Mikrotargetowanie a targeting

Mikrotargetowanie polega na precyzyjnym dobraniu indywidualnego przekazu do określonej osoby. Proces bazuje na analizie zachowań i zainteresowań konsumenckich oraz ścisłym dobraniu treści reklamowej tak, aby osiągnąć jak największą efektywność kampanii reklamowej.

Mikrotargetowanie a targeting

Targetowanie to pojęcie ogólne oznaczające dostosowanie przekazu do odbiorcy i jest to pojęcie mocno zakorzenione w branży marketingowej. Mikrotargetowanie sięga głębiej, przez co nazywane jest również targetowaniem niszowym (ang. niche targeting), a nawet hipertargetowaniem, ponieważ precyzyjniej analizuje i selekcjonuje konsumentów, aby dobrać przekaz i produkty na indywidualnym poziomie.

Przy określaniu grup docelowych mikrotargetowanie bierze pod uwagę nie tylko zachowania odbiorców, ich potrzeby, oczekiwania, ale także zachowania konsumenckie. Przez to proces ten jest przeciwieństwem kampanii ATL, w której komunikaty wysyłane są za pośrednictwem mass media do odbiorcy masowego. Badania wskazują, że skuteczność mikrotargetowania może być nawet kilkunastokrotnie większa od skuteczności reklam wysyłanych według kryteriów demograficznych.

Mikrotargetowanie w mediach społecznościowych

Mikrotargetowanie pozwala osiągnąć sukces komercyjny. W przypadku e-commerce może być realizowane przy pomocy różnych strategii digital, jednak jednym z najbardziej dziś istotnych narzędzi są media społecznościowe. Dzięki nim zyskuje się szansę na optymalizację działań promocyjnych i dopasowanie kampanii reklamowych do oczekiwań konsumentów z tzw. mikrogrup.

Za pomocą dostępnych narzędzi reklamowych można dokonać selekcji odbiorców pod kątem różnych kryteriów – od demografii, ulubionych profili, zainteresowań, aż po zachowania. Na tym właśnie bazuje mikrotargetowanie – pozwala kierować reklamy do wybranej i sprecyzowanej grupy, która z największym prawdopodobieństwem zareaguje na reklamę. Tym samym omija się jednostki, które nie podlegają danym kryteriom, i jednocześnie rozsądnie wykorzystuje się budżet przy zachowaniu oczekiwanych efektów.

Mikrotargetowanie opiera się na kierowaniu przekazów pasujących do stylu życia, statusu materialnego czy społecznego, dlatego najważniejsze jest przemawiać tym samym językiem, co grupa docelowa. Określone wrażenia można wywołać, używając dialektów, socjolektów czy profesjolektów, ponadto warto zadbać o odpowiedni ładunek emocjonalny – wzbudzać ciekawość, aktywizować i zachęcać do interakcji.

Mikrotargetowanie jest szeroko stosowane nie tylko w przypadku reklam komercyjnych, ale też podczas wyborów, i ma duży wpływ na sukces wyborczy, czego dowodem jest prezydentura Donalda Trumpa. Wielu ekspertów uważa, że za jego sukcesem w 2016 roku stoi właśnie mikrotargetowanie wyborców przeprowadzone przez firmę Cambridge Analytica. Dokonała ona skrupulatnej analizy dostępnych danych w mediach społecznościowych i określiła przypuszczalny model osobowościowy wyborców. Następnie przygotowała takie komunikaty, które miały maksymalną szansę trafić w upodobania różnych grup wyborców.

Jak widać, mikrotargetowanie przynosi wymierne rezultaty: konsumenci otrzymują

ukierunkowane reklamy, sama komunikacja staje się mniej natarczywa i przez to jest pozytywniej odbierana, firmy natomiast odnotowują wyższą skuteczność kampanii przy niższym nakładzie finansowym. Ponadto w praktyce wdrożenie procesu mikrotargetowania do strategii marketingowej jest jednym ze sposobów podniesienia rankingu danej strony w Google (zob. pozycjonowanie).

event marketing

Projektowanie stron internetowych

Projektowanie stron internetowych to najważniejszy etap web design, którego celem jest powstanie atrakcyjnej wizualnie i skutecznej w działaniach marketingowych strony www. Wbrew pozorom nie jest to tylko stworzenie projektu graficznego, ale zaplanowanie układu, nawigacji i ogólnie całej logiki serwisu.

