Pozycja zero w Google

Opportunity Alert #96: Zajmij pozycję zero w Google

Jak Google udziela odpowiedzi na pytania użytkowników? Podpowiadając linki do treści, które zawierają najbardziej trafne i kompletne informacje pasujące do zapytania wpisanego w wyszukiwarkę. Cel firm, które pozycjonują się w Google, to zajęcie istotnego miejsca na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Od niedawna w Google istnieje także pozycja zero – bezpośrednia odpowiedź na pytanie użytkownika, sugerowana w wyróżnionym graficznie akapicie u góry strony wyników (wpisz w Google frazę “10 seo tips”, żeby zobaczyć przykład). Użytkownik otrzymuje odpowiedź na swoje pytanie bez konieczności klikania w artykuł (to tzw. no-click search). Google robi to po to, aby zapewnić użytkownikom szybką odpowiedź i zatrzymać ich wewnątrz swojego ekosystemu.

Dlaczego warto powalczyć o pozycję zero w Google? Pełna odpowiedź udzielona na pytanie użytkownika już w wyszukiwarce z jednej strony (teoretycznie) zmniejsza ruch na Twoją witrynę, ale z drugiej strony – buduje wiarygodność Twojego serwisu. Sprytnie stworzona odpowiedź na pytanie użytkownika zawiera tylko część kluczowych informacji lub niepełną listę z wyjaśnieniami i zachętę do zapoznania się z resztą materiału już po kliknięciu, w pełnym artykule.

Scavenger Hunt na stronie internetowej

Opportunity Alert #95: Stosuj taktykę Scavenger Hunt na www

Zachęć użytkowników Twojej strony www lub sklepu on-line do gry w… podchody! Działanie typu “scavenger hunt” na stronie internetowej zachęca odbiorców do skanowania treści podstron i zbierania wskazówek (np. kodów albo ukrytych haseł).

Zebranie kompletu podpowiedzi może złożyć się na hasło rabatowe albo kod uprawniający do odebrania bezpłatnego gratisu lub bezpłatnego pobrania płatnej aplikacji.

Taktyka ta sprawdzi się na przykład, gdy wprowadzasz na stronę liczne opisy nowych produktów i chcesz w szybkim tempie zachęcić odbiorców do zapoznania się z ich treścią.

Content marketing - treści DIY

Opportunity Alert #94: Twórz treści z kategorii DIY

W marcu wiele kategorii wyszukań w Google odnotowało znaczący wzrost, który do tej pory nie wrócił do poziomu sprzed pandemii. Znajdują się wśród nich także zapytania dotyczące kategorii DIY i rzeczy do zrobienia samodzielnie w domu (pamiętacie ten wysyp zdjęć świeżo upieczonych bochenków chleba na Instagramie?).

Jak to wykorzystać? Twoi konsumenci i tak poszukują wskazówek, jak samodzielnie wykorzystać półprodukty w domu. Spraw więc, by wybrali treści tworzone przez Twoją firmę. Zadbaj o swój content marketing i zapewnij im serię publikacji na firmowym blogu, zdjęć poradnikowych w kanałach social media czy nawet tutoriali video wrzuconych na YouTube i prezentowanych w skróconej formie w relacjach na Instagramie.

Otwarta komunikacja z odbiorcami

Opportunity Alert #93: Otwórz się przed odbiorcami

Jak dowodzi badanie firmy Cohn & Wolfe, autentyczna komunikacja firmy może przynieść realne korzyści biznesowe. 91% konsumentów jest skłonnych nagrodzić markę za jej autentyczność poprzez “zakup, inwestycję, poparcie lub podobne działanie” (z czego 62% jest gotowa dokonać zakupu teraz bądź w przyszłości).

Jak wykorzystać ten aspekt w komunikacji marki? Sprawdź, jak robi to Ministerstwo Dobrego Mydła. Dwie właścicielki marki prowadzą w kanałach social media szczerą, otwartą komunikację z odbiorcami, pokazującą blaski i cienie własnego biznesu. Komunikacja bliska zwykłemu życiu, poruszająca także wątki wpadek czy opóźnień, buduje zaufanie i autentyczność marki, i w efekcie – lojalną społeczność zgromadzoną wokół brandu.

Jak napisać dobry brief dla agencji

Jak napisać dobry brief dla agencji?

W dalszym ciągu zdarzają się niesamowite przypadki, w które ciężko uwierzyć. Mamy tu na myśli udane projekty zleceniodawca-zleceniobiorca nieoparte na precyzyjnym briefie. Być może tego typu podejście może się sprawdzić w szczególnych warunkach. A jednak w większości przypadków przygotowanie dobrego briefu jest podstawą projektu, który ma zakończyć się korzyściami i satysfakcją – zarówno w przypadku klienta, jak i wykonawców.

Zacznijmy od tego, czym jest brief i dlaczego jest taki ważny.

Przez typowy brief rozumiemy formę pisemnego dokumentu, w którym zawarte są informacje od zleceniodawcy. Informacje te mają pomóc prawidłowo sprecyzować:
• sytuację klienta,
• zadanie do wykonania,
• środki do wykonania tego zadania,
• fundusze,
• cele, jakie wykonanie tego zadania ma zapewnić klientowi,
• czas na wykonanie zadania.

