Nie przepalaj budżetu reklamowego w AdWords!

Czym jest tzw. white hat SEO? Czym różni się od podejścia blackhatowego?

Nawet z małym budżetem reklamowym możesz efektywnie wykorzystać Google AdWords. Sztuką jest odpowiednie planowanie i optymalizacja kampanii reklamowej, aby każda wydana złotówka przyniosła oczekiwane efekty.

Google AdWords to jedna z najskuteczniejszych form reklamy internetowej, ale o jej skuteczności możemy mówić tylko wtedy, gdy jest dobrze przygotowana i prowadzona. Samo ustawienie kampanii jest proste i nie zajmuje wiele czasu, ale nie oznacza to wcale, że na tym praca się kończy. Pozostawienie kampanii samej sobie może doprowadzić do przepalania budżetu reklamowego – do takiej sytuacji dochodzi, kiedy wydane środki nie mają przełożenia na konwersję. I bez znaczenia jest tu wysokość budżetu, ponieważ każde środki przeznaczone na reklamę powinny przynosić określone efekty.

Jak zarządzać budżetem w AdWords

Wśród najczęściej popełnianych błędów w ustawianiu kampanii reklamowej AdWords wymienia się zły wybór słów kluczowych (i tutaj zarówno w kontekście wyboru samych słów, tematyki, ogólności, jak i poziomu ich szczegółowości, a także dopasowania), niedopasowany budżet oraz nieodpowiednią treść reklamy. W tym artykule skupimy się na budżecie reklamowym.

Na pierwszym etapie planowania kampanii problematyczne jest określenie kosztu samej emisji reklamy, ponieważ wszystko odbywa się na podstawie szacowanych kosztów. Dlatego też tak ważne jest określenie maksymalnego budżetu, który zostanie w pełni przeznaczony na kampanię reklamową. Jak ustalić budżet? Aby kampania codziennie przynosiła efekty, należy miesięczny budżet podzielić przez 30,4 – liczba ta oznacza średnią liczbę dni w miesiącu. Działa to też w drugą stronę – wiesz, że chcesz wydawać codziennie 100 złotych na AdWords, wówczas musisz zagospodarować 3040 zł miesięcznie. Jednocześnie pamiętaj, że może dojść do takiej sytuacji, kiedy kampania reklamowa przekroczy kwotę ustalonego budżetu dziennego, w ostatecznym rachunku jednak miesięczny będzie się zgadzał, ponieważ kampania będzie zużywać więcej środków w dni największego roku, a mniej – w dniach o mniejszym natężeniu. Takie działanie pomaga zoptymalizować kampanię i zapewnić częstsze wyświetlanie reklam w dniach ich największej popularności.

Koszty kliknięcia możesz oszacować dzięki takim narzędziom jak Planer słów kluczowych Google’a oraz SEMrush czy SEMstorm. Najważniejsze jednak to nie opierać się tylko na narzędziach, ale własnym doświadczeniu. W tym celu utwórz kilka różnorodnych grup reklam i obserwuj, które generują najwięcej ruchu. W ten sposób poznasz również realne stawki kliknięcia reklamy (CPC).

Optymalizacja budżetu AdWords

Mimo łatwo dostępnej wiedzy o AdWords (w końcu samo Google udostępnia poradnik) wciąż niektóre biznesy traktują te kampanie lekceważąco, myśląc, że polegają tylko na puszczeniu reklamy, i zapominają o opiece, monitorowaniu wyników oraz późniejszych zmianach, które przełożą się na większą efektywność kampanii. Tymczasem tzw. adwordsy to potężne narzędzie reklamowe, które może przynieść szereg korzyści biznesowych pod warunkiem dbałości o to, aby każda złotówka z budżetu była dobrze wydana.

Oto kilka wskazówek, jak zwiększyć efektywność kampanii:

  1. Sprawdź lokalizację. Ma to szczególne znaczenie dla lokalnego biznesu i decyduje o sukcesie kampanii, ale jest też nie bez znaczenia dla e-commerce, ponieważ w ten sposób można ustalić obszar geograficzny, na którym generowana jest największa liczba zapytań czy sprzedaży. Wystarczy zwiększyć stawki dla lokalizacji z potencjałem przy jednoczesnym zmniejszeniu dla lokalizacji nieprzynoszących konwersji (lub nawet całkowicie je wykluczyć). Możesz również stworzyć osobne kampanie dla najbardziej zyskownych lokalizacji.
  2. Analiza słów kluczowych. Błędem jest akceptowanie wszystkich słów kluczowych, które podpowiada samo Google w panelu AdWords. Może dojść do takiej sytuacji, że kampania będzie miała 200 słów, a tylko 40 będzie generować ruch. Należy wytypować różne słowa kluczowe, w tym brandingowe, produktowe oraz z tzw. long tail, a później w kampanię włączać tylko te, które generują konwersję. Do tego pamiętaj o dopasowaniach – rekomendowane jest dopasowanie ścisłe, dzięki któremu reklama wyświetli się na określone słowo kluczowe; unikaj dopasowania ogólnego, które jest budżetożerne i nie zapomnij o dopasowaniu wykluczającym, dzięki czemu reklama nie będzie się pojawiać na niepożądane słowa, na przykład konkurencji.
  3. Dostosuj czas emisji. Sprawdź, w jakich godzinach kampania generuje największą liczbę konwersji i wydziel specjalną kampanię tylko dla nich. Dzięki temu będziesz mógł zintensyfikować działania promocyjne w dniach, w godzinach, a nawet w okresach sezonowych, w których istnieje największa szansa na ich skuteczność. Takie informacje znajdziesz w panelu Google Analytics.
  4. Skorzystaj z budżetu wspólnego. W przypadku e-commerce prowadzenie wiele kampanii w ramach jednego konta Google AdWords wiąże się z kłopotliwym obliczaniem budżetów dziennych dla każdej reklamy, by nie przekroczyć budżetu całkowitego, co może być obarczone błędem. W takim przypadku skorzystaj z opcji udostępniania budżetu – automatycznie budżet będzie rozdzielany między aktywne kampanie AdWords na podstawie ich skuteczności (ROI).

Wielu reklamodawców decyduje się na AdWords, ponieważ dostało kupony rabatowe, do tego sporo się o tej reklamie mówi na szkoleniach czy w branży marketingowej w kontekście świetnych efektów. Błędem laika jest wierzenie, że samo odpalenie kampanii od razu przyniesie nowych klientów czy wzrost sprzedaży, każda kampania wymaga analizy i optymalizacji – tylko wtedy można uniknąć błędów i zyskać pewność, że nie przepali się budżetu. Jeśli więc nie masz czasu, by zajmować się kampaniami, zleć to specjalistom – jest to korzystniejsze niż tworzenie kampanii żyjącej własnym życiem, która marnuje pieniądze.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...