Sprawdź 3 najlepsze książki o grywalizacji!

Grywalizacja to zjawisko, które, według przewidywań Gartnera z 2015 roku, zeszło ze „szczytu przerośniętych oczekiwań” i weszło w trend stopniowej adaptacji; ci, którzy chcieli wykorzystać proces „ugrowienia” swoich strategii marketingowych tylko po to, by znaleźć się w grupie (złudnych) innowatorów, odpuścili, zaś ci, którzy do tematu zabrali się w dobrze określony sposób – zebrali żniwa. Mając za sobą kilka lat globalnego doświadczenia, łatwiej ustrzec się błędów popełnianych przez pionierów. Jeśli poważnie myślisz o temacie, zacznij od lektury tych trzech pozycji.

 

Lista polskojęzycznych publikacji dotykających tematu gamifikacji, a także teorii gier (zwłaszcza, jeśli chodzi o prace naukowe) nieustannie się wydłuża. Z pewnością istnieją już listy i „topki” najlepszych książek i ebooków o szeroko pojętej tematyce gamerskiej. My, jako że najbardziej z tej szerokiej dziedziny jesteśmy wkręceni w grywalizację z punktu widzenia marketera, postanowiliśmy zaprezentować wam nasze trzy typy:

 

Paweł Tkaczyk – Grywalizacja

tkaczyk

Grywalizacja to wdzięczny temat na książkę, a jednak literatury podmiotu w języku polskim jest raczej niewiele. Trudno więc stworzyć takie zestawienie, nie zaczynając od elementarza tematu – książki Pawła Tkaczyka, znanego z budowania marek poprzez wykorzystanie techniki storytellingu. Choć publikacja ukazała się na rynku już kilka lat temu, nie straciła na swojej aktualności; z jej lektury dowiesz się, czym jest gamifikacja – nie tylko w sensie definicyjnym, ale głównie poprzez poznanie jej podstawowych mechanizmów i inspiracji do wykorzystania we własnej strategii rozwoju marki. Na uznanie zasługuje podejście do tematu od strony stricte psychologicznej, dzięki czemu zrozumiesz, dlaczego gry, jako takie, fascynują i wciągają ludzi od wieków. Ten niemal „fizjologiczny” proces przekłada Tkaczyk na język współczesnego marketingu i wskazuje, gdzie zazębia się on z potrzebami i oczekiwaniami konsumentów. Książkę, zarówno w formie drukowanej, jak i cyfrowej (a także audiobooka), możesz kupić na stronie autora.

Gamfi – Osiągnij przewagę w biznesie dzięki grywalizacji

 

Gamfi ebook grywalizacjaGamfi, jako platforma gamifikacyjna specjalizująca się w adaptowaniu mechaniki gier w realizacji celów biznesowych, do kwestii książki podeszła nieco bardziej technicznie, niż Paweł Tkaczyk. Dzięki temu, prócz poszerzeniu znaczenia podstawowych terminów związanych z tym zjawiskiem, dowiesz się, jak wygląda proces wdrażania grywalizacji w firmie – czy to na poziomie wewnętrznym, gdy do gry wciągnięci zostają pracownicy, czy też na poziomie komunikacji zewnętrznej, z klientami marki. W e-booku czytelnik znajdzie dane rynkowe, które udowadniają, że grywalizacja nie jest jedynie przelotnym trendem i branżową ciekawostką. W 2013 przewidywano, że w ciągu dwóch lat aż 70% największych firm korzystać będzie z niej korzystać, zaś rok 2015 został ogłoszony przez amerykańską edycję Forbesa „rokiem gamifikacji”. W ebooku znajdziesz również ciekawe przykłady grywalizacji np grywalizacja w rekrutacji, grywalizacja w szkoleniach, grywalizacja w sprzedaży, zarówno z polskiego, jak i zagranicznego rynku, wartościowe analizy i szereg wskazówek, które pomogą ci „wejść w temat”. Ebooka o grywalizacji możesz ściągnąć z tej strony.

 

Gabe Zichermann, Christopher Cunningham – Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych

 

gabechrispher

Prawdopodobnie jedyna amerykańska publikacja przetłumaczona na język polski, w której podjęty zostaje temat grywalizacji. Autorami są Gabe Zichermann, jeden z najlepszych ekspertów od grywalizacji na świecie, przewodniczący Gamification Summit and Workshops oraz Christopher Cunningham, przedsiębiorca i ekspert od technologii informatycznych, który pomógł odkryć jedno z pierwszych rozwiązań dotyczących grywalizacji. Ich uwaga koncentruje się na wdrażaniu elementów mechaniki gier w aplikacjach mobilnych oraz na stronach internetowych, w taki sposób, by maksymalizować zaangażowanie użytkowników. Przerabiając teorię w oparciu o faktyczne studia przypadku – największych firm internetowych, ale także z segmentów beauty/fasion, technologii, etc. – dowiemy się, dlaczego dane aplikacje czy strony internetowe sprawiają, iż chcemy poświęcać im czas. To największa zaleta tej książki – odsłonięcie mechanizmów odpowiedzialnych za wciąganie w rozgrywkę, podtrzymywanie uwagi i wzbudzanie chęci zakupu. Jeśli swoją działalność opierasz na sile nabywczej generacji millennialsów, tym bardziej zrozumiesz, jak wykorzystać trendy natychmiastowej gratyfikacji czy też chęci autoprezentacji w mediach społecznościowych do budowania marki i zaangażowania wokół niej. Książka dostępna jest na stronie polskiego wydawcy, firmy Helion.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

3 inspirujące przykłady grywalizacji

Walka o uwagę i zainteresowanie konsumenta, pracownika, czytelnika, użytkownika. To problem, z którym ścigają się dzisiaj wszyscy – marki, pracodawcy,...

Grywalizacja konsumentów: skuteczny program lojalnościowy

Jeszcze kilkanaście lat temu długo wyczekiwaliśmy na to, aby mieć jakąś rzecz. Zanim przesiedliśmy się ze słuchania kaset na walkamanie,...

Grywalizacja receptą na kryzys zaangażowania konsumentów

Chyba najciekawszą cechą mediów społecznościowych jest to, że dla użytkownika twój brand jest tak samo (nie)istotny, jak brand nie tylko...