Remarketing

Remarketing to rodzaj kampanii z zakresu marketingu internetowego, który przez wielu marketingowców jest określany jako najlepszy sposób na domknięcie sprzedaży. Jak działa i na czym opiera się jego skuteczność?

Remarketing – co to jest?

Najprostsza ścieżka prowadząca do zrozumienia tego, czym w istocie jest remarketing, to rozbicie tego określenia na dwie części. Nie trudno domyślić się, skąd pochodzi główny człon, czyli “marketing”. Natomiast przedrostek “re” zarówno w języku polskim, jak i w języku angielskim oznacza “znowu”, “ponownie”. Tym samym – w wolnym tłumaczeniu moglibyśmy przyjąć definicję, zgodnie z którą remarketing to kampanie oparte na ponawianiu działań marketingowych.

I w rzeczywistości – istotą tych kampanii jest wyświetlanie przekazu reklamowego grupie docelowej, która już dokonała określonych działań (jak np. kliknięcie w reklamę, odwiedziny strony, włączenie aplikacji i wiele podobnych).

Kampanie z wykorzystaniem remarketingu są prowadzone przede wszystkim w sieci reklamowej Google Ads oraz Facebook Ads.

Jak działa remarketing?

Jeżeli mówimy o obszarze reklamy w Google, to remarketing możemy kierować przede wszystkim do osób, które odwiedziły naszą stronę internetową lub aplikację. Użytkownicy, którzy podejmą te działania, trafiają do listy remarketingowej. Następnie możemy kierować przygotowany materiał reklamowy do osób znajdujących się na tej liście, wyświetlając reklamy w:

  • witrynach należących do sieci reklamowej Google,
  • wynikach wyszukiwania (powiązanych z naszym produktem/usługą).

Aby korzystać z remarketingu w sieci reklamowej Google Ads, należy dodać tag remarketingu do witryny lub aplikacji. Odbywa się to poprzez implementację kodu w witrynie/aplikacji.

Tworzenie list remarketingowych może odbywać się w sposób manualny lub automatyczny (np. wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzili witrynę, wszyscy użytkownicy, którzy dokonali konwersji i podobne).

Dokument zawierający Zasady dotyczące reklam spersonalizowanych określa reguły dotyczące zbierania i wykorzystywania danych na temat użytkowników.

Remarketing jest dostępny również w systemie reklamowym Facebook Ads. Kluczową rolę odgrywa tutaj Piksel Facebooka, którego zadaniem jest zbieranie danych na temat zachowań użytkowników odwiedzających daną witrynę.

Podobnie jak w przypadku Google Ads – Piksel Facebooka pozwala na tworzenie grup odbiorców i wyświetlanie im dedykowanych reklam. Umożliwia również tworzenie tzw. grup podobnych odbiorców, czyli użytkowników mających cechy podobne do tych, którymi wyróżnia się np. grupa osób, które dokonują konwersji.

Przygotowanie do działań wykorzystujących remarketing rozpoczyna się od instalacji Piksela Facebooka – w tym przypadku również jest to implementacja kodu w witrynie.

Remarketing a konwersja

Kampanie z wykorzystaniem remarketingu odgrywają tak istotną rolę w strategiach firm, ponieważ to jedne z najskuteczniejszych form reklamy w internecie. Wykorzystywanie wartościowych danych, które z dużym prawdopodobieństwem pozwalają określić, którzy użytkownicy są najbardziej skłonni do konwersji, pozwalają skupić działania na odpowiedniej, zawężonej grupie odbiorców.

direct to consumer

Fanpage

Fanpage to popularne określenie strony w serwisie społecznościowym Facebook. Umożliwia firmom (a także organizacjom, osobom publicznym i innym markom) komunikowanie się z użytkownikami Facebooka.

Fanpage – co to jest?

Podmioty korzystające z Facebooka możemy podzielić na dwie kategorie – konta prywatne (przeznaczone dla osób) oraz strony, czyli tzw. fanpage (przeznaczone dla firm/marek). Podstawową różnicą jest to, że osoby z kontami prywatnymi tworzą społeczność standardowo poprzez dodawanie innych osób do grona znajomych. W przypadku stron – społeczność wokół marki powstaje poprzez polubienia strony. Osoba, która polubi stronę jest popularnie określana jako fan – co jednoznacznie wyjaśnia pochodzenie określenia “fanpage” (fan + page).

Osoby, które polubią daną stronę, mogą oglądać nowe zdarzenia (np. zdjęcia, filmy i inne treści) wyświetlane w kanale aktualności.

