kreacja reklamowa

Reklama internetowa

Reklama internetowa to forma marketingu oparta na wyświetlaniu komunikatów na płaszczyźnie Internetu. W czasach gdy niemal każda firma i większość odbiorców posiada dostęp do sieci, marketing w Internecie daje ogromne możliwości promocyjne.

Internet daje reklamodawcom potężny zakres możliwości wyświetlania komunikatów potencjalnym klientom. Firmy inwestują coraz więcej, a każdy rok przynosi nowe, jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania. W odróżnieniu od większości tradycyjnych form marketingu, reklama internetowa pozwala na bezpośrednie powiązanie ze sprzedażą.

Reklama internetowa w Google

Reklama w wyszukiwarce to jedno z najczęściej wybieranych rozwiązań przez e-biznes. Reklama internetowa w wyszukiwarce dotyczy przede wszystkim Google i dzieli się na płatną (AdWords) i bezpłatną reklamę (SEO). Ogromną zaletą tego typu reklam jest to, że odpowiadają one na zapytania użytkowników i pozwalają na precyzyjne dopasowanie komunikatów. Standardowym modelem w AdWords jest płatność za podjęcie określonego działania (PPC – pay per click, czyli płatność za kliknięcie). Pozycjonowanie i optymalizacja witryny pozwala na pozyskiwanie bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki, ale często osiągnięcie efektów wymaga długoterminowego działania.

Gigantyczne możliwości w social media

Reklama internetowa w mediach społecznościowych to drugie z najpotężniejszych rozwiązań. Działania reklamowe prowadzone są najczęściej z wykorzystaniem wewnętrznych systemów poszczególnych serwisów (jak np. Facebook Ads, Snapchat Ads, Twitter Ads). Ogromną zaletą marketingu w mediach społecznościowych jest liczba ich użytkowników oraz precyzyjne możliwości targetowania komunikatów. Większość serwisów pozwala także na prowadzenie bezpłatnej komunikacji z odbiorcami.

Reklama internetowa w wizualnej formie

Bannery i pop-up’y to reklama internetowa to inaczej reklama display (typu graficznego). Bannery to jedna z najstarszych i najbardziej podstawowych form reklamy w Internecie. Wydawcy zamieszczają bannery w różnych miejscach swoich stron internetowych i umożliwiają kliknięcia przekierowujące do zewnętrznych witryn. Pop-up to reklama w formie “wyskakującego” okna, które umożliwia przekierowanie użytkownika do innej witryny. Pop-up’y najczęściej zajmują dużą część ekranu, a tym samym – są jedną z najbardziej nachalnych form. Reklama internetowa w formie graficznej nie wpisuje się w trend marketingu przychodzącego. Użytkownicy nie przepadają za niechcianymi reklamami – jedni używają wtyczek, które blokują ich wyświetlanie, a inni po prostu ich nie zauważają (tzw. ślepota bannerowa).

Content to też reklama internetowa

Niektórzy samodzielnie prowadzą firmowe blogi, a inni współpracują z blogerami. Niezależnie od tego, kto realizuje te działania – reklama na blogach to bardzo skuteczna reklama internetowa pozwalająca na dotarcie do zaangażowanych odbiorców, przedstawianie produktów/usług w nietypowy sposób oraz poprawę widoczności w wyszukiwarce i wiele innych.

E-mail marketing

Reklama oparta na komunikacji w formie wiadomości e-mail to jedna z najpopularniejszych form. W przypadku wielu biznesów internetowych stanowi trzon komunikacji. Reklama internetowa w tej formie jest sukcesywnie rozwijana, a dzięki dedykowanym narzędziom wykorzystującym automatyzację – pozwala na segmentację, optymalizację pod kątem sprzedaży i wiele innych.

Mikrotargetowanie a targeting

Mikrotargetowanie polega na precyzyjnym dobraniu indywidualnego przekazu do określonej osoby. Proces bazuje na analizie zachowań i zainteresowań konsumenckich oraz ścisłym dobraniu treści reklamowej tak, aby osiągnąć jak największą efektywność kampanii reklamowej.

