Newsletter

Newsletter to jedno z najważniejszych pojęć dla firm, które w swoich działaniach promocyjnych wykorzystują e-mail marketing. Czym jest i jakie niesie korzyści?

Newsletter – co to jest?

W tłumaczeniu na język polski słowo newsletter oznacza po prostu biuletyn. W branżowym środowisku dotyczy przede wszystkim biuletynu przesyłanego drogą elektroniczną. Zanim internet stał się płaszczyzną wykorzystywaną przez firmy do komunikacji ze swoimi klientami – dostarczanie papierowych gazetek z aktualnościami i nowymi promocjami było popularnym działaniem. Dzisiaj firmy nadal korzystają z tego modelu – tyle tylko, że przesyłanie informacji odbywa się przede wszystkim drogą mailową.

Newsletter jest często wykorzystany do realizacji celów takich jak:

  • budowanie i rozwijanie relacji z klientami,
  • przedstawianie produktów i promocji,
  • informowanie klientów o aktualizacjach i zmianach w firmie,
  • w przypadku firm wykorzystujących content marketing, newsletter często jest również wykorzystywany do dystrybuowania treści.

Aby otrzymywać newsletter – użytkownicy zapisują się do bazy poprzez podanie swojego adresu e-mail i wyrażenie zgody na otrzymywanie wiadomości.

Newsletter często jest stosowany zamiennie z pojęciem mailing. W założeniu – podstawowa różnica pomiędzy tymi hasłami dotyczy tego, że newsletter jest wiązany z regularną wysyłką (np. wysyłanie wiadomości w każdy poniedziałek), a mailing dotyczy jednorazowych akcji (np. wysyłanie wiadomości przy okazji wydania nowego ebooka), które w przypadku działań online często są skupione na zachęcaniu odbiorców do podjęcia konkretnego działania (konwersji).

Dlaczego warto go wykorzystywać?

“E-mail marketing nigdy nie gwarantował skuteczności. Nigdy nie był uniwersalnym złotym środkiem i zawsze lepiej sprawdzał się stanowiąc ogniwo, a nie jedyny kanał komunikacji.”

Newsletter nadal jest jedną z najchętniej wybieranych form komunikacji przez firmy. Jego dużą zaletą jest możliwość kontrolowania zasięgu (w odróżnieniu od publikowania komunikatów na płaszczyźnie mediów społecznościowych, w których liczba odbiorców jest uzależniona od wewnętrznych algorytmów).

Dużą wartością jest tutaj prowadzenie działań komunikacyjnych z wykorzystaniem podstawowej formy kontaktu w internecie. W przypadku korzystania z reklamy w mediach społecznościowych – efekty osiągane przez firmy są ściśle powiązane z kondycją poszczególnych platform. Co więcej – newsletter daje reklamodawcy możliwość kontrolowania listy odbiorców dla każdej wiadomości. Jest to szczególnie istotne, ponieważ pozwala na tworzenie “zamkniętej”, wyróżnionej grupy i przedstawianie jej ekskluzywnych treści.

Włączanie do strategii marketingowych działań w tym obszarze jest korzystne także ze względu na:

  • niski koszt wysłania wiadomości,
  • szeroki zakres dostępnych form komunikatów,
  • możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem,
  • personalizację i segmentację grup odbiorców,
  • duże możliwości analityczne i optymalizację działań pod kątem kluczowych wskaźników efektywności.

Jeżeli chcesz wykorzystywać newsletter w swojej strategii, koniecznie przeczytaj naszą publikację, w której opowiadamy o sposobach na skuteczny zapis do newslettera krok po kroku.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...