Prowadzenie fanpage – korzyści dla firm

Fanpage może utworzyć każda osoba, która posiada konto prywatne w serwisie Facebook. Firma, która decyduje się na prowadzenie fanpage firmy (lub fanpage powiązanego z firmą, promującego np. konkretny produkt) zyskuje przede wszystkim możliwość prowadzenia działań w obszarze marketingu internetowego – na Facebooku, a także w powiązanych aplikacjach – Messenger i Instagram). Strona na Facebooku umożliwia zarówno promowanie firmy w sposób bezpłatny (organiczny) jak i poprzez tworzenie płatnych kampanii reklamowych w systemie reklamowym Facebook Ads.

Strona na Facebooku pozwala firmom na:

  • pozyskiwanie nowych klientów (między innymi dzięki możliwościom mikrotargetowania);
  • budowanie relacji z przyszłymi oraz obecnymi klientami;
  • przedstawianie informacji o firmie;
  • budowanie oraz poprawianie wizerunku marki;
  • obsługę klienta;
  • sprzedaż (obecnie przede wszystkim poprzez kierowanie na stronę internetową firmy);
  • analizowanie podejmowanych działań w zakresie ruchu organicznego i płatnego.

Czy warto inwestować w prowadzenie fanpage?

Obecnie posiadanie firmowej strony na Facebooku możemy porównywać do posiadania strony internetowej. Nowoczesne, nastawione na rozwój firmy wpisują te działania w swoje strategie marketingowe – a jedno i drugie stanowi standardowe rozwiązanie.

Możemy wyróżnić firmy, które prowadzenie swojego fanpage traktują jako główny kanał komunikacji marketingowej, ale nie brakuje też marek, które podchodzą do tego ze znacznie większym dystansem. Ogromną zaletą Facebooka jest to, że wśród milionów użytkowników – większość firm jest w stanie wyszukać swoich potencjalnych klientów.

Choć standardowa (bezpłatna) komunikacja na fanpage to w dużej mierze “walka” z edgerank, czyli algorytmami ograniczającymi zasięg publikacji, to w przypadku płatnej reklamy z roku na rok rozwijają się możliwości wpływające na skuteczność. W ostatnich miesiącach mogliśmy zauważyć, że fanpage zyskały coraz większe pole do manewru w zakresie działań sprzedażowych.

Liczba osób, które mogą polubić daną stronę jest nieograniczona. Marki, które stworzyły największe społeczności na Facebooku to:

Ponad 200 milionów polubień strony:

  • Facebook India
  • Facebook Brasil
  • Facebook for Every Phone
  • Facebook

Ponad 100 milionów polubień strony:

  • Samsung Brasil
  • Samsung US
  • Samsung Greece
  • Samsung Mobile USA
  • Cristiano Ronaldo
  • Real Madrid C.F.
  • Coca-Cola
  • FC Barcelona
  • Shakira
pozycjonowanie long tail

Long tail

Long tail, czyli pozycjonowanie na długi ogon, to sposób na dotarcie do grupy o zawężonych zainteresowaniach i dobra ścieżka do rywalizowania z konkurencją dysponującą znacznie większym budżetem, element pozycjonowania stron internetowych.

Long tail – co to jest?

Tak zwany długi ogon to popularne pojęcie w marketingu internetowym. Dotyczy pozycjonowania, a dokładniej – tego, na jakie słowa kluczowe chcemy położyć nacisk w kontekście wyników wyszukiwania w Google.

Frazy, które moglibyśmy przypisać do tej grupy, cechują się tym, że są:

  • relatywnie długie, składają się z kilku słów,
  • sprecyzowane,
  • w wielu przypadkach możemy też śmiało powiedzieć, że to określenia odnoszące się do pewnej niszy w kategorii produktów czy usług.

Pozycjonowanie na długi ogon opiera swoją skuteczność na tym, że wybrane frazy, poprzez swoją długość i “stopień sprecyzowania” są znacznie mniej konkurencyjne. Wiąże się z tym również to, że najczęściej są zdecydowanie rzadziej wpisywane w wyszukiwarce przez użytkowników. Dominującą korzyścią jest to, że:

  • zbudowanie widoczności dla frazy long tail przeważnie jest łatwiejsze,
  • użytkownicy posługujący się mocno sprecyzowanymi słowami kluczowymi automatycznie dokonują filtrowania – “wykluczają” wyniki, które nie spełniają ich oczekiwań, więc ruch organiczny w witrynie może mieć znacznie wyższą jakość.