Mikrotargetowanie a targeting

Targetowanie to pojęcie ogólne oznaczające dostosowanie przekazu do odbiorcy i jest to pojęcie mocno zakorzenione w branży marketingowej. Mikrotargetowanie sięga głębiej, przez co nazywane jest również targetowaniem niszowym (ang. niche targeting), a nawet hipertargetowaniem, ponieważ precyzyjniej analizuje i selekcjonuje konsumentów, aby dobrać przekaz i produkty na indywidualnym poziomie.

Przy określaniu grup docelowych mikrotargetowanie bierze pod uwagę nie tylko zachowania odbiorców, ich potrzeby, oczekiwania, ale także zachowania konsumenckie. Przez to proces ten jest przeciwieństwem kampanii ATL, w której komunikaty wysyłane są za pośrednictwem mass media do odbiorcy masowego. Badania wskazują, że skuteczność mikrotargetowania może być nawet kilkunastokrotnie większa od skuteczności reklam wysyłanych według kryteriów demograficznych.

Mikrotargetowanie w mediach społecznościowych

Mikrotargetowanie pozwala osiągnąć sukces komercyjny. W przypadku e-commerce może być realizowane przy pomocy różnych strategii digital, jednak jednym z najbardziej dziś istotnych narzędzi są media społecznościowe. Dzięki nim zyskuje się szansę na optymalizację działań promocyjnych i dopasowanie kampanii reklamowych do oczekiwań konsumentów z tzw. mikrogrup.

Za pomocą dostępnych narzędzi reklamowych można dokonać selekcji odbiorców pod kątem różnych kryteriów – od demografii, ulubionych profili, zainteresowań, aż po zachowania. Na tym właśnie bazuje mikrotargetowanie – pozwala kierować reklamy do wybranej i sprecyzowanej grupy, która z największym prawdopodobieństwem zareaguje na reklamę. Tym samym omija się jednostki, które nie podlegają danym kryteriom, i jednocześnie rozsądnie wykorzystuje się budżet przy zachowaniu oczekiwanych efektów.

Mikrotargetowanie opiera się na kierowaniu przekazów pasujących do stylu życia, statusu materialnego czy społecznego, dlatego najważniejsze jest przemawiać tym samym językiem, co grupa docelowa. Określone wrażenia można wywołać, używając dialektów, socjolektów czy profesjolektów, ponadto warto zadbać o odpowiedni ładunek emocjonalny – wzbudzać ciekawość, aktywizować i zachęcać do interakcji.

Mikrotargetowanie jest szeroko stosowane nie tylko w przypadku reklam komercyjnych, ale też podczas wyborów, i ma duży wpływ na sukces wyborczy, czego dowodem jest prezydentura Donalda Trumpa. Wielu ekspertów uważa, że za jego sukcesem w 2016 roku stoi właśnie mikrotargetowanie wyborców przeprowadzone przez firmę Cambridge Analytica. Dokonała ona skrupulatnej analizy dostępnych danych w mediach społecznościowych i określiła przypuszczalny model osobowościowy wyborców. Następnie przygotowała takie komunikaty, które miały maksymalną szansę trafić w upodobania różnych grup wyborców.

Jak widać, mikrotargetowanie przynosi wymierne rezultaty: konsumenci otrzymują

ukierunkowane reklamy, sama komunikacja staje się mniej natarczywa i przez to jest pozytywniej odbierana, firmy natomiast odnotowują wyższą skuteczność kampanii przy niższym nakładzie finansowym. Ponadto w praktyce wdrożenie procesu mikrotargetowania do strategii marketingowej jest jednym ze sposobów podniesienia rankingu danej strony w Google (zob. pozycjonowanie).

event marketing

Projektowanie stron internetowych

Projektowanie stron internetowych to najważniejszy etap web design, którego celem jest powstanie atrakcyjnej wizualnie i skutecznej w działaniach marketingowych strony www. Wbrew pozorom nie jest to tylko stworzenie projektu graficznego, ale zaplanowanie układu, nawigacji i ogólnie całej logiki serwisu.

Projektowanie stron www – jak to działa?

Projektowanie stron internetowych to jeden z pierwszych etapów tworzenia strony i polega na zaplanowaniu układu treści, sposobu prezentacji oferty, systemu nawigacji i wyszukiwania, doboru kolorystyki i odpowiedniej technologii. Wymaga to kompleksowego opracowania elementów strony www na podstawie znajomości biznesu klienta, nawyków internautów i najnowszych trendów w projektowaniu. Wynikiem pracy jest powstanie projektów graficznych z propozycjami wyglądu stron internetowych.

