Arrow
Arrow
10 podcastów, których musisz posłuchać
Aż 65% badanych przyznaje, że wysłuchanie podcastu na temat danego produktu wpływa na rozważenie decyzji o jego zakupie. Czy ten format zrewolucjonizuje content marketing?
Slider
Wyszukiwarka internetowa Grupa AdNext

Wyszukiwarka internetowa

PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Wyszukiwarka internetowa – algorytm stworzony w celu katalogowania i wyszukiwania informacji w rozproszonej sieci internetowej. Zadaniem wyszukiwarki internetowej jest skojarzyć wpisywane przez użytkownika słowo kluczowe ze stronami, które w najbardziej prawdopodobny sposób dostarczą pożądaną treść.


Wyszukiwarka internetowa – co to jest?

Nazwa „wyszukiwarka internetowa” zapewne w wystarczającym stopniu definiuje, czym ów mechanizm jest. Ważne, by mylić jej z „przeglądarką internetową”, a więc aplikacją (np. Internet Explorer, Opera, Chrome, Mozilla czy Firefox) służącą generalnie do surfowania po internecie. Po otwarciu przeglądarki, możemy przejść pod adres jednej z wyszukiwarek – najpopularniejsza z nich (posiada wedle różnych szacunków od 92 do 96% rynku) to oczywiście Google.

Po wpisaniu konkretnej frazy lub ciągu słów kluczowych (np. układających się w bezpośrednie pytanie), wyszukiwarka internetowa pokazuje stronę z wynikami. Każdy wynik składa się z:

  • Tytułu strony (nagłówka)
  • Adresu URL
  • Krótkiego opisu (tzw. meta opis), który może zostać ręcznie wprowadzony przez właściciela strony bądź automatycznie zaciągnięty z treści witryny
  • Opcjonalnie: oceny w postaci gwiazdek (zależy od typu strony)

Na jednej stronie wyświetla się 10 tzw. wyników naturalnych oraz kilka/kilkanaście wyników sponsorowanych (a więc reklam emitowanych przez system Google Ads). Im bardziej wiarygodna strona, posiadająca jakościową treść, do której linkują inne strony, tym wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania zajmuje. Na dole witryny mamy możliwość przejścia do kolejnych stron z wynikami, ale szacuje się, że na drugą i dalsze strony zagląda nikły procent wszystkich internautów. Można więc powiedzieć, że wyszukiwarka internetowa posługuje się algorytmami nadającymi priorytet swoim wynikom, czyli stoi na straży jakości wyświetlanych treści. To zrozumiałe – im trafniej wyszukiwarka internetowa wskaże interesującą nas stronę, tym większa szansa, że skorzystamy z niej ponownie.

Wyszukiwarka internetowa – jak działa

By wyjaśnić, w jaki sposób działa wyszukiwarka internetowa, dla uproszczenia skoncentrujemy się na Google. Ale w pierwszej kolejności, odpowiedzmy sobie na pytanie – czym w ogóle jest „wyszukiwanie informacji”? Jak podaje Wikipedia:

„Wyszukiwanie informacji może być rozumiane jako odnajdywanie w dużej kolekcji niestrukturyzowanych dokumentów (zazwyczaj wyrażonych w postaci tekstu w języku naturalnym) dokumentów takich, które spełniają określoną potrzebę informacyjną”. 

Mamy więc do czynienia z ogromnym zbiorem danych – w tej chwili ilość witryn internetowych szacuje się na blisko 2 miliardy (a liczba ta rośnie z sekundy na sekundę). Oczywiście, większość z nich jest przestarzała, nieaktualizowana i nieaktywna, mimo tego, wciąż mówimy o kilkuset milionach stron, na których znajdują się konieczne do zindeksowania treści.

W jaki sposób Google ogarnia taką ilość contentu?

Poprzez tzw. Googlebot, a więc algorytm, zwany „robotem”, który odpytuje wszystkie pojawiające się w sieci strony o kilka najważniejszych informacji. Googlebot przegląda strony korzystając ze wszystkich linków, jakie znajdzie na każdej wcześniej odwiedzonej przez siebie stronie. Nowe strony muszą być zalinkowane od innej, znanej już Googlebotowi strony, aby mógł ją odwiedzić i zaindeksować.

To proces, który jest możliwy dzięki ogromnym centrom danych i mocy obliczeniowej, którą dysponuje firma Google. Dzięki temu, wyszukiwarka internetowa potrafi wygenerować listę poszukiwanych wyników w ułamku sekund.

Wyszukiwarka internetowa – marketing

Łatwo się domyślić, że wyszukiwarka internetowa może być świetnym miejscem do pozyskania ruchu na własną stronę – np. na bloga czy e-sklep. Działania, jakie należy podjąć, by wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, można podzielić na działania organiczne (bezpłatne- pozycjonowanie stron internetowych) oraz paid (płatne- Google Ads).

Te pierwsze polegają na tworzeniu wartościowych treści, które pozyskują z kolei linki z domen o wysokim autorytecie (pomaga tutaj współpraca z blogerami), a także odpowiednim zoptymalizowaniu kodu witryny internetowej, by jak najlepiej „współpracował” z Googlebotem.

Reklama internetowa polega na opłaceniu możliwości wyświetlenia się w wyszukiwarce nad wynikami organicznymi, po tym, jak internauta wpisze interesujące nas słowo kluczowe. Wyszukiwarka internetowa prowadzi aukcje między różnymi podmiotami, w związku z tym wyświetla reklamy tych firm, które są w stanie zapłacić na to odpowiednią kwotę.

Post A Reply

WSZYSTKIE STRATEGIA Automation Performance Grywalizacja Content INSPIRACJE
PODZIEL SIĘ
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn


slider_scoop_ebook_1920x752

Więcej w Baza Wiedzy
crowdfunding
Crowdfunding

Jaki format zdjęcia dobrać do reklam na Facebooku?
EdgeRank

chatbot
Chatbot

Twitter-Hashtags
Hashtag

Zamknij