Cashback w marketingu

Opportunity Alert #63: Pozyskuj klientów dzięki cashback

Cashback to – najprościej mówiąc – zwrot za zakupy w internecie. Konsument dokonuje zakupu w ulubionych sklepach on-line za pośrednictwem platform cashbackowych. Te – po sfinalizowanu transakcji – otrzymują od sklepu prowizję i dzielą się jej częścią z użytkownikami. Użytkownik po uzbieraniu zdefiniowanej kwoty otrzymuje jej zwrot na konto.

Witryny cashback są dla sklepów on-line bogatym źródłem nowych klientów. O sukcesie kampanii cashbackowej decyduje wiele czynników. Są wśród nich m.in. znajomość obecnych i historycznych stawek rynkowych, rankingów oraz promocji czy obserwacja ruchów konkurencji.

Wszystkie te dane agreguje w jednym miejscu narzędzie Market Intelligence stworzone przez Optimise.

Więcej informacji o Market Intelligence od Optimise tutaj.

Jak spędzimy wakacje 2020

Opportunity Alert #62: Bądź towarzyszem wakacji

Konsumentów czekają wakacje inne niż wszystkie. Jak podaje Forbes Polska w opublikowanym raporcie, prawie 22% Polaków nie planuje żadnego wyjazdu, około 16% zagospodaruje ten czas samodzielnie (na przykład wyjeżdżając na działkę), a 14% deklaruje wprost, że spędzi czas urlopu w domu.

To oznacza, że ponad połowa konsumentów nie planuje żadnej zorganizowanej formy wypoczynku. Zmianę widać wyraźnie – w tym samym badaniu w 2018 r. aż 70 proc. ankietowanych planowało wakacyjny wyjazd.

Zmieniający się trend otwiera markom sporą przestrzeń do zagospodarowania. To czas na tworzenie treści zapewniających konsumentom rozrywkę, wypoczynek i wiedzę na temat twórczego wykorzystania wolnego czasu. Rozważ stworzenie kampanii promocyjnej dla produktów do wykorzystania w domu: w czasie małych remontów, prac DIY czy ogrodowych. Obuduj swoje produkty komunikacją związaną z domowymi rytuałami, zadbaniem o siebie i skupieniu się na najbliższym otoczeniu.

Mobile marketing

Opportunity Alert #61: Postaw na mobile

We Are Social w raporcie Global Digital podaje, że w 2019 roku połowę czasu online (wynoszącego nieco ponad 6,5 godziny w ciągu doby) spędziliśmy na smartfonach. Z biegiem czasu zmienia się proporcja na osi desktop-mobile również w kwestii zakupów, dokonywanych coraz częściej poprzez urządzenia mobilne (popularność laptopa spadła w 2019 roku do 74% w porównaniu z 82% rok wcześniej). W Polsce przynajmniej raz w tygodniu 17% badanych używa telefonu do zakupów, podczas gdy rok temu wskaźnik ten wynosił zaledwie 9%.

W efekcie rośnie znacząco dynamika marketingu mobilnego – jak donosi w swoim raporcie Interaktywnie.com, wynosi ona rokrocznie 17 procent, a tylko w czasie pandemii urosła aż do 40 procent. Kanał ten stanowi już ponad jedną czwartą wydatków reklamowych online!

W istocie możliwości urządzeń przenośnych w służbie marketingu obejmują zróżnicowane działania, które dopasujesz do specyfiki swej branży i potrzeb klientów: od wykorzystania QR kodów i SMS w komunikacji z klientami przez reklamy wyświetlane tylko posiadaczom konkretnego urządzenia mobilnego aż po reklamy umieszczone w świecie mobilnych gier i aplikacji.

Ambasadorzy marki

Opportunity Alert #60: Zmień klientów w ambasadorów marki

Zadowolony klient Twojej firmy może zapewnić Ci szerokie dotarcie do kolejnych potencjalnych klientów. Spraw, by stał się Twoim ambasadorem, korzystając z kilku lojalizujących mechanizmów.

  • Dla każdego klienta, który dokonał zakupu, wygeneruj kod zniżkowy, który może udostępniać swoim znajomym. Powiąż kod z mechanizmem rosnącego rabatu: “im więcej osób kupi u nas z Twojego polecenia, tym większy rabat zdobędziesz na własne kolejne zakupy”.
  • Zapraszaj ambasadorów do testowania nowych usług, i wpływania na ich ostateczny kształt.
  • Zapewnij im dostęp do nowych produktów jeszcze przed ich oficjalną premierą.
  • Zachęć ich do tworzenia własnych treści związanych z Twoją firmą. Mogą to być zdjęcia, wpisy i recenzje. Udostępniaj je w oficjalnych kanałach marki!
Kategorie produktowe w sklepie on-line

Opportunity Alert #59: Rekomenduj inne kategorie produktowe

Prowadzisz sklep online z produktami jednej kategorii? Spróbuj rozszerzyć ofertę o produkty z innego segmentu, mieszczącego się w podobnym kontekście użycia.

O skuteczności takiego zabiegu przekonało się Zalando, które zintegrowało segment kosmetyczny w modą w dziale Beauty. Cytując Head of Beauty marki: „60% użytkowników Zalando kupujących kosmetyki podczas tych samych zakupów wybiera także odzież, co dowodzi, że obie oferty idą ze sobą w parze”.

Co prawda przykład mówi o wielkim brandzie, ale metoda przełoży się też na efekty sprzedaży u mniejszych sprzedawców. Zastanów się, jaką potrzebę chcą zaspokoić Twój klienci i jakie inne kategorie produktowe mieszczą się w podobnym kontekście. Sprzedajesz kosmetyki? Sprawdź akcesoria łazienkowe. Masz w swojej ofercie ekologiczne produkty spożywcze? Spróbuj rozszerzyć ofertę o akcesoria do ich przechowywania.

Eksperci w komunikacji marki

Opportunity Alert #58: Wzmacniaj komunikację ekspertami

Zapraszając do współpracy i zabrania głosu autorytety w dziedzinie osadzisz produkt w nowym kontekście i zbudujesz zaufanie klienta. Jako budulec w tym procesie posłużyć może gościnny artykuł, Q&A lub live w mediach społecznościowych.

Sklep Zooplus należący do branży zoologicznej, która odnotowała rekordowy wzrost sprzedaży od początku pandemii, nie od dziś wykorzystuje content wzbogacony o dodatkową wartość w postaci porad lekarzy weterynarii.

Jednakże odniesienie do nadzwyczajnej sytuacji i okoliczności towarzyszących obawom właścicielom czworonogów pozwala zbudować poczucie bezpieczeństwa na fundamencie wiedzy eksperckiej. W ostatnim czasie warte rozważenia jest zatem adekwatne powołanie się na wiarygodne i kompetentne źródła. W przypadku Zooplus jest to np. przywołanie danych publikowanych przez instytuty badawcze i edukowanie klientów w zakresie uznanych źródeł informacji.