdziemy ich i stworzymy reklamę, która złapie za serce naszych potencjalnych klientów. Skoro to narzędzie niemal doskonałe, po co inwestować w inne rozwiązania?

Jak to działa?

ad1a

W przypadku Facebooka mówimy o dwóch aspektach – to budowanie społeczności, które jest działaniem długodystansowym oraz tworzenie kampanii reklamowych w systemie Facebook Ads – które często bazuje na zbudowanej społeczności, ale równie dobrze może być realizowane zupełnie niezależnie i krótkoterminowo.

Bardzo podobnie jest z obecnością w wyszukiwarce Google. Możemy realizować działania w zakresie pozycjonowania i optymalizacji witryny, co przekłada się na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, a także zainwestować w reklamę w systemie AdWords.

Dla zdecydowanej większości firm aktywna obecność w Google i na Facebooku jest najbardziej optymalną podstawą.

Przyjmijmy teraz, że obecność Twojej firmy w Internecie to budowla, a każdy kanał stanowi jej fundament. To czas, aby odpowiedzieć sobie na pytanie: “co zrobisz, gdy Twój fanpage zniknie?”.

O ile w przypadku firm działających w dwóch kanałach możesz liczyć się z destabilizacją pozycji, to firmy bazujące wyłącznie na jednym kanale (czyli albo tylko na Facebooku, albo tylko na Google) w sytuacji kryzysu wizerunkowego, ograniczenia budżetu reklamowego albo zupełnie niezależnej przyczyny (np. niespodziewane usunięcie Twojego fanpage lub nałożenie kary na daną stronę) po prostu “znikają”.

Dla wielu firm idealnym punktem łączącym (lub stanowiącym trzon) tych kanałów jest skuteczna strona internetowa. Łączenie działań w wielu kanałach to nie tylko zabezpieczenie. Społeczność, do której docierasz w różnych kanałach pozwala Ci gromadzić jeszcze więcej danych, wyświetlać reklamy odbiorcom korzystającym tylko z jednego kanału – a także wykorzystywać poszczególne działania użytkowników do tworzenia jeszcze lepiej dopasowanych komunikatów.

ad2a

 

Kluczowe jest również uświadomienie sobie fundamentalnej różnicy w zakresie funkcjonowania kanałów. Na płaszczyźnie Facebooka to po stronie firmy leży zadanie wyświetlania reklamy odpowiednim odbiorcom. Użytkownik Facebooka korzysta z serwisu – a Ty wyświetlasz mu reklamy, którymi chcesz go zainteresować. W przypadku Google role się odwracają – to użytkownik wychodzi z inicjatywą i dokonuje wyszukiwania, a Twoim zadaniem jest udzielenie odpowiedzi na jego potrzeby.

Oprócz tych najpopularniejszych kanałów, warto przeanalizować również te rozwiązania:

  • YouTube – działa w sposób łączący specyfikę Facebooka i Google; często jest określany jako druga najpopularniejsza wyszukiwarka, ale stanowi również skuteczne medium pozwalające na dotarcie do precyzyjnie określonej grupy docelowej,
  • Instagram i inne social media – działanie w poszczególnych społecznościówkach może być dobrym sposobem na docieranie do różnych segmentów grupy docelowej z różnymi komunikatami, stanowi zabezpieczenie w przypadku “gdy Twój fanpage zniknie”, a do tego umożliwia bardzo łatwą cross-promocję kanałów,
  • baza mailingowa – podobnie jak w przypadku strony internetowej, ogromną zaletą jest tu poczucie “nie ma to jak na swoim”, czyli niezależność od algorytmów i innych zasad narzucanych przez zewnętrzne narzędzia.

Tytułowe nawiązanie do skasowania fanpage wynika z kolejnych dużych wahań dotyczących Facebooka (afera z Cambridge Analytica) i niemal ciągłych małych skandali związanych z nakładaniem kar i/lub blokowaniem fanpage.

Mimo wszystko – zarówno Facebook, jak i Google pozostają genialnymi rozwiązaniami dla marketingu internetowego. Mamy nadzieję, że zrozumienie specyfiki ich funkcjonowania pomoże Ci wypracować strategię, która przełoży się na wykorzystanie pełnego potencjału Twojej marki. Pamiętaj tylko, że bazujesz na zewnętrznych narzędziach. Czy będąc gościem warto stawiać wszystko na jedną kartę?

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...