3 zalety, które przekonają cię do content curation

Każdego dnia jesteśmy zalewani informacjami – to zdanie powtarza się tak często, że brzmi banalnie. Jednak wszyscy wiemy, o co chodzi. Nie panujemy nad strumieniem napływających informacji. Nieustannie przewijamy w dół aktualności w kanałach social media, bojąc się, że coś nas ominie (fear of missing out). Jesteśmy podłączeni do informacji, ale trudno nam się zatrzymać na dłużej – nie czytamy do końca i nie mamy na to czasu. Z tego powodu pojęcie content curation (opiekowanie się treścią) ma dzisiaj ogromne znaczenie. Potrzebujemy kogoś, kto oprowadzi nas po Internecie jak kurator wystawy w muzeum; kogoś kto wskaże nam pieczołowicie wybrane eksponaty, na które naprawdę warto zwrócić uwagę. 

Zacznijmy od tego, czym NIE JEST content curation

Content curation mylone jest najczęściej z pojęciem agregacji treści. Agregacja opiera się na automatycznym wyszukiwaniu treści na podstawie algorytmów. W taki sposób działają wszelkiego rodzaju aplikacje typu Feedly, Paper.li i inne. Na takim działaniu opiera się też Facebook, podsuwając nam treści na podstawie naszych wcześniejszych interakcji, które powinny być dla nas najbardziej atrakcyjne i interesujące. Poszukiwanie treści na własną rękę często kończy się na wypaleniu w trakcie samego procesu szukania. Odkładamy rzeczy do przeczytania na później, a nasze zakładki w przeglądarce i konto w Pocket pękają w szwach od wciąż nieprzeczytanych materiałów.

1

 

W tym miejscu pojawia się content curation i osoba, którą można nazwać “kuratorem treści”.

Content curation to proces gromadzenia, organizowania i udostępniania informacji z danego tematu lub obszaru zainteresowania. Dobry przykład content curation odróżnia od agregacji czynnik ludzki, czyli to, że treści są wybierane po prostu przez człowieka. W pracy “kuratora treści” jest miejsce dla agregatorów – one pomagają mu śledzić informacje w danym temacie. W przeciwieństwie od przeciętnego użytkownika Internetu, “kurator” idzie o krok dalej – czyta zebrane materiały, selekcjonuje, a potem dzieli się tymi najbardziej wartościowymi, umieszczając je w kontekście i uzupełniając komentarzem. Czynnik ludzki w tym przypadku stanowi największą wartość.

3

 

Kurator treści – naucz się tego od blogerów

Content curation jest narzędziem świetnie wykorzystywanym przez blogerów z różnych dziedzin, którzy regularnie publikują posty (przykład 1, przykład 2, przykład 3), polecając najlepsze treści znalezione przez w Internecie. Takie zestawienia cieszą się bardzo dużą popularnością – nikt nie zarzuca twórcom, że byli zbyt leniwi na wymyślenie nowego wpisu. Przeciwnie, czytelnicy wyrażają wdzięczność, że ktoś w pewnym sensie wykonał pracę za nich. Z setek informacji wybrał tylko kilkanaście/kilkadziesiąt najciekawszych, ułatwiając w ten sposób życie swoim odbiorcom. 

Przeczytaj też o 9 powodach, dla których treści w formie zestawień są zawsze skuteczne. 

Jeśli pomyślimy o opiekowaniu się treściami z punktu widzenia biznesu, od razu zapala się ostrzegawcza lampka – po co angażować się w promowanie treści innych zamiast promować własne?

 

Po pierwsze – zbudujesz autorytet i zaufanie

Materiały, które polecają blogerzy zawsze związane są z tematyką bloga, zainteresowaniami i określają ich unikalny styl. Jest to zupełnie naturalna sytuacja – szukając inspiracji do nowych wpisów, znajdują inne ciekawe treści i polecają też blogerów, którzy stanowią dla nich w jakiś sposób konkurencję.

Z punktu widzenia prowadzenia biznesu, content curation jest narzędziem do budowania autorytetu w branży, marki osobistej, sieci powiązań i formą zwrócenia na siebie uwagi. Większość specjalistów spędza (a na pewno powinna) na śledzeniu aktualności, trendów. Nie chodzi o to, żeby linkować bezpośrednio do swojej konkurencji, ale na pewno w trakcie takich poszukiwań znajdujemy takie treści, na które warto zwrócić uwagę i się nimi podzielić. Ważne jest to, żeby wyrazić swoją intencję (po co to właściwie robimy) i wykonywać te działania regularnie.