W praktyce projektowanie stron www można właściwie podzielić na pięć etapów, a mianowicie: planowanie, projektowanie, przygotowanie contentu, programowanie i wdrożenie. Na końcu tej drogi jest jeszcze testowanie, które ma dać stuprocentową pewność, że serwis działa poprawnie, a także jest użyteczny i przyjazny dla użytkownika (UX i usability). Nie można zapomnieć również o optymalizacji serwisu www – jest najczęściej włączona w projektowanie stron internetowych, ponieważ dobiera się technologię umożliwiającą prawidłową optymalizację, by strona otrzymywała jak najlepsze wyniki w wyszukiwarce. Przez to też należy dbać o takie detale jak czystość kodu czy odpowiedni rozmiar zdjęć, aby strona finalnie działała szybko i wydajnie.

Projektowanie stron internetowych najlepiej powierzyć profesjonalistom, którzy przygotują witrynę zgodną z najnowszymi standardami sieciowymi (np. W3C), dobrze zoptymalizowaną, intuicyjną w obsłudze i łatwą w aktualizowaniu i edytowaniu. Projektowanie stron www to nie jest łatwa sprawa.

Projektowanie stron internetowych na każde urządzenie

Projektowanie stron www to tworzenie atrakcyjnych wizualnie i przejrzystych stron, dzięki którym użytkownicy natychmiast uzyskają dostęp do potrzebnych informacji. Ogromne znaczenie ma dostępność i poprawność wyświetlania stron na urządzeniach mobilnych – według raportu agencji Zenith „Mobile Advertising Forecasts 2017” smartfon posiada 62% Polaków, z kolei dane z GlobalWebIndex pokazują, że przeciętny użytkownik internetu spędza obecnie około 6 godzin dziennie przy użyciu urządzeń i usług internetowych, a strony internetowe są obecnie przeglądane głównie na smartfonach (52%).

Projektowanie stron internetowych z uwzględnieniem urządzeń mobilnych jest niezbędne dla pozycjonowania – Google wprowadziło w 2016 roku projekt AMP (Accelerated Mobile Pages) mający na celu usprawnienie wyszukiwania mobilnego, zapowiedziało również promowanie w rankingach stron mobilnych, jednocześnie obniżając go dla stron niedostępnych z poziomu urządzeń przenośnych.

Kluczową kwestią staje się więc accessibility, czyli dostępność strony na różnych urządzeniach i systemach. W tym przypadku projektowanie stron internetowych opiera się na responsywności (RWD – Responsive Web Design), dzięki której strona wyświetla się poprawnie na komputerze stacjonarnym i urządzeniu mobilnym, oraz na stronach mobilnych, które w praktyce są uproszczonymi i lżejszymi wersjami stron bazowych.

Projektowanie stron www ma ogromne znaczenie dla wizerunku firmy, marki czy produktu w internecie. Każda strona powinna być zaprojektowana na podstawie najnowszych trendów oraz poparta gruntowną analizą potrzeb klienta i konkurencji, bo tylko wtedy zapewni się jej maksymalną skuteczność. Projektowanie stron internetowych ma za zadanie stworzenie takiej witryny, która trafi do właściwych odbiorców, będzie promować, sprzedawać i wyróżniać firmę na tle konkurencji.

Szukasz dodatkowych informacji? Sprawdź aktualne trendy w projektowaniu stron internetowych.

Współpraca z blogerami

Współpraca z blogerami pozwala markom na docieranie do ściśle określonych grup odbiorców z oryginalnymi, unikatowymi reklamami, prezentowanymi przez osoby mające status autorytetu dla wyznaczonej grupy potencjalnych klientów.

Współpraca z blogerami – jak zacząć?

Współpraca z blogerami może poprawić świadomość i wizerunek marki, a także przełożyć się na konkretne wyniki sprzedażowe. Jednym wydaje się, że nie ma nic prostszego. Inni uważają, że ze względu na czynnik ludzki współpraca z blogerami to bardzo zaawansowany proces. Od czego zacząć, by przygotować skuteczną kampanię opartą na influencer marketingu?