Projektowanie stron www – jak to działa?

Projektowanie stron internetowych to jeden z pierwszych etapów tworzenia strony i polega na zaplanowaniu układu treści, sposobu prezentacji oferty, systemu nawigacji i wyszukiwania, doboru kolorystyki i odpowiedniej technologii. Wymaga to kompleksowego opracowania elementów strony www na podstawie znajomości biznesu klienta, nawyków internautów i najnowszych trendów w projektowaniu. Wynikiem pracy jest powstanie projektów graficznych z propozycjami wyglądu stron internetowych.

W praktyce projektowanie stron www można właściwie podzielić na pięć etapów, a mianowicie: planowanie, projektowanie, przygotowanie contentu, programowanie i wdrożenie. Na końcu tej drogi jest jeszcze testowanie, które ma dać stuprocentową pewność, że serwis działa poprawnie, a także jest użyteczny i przyjazny dla użytkownika (UX i usability). Nie można zapomnieć również o optymalizacji serwisu www – jest najczęściej włączona w projektowanie stron internetowych, ponieważ dobiera się technologię umożliwiającą prawidłową optymalizację, by strona otrzymywała jak najlepsze wyniki w wyszukiwarce. Przez to też należy dbać o takie detale jak czystość kodu czy odpowiedni rozmiar zdjęć, aby strona finalnie działała szybko i wydajnie.

Projektowanie stron internetowych najlepiej powierzyć profesjonalistom, którzy przygotują witrynę zgodną z najnowszymi standardami sieciowymi (np. W3C), dobrze zoptymalizowaną, intuicyjną w obsłudze i łatwą w aktualizowaniu i edytowaniu. Projektowanie stron www to nie jest łatwa sprawa.

Projektowanie stron internetowych na każde urządzenie

Projektowanie stron www to tworzenie atrakcyjnych wizualnie i przejrzystych stron, dzięki którym użytkownicy natychmiast uzyskają dostęp do potrzebnych informacji. Ogromne znaczenie ma dostępność i poprawność wyświetlania stron na urządzeniach mobilnych – według raportu agencji Zenith „Mobile Advertising Forecasts 2017” smartfon posiada 62% Polaków, z kolei dane z GlobalWebIndex pokazują, że przeciętny użytkownik internetu spędza obecnie około 6 godzin dziennie przy użyciu urządzeń i usług internetowych, a strony internetowe są obecnie przeglądane głównie na smartfonach (52%).

Projektowanie stron internetowych z uwzględnieniem urządzeń mobilnych jest niezbędne dla pozycjonowania – Google wprowadziło w 2016 roku projekt AMP (Accelerated Mobile Pages) mający na celu usprawnienie wyszukiwania mobilnego, zapowiedziało również promowanie w rankingach stron mobilnych, jednocześnie obniżając go dla stron niedostępnych z poziomu urządzeń przenośnych.

Kluczową kwestią staje się więc accessibility, czyli dostępność strony na różnych urządzeniach i systemach. W tym przypadku projektowanie stron internetowych opiera się na responsywności (RWD – Responsive Web Design), dzięki której strona wyświetla się poprawnie na komputerze stacjonarnym i urządzeniu mobilnym, oraz na stronach mobilnych, które w praktyce są uproszczonymi i lżejszymi wersjami stron bazowych.

Projektowanie stron www ma ogromne znaczenie dla wizerunku firmy, marki czy produktu w internecie. Każda strona powinna być zaprojektowana na podstawie najnowszych trendów oraz poparta gruntowną analizą potrzeb klienta i konkurencji, bo tylko wtedy zapewni się jej maksymalną skuteczność. Projektowanie stron internetowych ma za zadanie stworzenie takiej witryny, która trafi do właściwych odbiorców, będzie promować, sprzedawać i wyróżniać firmę na tle konkurencji.

Szukasz dodatkowych informacji? Sprawdź aktualne trendy w projektowaniu stron internetowych.