Pozycjonowanie long tail – przykłady i rodzaje fraz

W przypadku firm, które dysponują rozbudowaną ofertą, wykorzystywanie strategii pozycjonowania long tail może być szczególnie korzystne. Aby zrozumieć, w jaki sposób segmentować frazy – posłużmy się prostym przykładem.

Wyobraź sobie firmę “POLMEBLEX”. Firma prowadzi sklep internetowy, w którym sprzedawane są meble ogrodowe. Na podstawie asortymentu, jakim dysponuje, możemy wyróżnić kilka rodzajów fraz.

Frazy brandowe, czyli odnoszące się do nazwy marki lub będące nazwą marki czy sklepu internetowego, to na przykład: “POLMEBLEX”.

Frazy lokalne, czyli – jak wskazuje nazwa – odnoszące się do miejsca, które należy uwzględnić, jeżeli firma prowadzi również sprzedaż w sklepie stacjonarnym, to na przykład: “meble ogrodowe warszawa”.

Frazy ogólne, które dotyczą szerokich pojęć i/lub kategorii produktów, to na przykład: “meble ogrodowe”.

Frazy szczegółowe, które precyzyjniej niż frazy ogólne odnoszą się do cech produktów/usług, to na przykład: “drewniane meble ogrodowe”.

Frazy long tail najbardziej szczegółowo opisują cechy produktów/usług. W tym przypadku może to być na przykład: “dębowe meble ogrodowe na taras”.

Dlaczego warto wykorzystywać długi ogon?

Użytkownicy, którzy dokładnie wiedzą, jakich produktów i/lub usług poszukują, to grupa odbiorców, która prawdopodobnie jest znacznie bardziej skłonna do dokonania konwersji niż grupa posługująca się zwrotami ogólnymi.

Pozycjonowanie stron internetowych na ogólne frazy pozwala na zdobycie znacznie większego ruchu w witrynie, natomiast może być bardziej kosztowne i czasochłonne. Co więcej – wypracowanie widoczności na popularne frazy może wpływać na stosunkowo niższy współczynnik konwersji i wyższy współczynnik odrzuceń.

Oczywiście nie oznacza to, że długi ogon jest “jedynym słusznym wyborem”. Dla wielu firm, które nie dysponują budżetem pozwalającym na długoterminowe testowanie, rozpoczęcie działań zgodnie z tą strategią może generować po prostu korzystniejszy zwrot z inwestycji.

co to jest KPI (kluczowy wskaźnik efektywności)?

KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności)

KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności), czyli Key Performance Indicators, pozwalają firmom na mierzenie skuteczności prowadzonych działań. Dlaczego są tak istotne i co może być wskaźnikiem efektywności?

KPI – co to jest?

Kluczowe wskaźniki efektywności to narzędzie wykorzystywane przez firmy do mierzenia stopnia realizacji określonych celów. W obszarze marketingu internetowego stanowią podstawę do analizowania podejmowanych działań i poprawianiu zwrotu z inwestycji.

Określenie kluczowych wskaźników umożliwia firmom skupienie się na konkretnych aspektach, które są najważniejsze w kontekście osiągnięcia wybranych celów. Jak wskazuje sama nazwa – działanie z wykorzystaniem KPI opiera się na wyborze niewielkiej liczby mierników  I tu pojawia się pytanie – dlaczego wykorzystywać tylko kilka wskaźników, skoro możliwości analityczne w Internecie pozwalają nam na sprawdzanie niesamowicie szerokiego obszaru danych?

Stosowanie kluczowych wskaźników efektywności pozwala przede wszystkim na usprawnienie pracy, a to ściśle wiąże się z umożliwieniem podejmowania decyzji w krótszym czasie. Choć stosowanie KPI pozwala zmniejszyć czas pracy potrzebny do stworzenia raportu, jak też do jego analizy – nie jest ścieżką “na skróty”.

Wskaźniki KPI – przykłady

Przykładowe wskaźniki różnią się w zależności od tego, dla którego z obszarów działania chcemy je wyznaczyć. Poniżej przedstawiamy wybrane wskaźniki dla działów takich jak marketing, e-commerce i sprzedaż.

Przykładowe wskaźniki efektywności w marketingu to:

  • liczba zapisów do newslettera,
  • średni koszt pozyskania leada (z danego źródła, np. strona internetowa),
  • średni koszt pozyskania klienta,
  • liczba zapytań ofertowych.