Podobnie jak w przypadku innych działań – warto rozpocząć od rozpoznania grupy docelowej, do której chcesz trafić. Czy współpraca z blogerami będzie skuteczną formą w przypadku Twoich odbiorców? Analiza grupy odbiorców to istotna informacja nie tylko dla Ciebie, ale również dla osoby, z którą chcesz podjąć współpracę. Ten etap stanowi również fundament doboru odpowiedniego influencera. Jedną z ogromnych zalet tego typu współpracy jest wykorzystanie pozycji blogera, który cieszy się rozpoznawalnością i zaufaniem w określonym środowisku. Wybierz influencera, który trafia dokładnie do tych ludzi, których może zainteresować Twoja oferta.

Jeszcze kilka lat temu współpraca z blogerami opierała się na bardzo prostych zasadach – najczęściej był to barter: promocja w zamian za produkt. Dzisiaj możliwości jest znacznie więcej. Zastanów się, jakie środki chcesz przeznaczyć na tę współpracę. Pamiętaj o tym, że popularność influencer marketingu sprawia, że aby osiągnąć sporo – nie wystarczy już skromny prezent. Określ swoje cele.

Na czym polega współpraca z blogerami?

Istnieje sporo rozwiązań, które pozwalają na osiągnięcie celów wyznaczanych przez marki, usatysfakcjonowanie blogera i stworzenie reklamy, która zainteresuje jego odbiorców. Przedstawimy te, które marki z powodzeniem realizują. Pamiętaj, że współpraca z blogerami świetnie sprawdza się w przypadku niesztampowych działań i nie bój się wyjść poza najczęstsze rozwiązania.

Współpraca z blogerami- czy barter jest możliwy?

Jak już wspominaliśmy – barterowa współpraca jeszcze kilka lat temu była jedną z najbardziej popularnych form. Marka przesyła blogerom swój produkt lub umożliwia bezpłatne skorzystanie z usługi w zamian za określone działania promocyjne.

Choć nadal jest to sposób na skuteczną współpracę – należy racjonalnie podejść do złożenia propozycji współpracy w barterze. W przypadku wielu mikroinfluencerów drobne podarunki mogą wystarczyć do stworzenia artykułu na blogu czy wpisu w kanał social media. Współpraca z blogerami docierającymi do większych grup odbiorców często wiąże się z wyższymi wymaganiami (często jest to już tylko konkretna kwota) – a prezent niewielkiej wartości może nie przekonać influencera nawet do przedstawienia go w Instagramowych Stories.

Bardzo podobnym sposobem jest zapraszanie blogerów do współpracy, w ramach której otrzymują produkt lub korzystają z usługi, a następnie publikują recenzję. Marki pewne jakości tego, co oferują, mogą liczyć na poprawę reputacji, jeżeli autentyczny recenzent w superlatywach opowie o ich produkcie.

Zaangażowanie odbiorców

Każda forma influencer marketingu pozwala na zaangażowanie odbiorców, jednak konkursy dla czytelników i marketing afiliacyjny to jedne z najczęściej wybieranych form skupionych na zwrocie z inwestycji.

Współpraca z blogerami oparta na przeprowadzeniu konkursu, podobnie jak współpraca oparta na marketingu afiliacyjnym to świetne rozwiązanie dla marek, które chcą uzyskać zaangażowanie influencera, z którym współpracują i zależy im na osiągnięciu mierzalnych efektów.

Współpraca oparta na modelu płatności za podjęcie określonych działań przez odbiorców może pozwolić na znacznie szersze wykorzystanie kanałów blogera, co może dodatkowo przełożyć się na wzrost rozpoznawalności marki.

Gościnna współpraca

Współpraca z blogerami opierająca się na tworzeniu gościnnych wpisów to kolejny z najbardziej popularnych sposobów. Zaletą gościnnych wpisów jest przede wszystkim wzrost reputacji (w oparciu o rekomendacje), dotarcie do zaangażowanych odbiorców, a także pozyskanie linków prowadzących do własnej strony internetowej.

Tworzenie gościnnych wpisów możliwe jest nie tylko na płaszczyźnie blogów, ale także w innych kanałach. W 2017 r. Facebook wprowadził możliwość tworzenia materiałów powiązanych z marką, dzięki której marki mogą kontrolować przebieg i efekty współpracy z autoryzowanymi twórcami.