Dokument może mieć formę wypełnionej tabeli, krótkiej prezentacji, albo opisu z dokładnymi punktami i wytycznymi. Nie musi być wykonany w formalny sposób. Oczywiście co jakiś czas, np. w agencjach reklamowych, pojawiają się briefy będące efektami wielotygodniowej pracy, akceptacji i przerzucania się pomysłami przez kilka stron. A jednak podstawą dobrego briefu jest swego rodzaju prostota i logiczne opisanie projektu w taki sposób, abyśmy byli po prostu zadowoleni z finalnych efektów pracy.

Zanim przejdziemy do tego, jak stworzyć dobry brief, dobrze byłoby opisać grzechy złych briefów. Oto one:

  • Niedokładne i banalne przygotowanie. Brief zrobiony „na kolanie” brzmi tak, jakby klient nie do końca wiedział, o co mu chodzi, i błądził we mgle. Jeżeli przygotujemy brief w taki sposób, istnieje zagrożenie, że podczas pracy pojawi się tyle nieścisłości, niesnasek i niedopowiedzeń, że zarówno praca nad projektem okaże się drogą przez mękę, jak też finalny efekt będzie daleki od oczekiwań i ciężko będzie ustalić, kto naprawdę jest temu winny (niestety, prawdopodobnie autor takiego briefu).
  • Przygotowanie briefu przez kilka niezależnych podmiotów, które niewystarczająco komunikują się ze sobą. Nie ma nic gorszego od sytuacji, w której kilka różnych działów albo pracowników przygotowuje ten sam dokument i wpisuje w niego sprzeczne informacje. Pamiętaj, aby przed zamknięciem briefu dokładnie sprawdzić, czy wszystkie zawarte w nim założenia brzmią logicznie i nie kłócą się ze sobą.
  • Umieszczenie w briefie zbyt dużej ilości celów do osiągnięcia. Skupiaj się na jednym dużym celu, nawet, jeśli przy okazji chcesz rozwiązać też kilka pomniejszych spraw.
  • Umieszczenie w briefie oczekiwań finansowych nieprzystających do poziomu zadania. Czasami nie da się osiągnąć większych celów bez podwyższonego nakładu finansowego. Oczywiście nie jest to regułą: zdarzają się efektywne niskobudżetowe kampanie w stylu guerilla marketingu, ale należy poważnie się zastanowić, czy miałoby to sens w przypadku danego projektu.

Jak zatem napisać dobry brief? Jak uniknąć tych pułapek?

Wyobraź sobie, że jesteś odbiorcami, którzy czytają Twój brief i mają się do niego odnieść. Czego powinni się dowiedzieć, żeby zrozumieć, co chcesz osiągnąć?

  • W kilku zdaniach przedstaw swoją markę i jej założenia.
  • Dokładnie opisz produkt lub usługę, której dotyczy brief. Jaka jest grupa docelowa? Jeżeli niedokładnie rozumiesz swoją niszę rynkową, możesz zawrzeć sugestię wykonania dodatkowej pracy strategicznej związanej z poszukiwaniem idealnego targetu.
  • Napisz, jak obecnie wygląda Twoja nisza rynkowa i konkurencyjne marki.
  • Jaki masz problem albo zadanie do rozwiązania? Co jest do zrobienia i na kiedy? Opisz konkretny zakres zadań i materiałów do przygotowania.
  • W jakim stylu i jakimi środkami ma to być zrobione? To Ty możesz uszczegółowić projekt albo poddać swoje sugestie i inspiracje. Być może istnieją już benchmarki, którymi chcesz, żeby wykonawcy się zainspirowali, od których mają się odbić, albo chcesz, żeby przygotowali dla Ciebie coś podobnego?
  • Określ budżet albo jego widełki. Możesz poprosić wykonawców o dostarczenie minimalnej i maksymalnej wersji kosztorysu dla tego samego pomysłu, żeby przekonać się, jakie osiągniesz zasięgi mniejszym i większym kosztem.
  • Określ czas odpowiedzi na Twój brief, uwzględniając realny czas konieczny potem na przeprowadzenie kampanii.

Dobra rada na koniec (a raczej początek)

Brief gotowy, czas go posłać w świat. Ale zanim klikniesz wyślij, przeczytaj go na świeżo: tak, jakbyś był obcym człowiekiem, który pierwszy raz ma do czynienia z Twoją marką. Zastanów się, czy dobrze ująłeś całość zadania i czy ludzie, którzy będą pracowali nad projektem, dobrze zrozumieją to, gdzie chcesz się znaleźć po przeprowadzeniu kampanii. Istnieje możliwość, że na tym etapie zauważysz istotne luki dokumentu.

Tabelka, lista punktów, dokument tekstowy, a może prezentacja… Jakikolwiek będzie Twój brief, nie zamykaj się na sugestie tych, którzy będą mieli z nim do czynienia. Być może doświadczona agencja marketingowa szybko dostrzeże wady pewnych rozwiązań i wyjdzie naprzeciw z dodatkowymi propozycjami, które ominą te problemy. Powodzenia!