KPI w content marketingu (wybrane przykłady):

  • liczba pobrań dokumentu,
  • liczba unikalnych wizyt na stronie,
  • liczba wyszukiwań w Google, z wykorzystaniem fraz brandowych.

E-commerce – przykłady KPI:

  • współczynnik konwersji,
  • współczynnik odrzuceń,
  • ruch na stronie,
  • liczba odsłon na sesję,
  • średni czas spędzony w witrynie.

W przypadku sprzedaży wskaźniki efektywności mogą być następujące (wybrane przykłady):

  • zysk netto (i inne wskaźniki finansowe),
  • średni przychód na pracownika,
  • liczba transakcji,
  • średnia wartość transakcji.

Jak określić KPI?

Aby praca z wykorzystaniem kluczowych wskaźników efektywności przebiegała sprawnie, należy zwrócić szczególną uwagę na to, jakie wskaźniki uznamy za kluczowe w kontekście przyjętej strategii.

W wielu przypadkach wybór wskaźników jest jednoznacznie powiązany z określeniem celu. Dla przykładu – jeżeli naszym celem jest zwiększenie sprzedaży, to automatycznie zwrócimy uwagę na wskaźniki takie jak zysk netto, współczynnik konwersji czy liczba transakcji.

Jeden ze sposób określania wskaźników opiera się na wykorzystaniu koncepcji SMART. Zgodnie z tym, wskaźniki KPI powinny być:

  • skonkretyzowane,
  • mierzalne,
  • osiągalne,
  • realne,
  • określone w czasie.

Warto określić również harmonogram sprawdzania poszczególnych mierników. Część z nich możemy mierzyć np. codziennie, a inne – raz w miesiącu.

audyt seo

Audyt SEO

Audyt SEO to jeden ze sposobów, które firmy podejmują w celu poprawy widoczności witryny w wyszukiwarce, poprzez dostosowanie jej do zasad zgodnych z aktualnymi wytycznymi Google.

Audyt SEO – co to jest?

Przeprowadzenie audytu SEO to jedno z działań składających się na pozycjonowanie stron internetowych. Jego celem jest dokładne sprawdzenie witryny pod kątem zgodności z wytycznymi w zakresie optymalizacji – wymaganiami wyszukiwarek. Choć audytorzy pracują zgodnie ze swoimi standardami i nie wyróżniono jednego ogólnego schematu – często analizie poddaje się nawet 100-200 czynników.

Jednoznacznej definicji nie podlega również to, jakie obszary obejmuje audyt SEO. Może odnosić się jedynie do analizy elementów wewnątrz witryny (i obejmować na przykład strukturę kodu strony) albo do całościowego sprawdzenia, włącznie z weryfikacją jakości linkowania kierującego do witryny.

Pewne elementy audytu SEO można przeprowadzić samodzielnie, wykorzystując do tego bezpłatne narzędzia. Wnikliwa analiza wszystkich obszarów, wraz z interpretacją i wskazaniem zaleceń najczęściej wymaga zaangażowania audytora.

W jednej z naszych publikacji pisaliśmy o tym, jak przyciągnąć ruch na stronę. Przedstawiamy kilka sposobów, które mogą pomóc osobom początkującym w poprawie widoczności witryny.

Audyt SEO – podstawowe obszary

Wiele firm oferujących przeprowadzenie audytu proponuje swoim klientom pakiety – zróżnicowane pod względem obszarów, jakie zostaną sprawdzone. Niemniej jednak – istnieją określone, szczególnie istotne dla wyszukiwarek elementy, które moglibyśmy nazwać podstawowym zakresem audytu.

Podstawowe obszary, jakie obejmuje audyt SEO to:

  • frazy (na jakie słowa kluczowe strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania, na jakich pozycjach) oraz meta tagi,
  • linkowanie wewnętrzne (jak zbudowana jest struktura serwisu, jak poprowadzono linkowanie),
  • linki zewnętrzne (jaka jest jakość linków prowadzących do strony),
  • adresy URL (w jaki sposób zbudowane są adresy URL, jaka jest ich struktura),
  • indeksowanie (czy określona zawartość strony jest dodawana do wyszukiwarki i wyświetla się w odpowiedni sposób),
  • duplicate content (czy treści w witrynie nie są powielane, czy podstrony nie są zoptymalizowane pod te same frazy).

Ponadto, warto zwracać uwagę również na:

  • czas ładowania strony,
  • dostosowanie strony do urządzeń przenośnych,
  • przekierowania i błędy.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt?

