Jak zabezpieczyć się przed błędnymi i fałszywymi leadami?

Marketerzy prowadząc działania sprzedażowe w Internecie borykają się z problemem obsługi leadów, które zostały nieprawidłowo wypełnione (błędny numer telefonu, błędny adres email) lub które wręcz były próbami oszustwa.

W zależności od rodzaju kampanii, nieprawidłowe rekordy stanowią od 5% nawet do 30% wszystkich leadów. Na 98 tys. przeanalizowanych przez Salelifter formularzy aż 27% wypełnionych było błędnie.

 

Najczęstszą przyczyną błędów jest po prostu pomyłka osoby wypełniającej w pośpiechu formularz kontaktowy.

  • Źle wpisana domena – dotyczy aż 21% przypadków błędnych adresów email, np. Gmail.pl, gjail.pl itp.,
  • Źle wpisany numer telefonu: za dużo lub za mało cyfr (36% przypadków błednych numerów tel.), nieistniejący prefix, ciągi jedno lub dwuznakowe , itp.

Niestety, często jest to efekt prób fałszowania leadów przez nieuczciwych wydawców, działających z nadzieją wyłudzenia wynagrodzenia od reklamodawców.

Model rozliczeń CPL/ CPA, przy wielu swoich zaletach dla reklamodawcy, jest niestety dość często narażony na coraz to bardziej wysublimowany fraud. W skutek tego reklamodawca traci:

  • Czas na obsługę leadów, które nigdy nie miały szans na konwersję lub są po prostu nieprawidłowe.
  • Pieniądze: obsługa leada w wewnętrznym call center to koszt, którego można było uniknąć.
  • Możliwość konwersji: im szybciej zadzwonimy do osoby, która wypełniła formularz, tym większe jest prawdopodobieństwo konwersji – obsługa leadów podejrzanych lub nieprawidłowych, często powoduje, że dobre leady czekają w kolejce a my ponosimy koszt utraconych korzyści.

W odpowiedzi na skalę zjawiska Mediateam Interactive przygotował JetVerify – narzędzie do zabezpieczania formularzy przed próbami oszustw np.:

  • blokada tzw. wlewania leadów,
  • weryfikacja skrzynek tymczasowych,
  • weryfikacja przypadkowych ciągów znaków, wulgaryzmów, fikcyjnych postaci.

i pomyłek we wpisywanych przez internautę danych, np.:

  • weryfikacja składni, imion, nazw domen,
  • weryfikacja kanałów kontaktu bezpośrednio u operatora.

Wieloetapowe testy danych osobowych i kanałów kontaktu pozwalają na odrzucenie i oznaczenie potencjalnie i realnie nieprawidłowych danych. Oto przykłady:

Rekord z poprawnym imieniem, nazwiskiem i nr telefonu, ale niepoprawnym adresem email możemy oznaczyć jako podejrzany. Wówczas klient decyduje, czy kontaktować się z daną osobą i rozliczyć ją z dostawca leada, czy nie. Może jej również nadać odpowiedni priorytet sprawiając, że cały rekord jest wówczas potencjalnie nieprawidłowy.

Jeśli niepoprawne dane to zarówno email jak i numer telefonu, rekord jest z całą pewnością błędny.

Jeśli w rekordzie umieszczono email tymczasowy, może być to spowodowane niechęcią internauty do komunikowania się z nim w tym kanale, jak również leadem generowanym przez tzw. bota.

W każdym przypadku to reklamodawca decyduje, co zrobić z przekazywaną przez JetVerify informacją o rekordzie.

 

array(24) { ["ID"]=> int(5855) ["id"]=> int(5855) ["title"]=> string(20) "Jaroslaw Sokołowski" ["filename"]=> string(39) "Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["filesize"]=> int(4252) ["url"]=> string(84) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["link"]=> string(38) "https://adnext.pl/jaroslaw-sokolowski/" ["alt"]=> string(28) "Jarosław Sokołowski PushAd" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(19) "jaroslaw-sokolowski" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2020-07-20 11:54:52" ["modified"]=> string(19) "2020-07-20 11:55:02" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(116) ["height"]=> int(116) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(77) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(77) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-300x300.jpg" ["medium-width"]=> int(300) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(84) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["medium_large-width"]=> int(116) ["medium_large-height"]=> int(116) ["large"]=> string(84) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["large-width"]=> int(116) ["large-height"]=> int(116) ["1536x1536"]=> string(84) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(116) ["1536x1536-height"]=> int(116) ["2048x2048"]=> string(84) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(116) ["2048x2048-height"]=> int(116) ["thumbnail-archive-content"]=> string(84) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(116) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(116) ["medium_medium"]=> string(84) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(116) ["medium_medium-height"]=> int(116) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(84) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/07/Jaroslaw-Sokołowski-e1691675117541.jpg" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(116) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(116) } }
Jarosław Sokołowski
linkedin

Jarosław Sokołowski

Prezes Zarządu PushAd Marketing Automation, Chief Technology Officer w Grupie Adnext

Wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Wcześniej pracował jako Head of Marketing Automation and Lead Management w T-Mobile Polska S.A. oraz Head of Marketing & e-Commerce w Neckermann Polska Biuro Podróży Sp. z o.o. Swoją karierę zawodową zaczynał w Polskich Liniach Lotniczych LOT, gdzie był odpowiedzialny za reklamę i sprzedaż internetową, a następnie uczestniczył w projekcie tworzenia pierwszej polskiej niskokosztowej linii lotniczej AirPolonia. Od ponad 20 lat związany z reklamą tradycyjna i internetową. W okresie od lutego 2009 do marca 2012 posiadał jeden z ośmiu wydanych w Polsce certyfikatów Google AdWords Certified Trainer uprawniających do prowadzenia szkoleń w zakresie reklamy w Google Ads. Posiada tytuł Kwalifikowanego Specjalisty Google Ads oraz Google Analytics. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...