Podstawowe korzyści płynące z przeprowadzenia audytu SEO i wdrożenia zaleceń, dotyczą zwiększenia ruchu organicznego w witrynie, dzięki poprawie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

Sprawdzenie stanu witryny pod kątem wyszukiwarki jest zalecane przede wszystkim wtedy, gdy działania mające na celu pozycjonowanie strony internetowej nie przynoszą odpowiednich korzyści. Audyt SEO często pozwala na wykrycie i wyeliminowanie błędów wpływających negatywnie na indeksowanie strony. Oczywiście poza reagowaniem na problemy z pozycjonowaniem, warto proaktywnie monitorować i analizować stan witryny oraz stale pracować nad widocznością. Ponadto, dobre praktyki w optymalizacji, czyli nie nastawione na agresywny wzrost, nazywa się pojęciem white hat SEO.

optymalizacja

Optymalizacja

Optymalizacja to, w ogólnym rozumieniu, proces, którego celem jest stworzenie najlepszego rozwiązania czy wersji. My przyjrzymy się optymalizacji stron internetowych w odniesieniu do wyszukiwarek – a konkretniej, do wyszukiwarki Google.

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych

W jednej z naszych publikacji, w której przedstawiliśmy pojęcie, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych, możecie przeczytać:

“SEO (Search Engine Optimization) – czyli pozycjonowanie stron internetowych, to działania tworzące proces poprawiania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO obejmuje zarówno pozycjonowanie (link building) jak i optymalizację strony internetowej”.

Pisaliśmy wtedy również o różnicach dotyczących zdefiniowania pojęć takich jak właśnie optymalizacja, pozycjonowanie, marketing w wyszukiwarkach czy content marketing. W wielu publikacjach znajdziecie informacje przedstawiające te obszary w inny sposób.

Niemniej jednak – w przyjętym przez nas założeniu, optymalizacja dotyczy przede wszystkim działań prowadzonych wewnątrz strony internetowej, których celem jest poprawa widoczności w wyszukiwarce. Poprawa wyników widoczności odbywa się poprzez dostosowanie wszystkich obszarów witryny do preferencji i wymagań wyszukiwarki.

Co obejmuje optymalizacja?

Optymalizacja strony pod SEO obejmuje przede wszystkim następujące aspekty:

  • content, czyli modyfikacja treści tekstowych (odbywa się przede wszystkim poprzez dobór i wprowadzenie odpowiednich słów kluczowych, ich odpowiednią ekspozycję i nasycenie),
  • struktura, czyli analiza struktury, na której zbudowana jest strona (dotyczy głównie nawigacji, a jej celem jest również poprawa jakości i ułatwienie korzystania z witryny dla użytkowników),
  • linkowanie wewnętrzne, czyli opracowanie lub modyfikacja linków odsyłających do innych podstron wewnątrz strony internetowej (jest istotne przede wszystkim ze względu na duży wpływ na proces indeksowania witryny),
  • struktura kodu strony (dotyczy obszarów niewidocznych dla użytkownika, znaczący wpływ na indeksowanie witryny).

Powyższe elementy często są określane również jako On-Page SEO.

Optymalizacja treści w witrynie

Zgodnie z głośną zasadą “content is king”, wiele firm skupia się na działaniach w zakresie optymalizacji treści w witrynie (i słusznie!). Treści znajdujące się w witrynie mają bardzo duży wpływ zarówno na to, jak zostanie ona oceniona przez użytkowników, jak też przez roboty wyszukiwarki. Jakość treści oceniana jest wieloaspektowo. Oto kilka elementów, na które szczególnie warto zwrócić uwagę:

  • unikalność – nadrzędna zasada, którą należy się kierować; powinno się unikać powielania treści w witrynie,
  • obszerność – warto kierować się zasadą “pisz tak długo, jak długo jesteś w stanie zainteresować odbiorcę”, jednocześnie starając się tworzyć jak najdłuższe treści.
  • słowa kluczowe – dobór i odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi ma duży wpływ na to, dla jakich fraz budujemy widoczność,
  • nagłówki – należy zwracać uwagę na odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych w treści, ale także w nagłówkach h1-h6,
  • atrakcyjne – choć trudno podać złotą regułę, możemy polecić tworzenie treści zgodnie z zasadą “odwróconej piramidy” (najbardziej angażujące treści zamieszcza się na początku tekstu), dzielenie bloku tekstu na krótkie akapity oraz wykorzystywanie grafik i infografik.