4

Przykład:

#Prasówka – codzienna porcja wiedzy marketingowej serwowana przez Bartłomieja Raka (Socjomania), którą publikuje na Facebooku i rozsyła za pomocą newslettera.

BRak content curation

źródło

Po drugie – zaoszczędzisz czas

Bartłomiej Rak opisuje swoją motywację do tworzenia #prasówki tak:

(…) W tym czasie świat emarketingu przyspieszył! Każdego dnia pojawiają się nowe narzędzia oraz funkcjonalności. Dziś podstawowym problemem każdego marketingowca jest brak wystarczającej ilości czasu, aby śledzić wszystkie nowości, a w związku z tym – również brak wiedzy. Naszym obowiązkiem, jako osób prowadzących szkolenia, jest posiadanie możliwie aktualnej wiedzy. Dlatego też każdego dnia poświęcamy kilka godzin na lekturę ciekawych artykułów, case studies i analizę zmian (źródło: prasowka.pl).

Nie mamy czasu na czytanie, podobnie jest ze znalezieniem czasu na tworzenie nowych treści. Praca blogera polega na dostarczaniu ciągle nowych wpisów i tematów, niekiedy nawet codziennie albo kilka razy w tygodniu. Mało kto jest w stanie wytrzymać w pojedynkę taki styl pracy. Z pomocą przychodzi po raz kolejny content curration. To takie koło ratunkowe wspierające działania content marketingowe – po prostu nie musimy pisać treści od zera. Wystarczy ze wybierzemy te najlepsze ze wcześniej zgromadzonych materiałów i dodamy swój komentarz, który sprawi, że treść będzie unikalna i wartościowa.

5

Po trzecie – będziesz miał nowe treści na stronę/social media

42% marketerów uznało, że tworzenie contentu jest zdecydowanie trudne – Raport “Czas na content” marzec-kwiecień 2015.

wyzwania polska content marketing

Natomiast wg badań Content Marketing Institiute (B2B Content Marketing 2015, USA), wyzwaniami dla content marketingu są: tworzenie treści w sposób konsekwentny, tworzenie różnych typów treści oraz problemy z budżetem.

CMI badania

Content curration nie jest może panaceum na wszystkie te problemy, ale ułatwia tworzenie nowych treści. Nie musimy ich przygotowywać od zera, bo bazujemy na tym, co już zostało przez kogoś stworzone. Jest kolejną formą urozmaicającą, którą możemy wpisać w strategię content marketingową. Na pewno jest też najtańszym sposobem na stworzenie treści. Nie potrzebujemy grafika, copywritera – opiekowanie się treściami mimochodem wpisuje się w codzienny grafik wykonywanych zadań.

6

Oto 3 biznesy zbudowane na content marketingu

“Żyjemy w interesujących czasach” – każdy z nas słyszał to powiedzonko przynajmniej raz. Jakkolwiek banalne – trudno zaprzeczyć. Bo jak inaczej nazwać rzeczywistość, w której największa na świecie taksówkarska firma nie posiada ani jednej taksówki, najdroższy internetowy detalista nie posiada własnego asortymentu, a największa sieć wynajmu mieszkań nie posiada ani jednego własnego metra kwadratowego, nie licząc biura? To oczywiście ekstremalne przypadki, ale jeśli takie rzeczy są możliwe, to co w dobie szeroko dostępnego internetu stoi na przeszkodzie w zbudowaniu biznesu opartego o… treści?

Continue reading

Pokonaj konkurencję lepszą obsługą klienta

Do napisania tego tekstu zainspirował mnie wpis na Facebooku Marcina Szeląga, Partnera w funduszu inwestycyjnym Innovation Nest. Jeśli korzystacie z SaaS-owych narzędzi w codziennej pracy, a przynajmniej wasze codzienne obowiązki wymagają użytkowania zewnętrznych aplikacji, zapewne zdążyliście się przyzwyczaić do obsługi klienta w zagranicznych firmach; zwłaszcza widoczne jest to w przypadku startupów. W Polsce, naturalnie, też nie brakuje pozytywnych przykładów! Ale jeśli mowa o trendzie, wydaje mi się, że w pogoni za udoskonalaniem produktu i podkręcaniem strategii wzrostu zapomina się o najprostszym, a jednocześnie najważniejszym wskaźniku – poziomu zadowolenia (potencjalnego!) klienta. Continue reading

agencja reklamowa

Agencja reklamowa

Agencja reklamowa to rodzaj firmy specjalizującej się w tworzeniu kampanii reklamowych dla produktów i marek. Reklama może przybierać bardzo zróżnicowane formy – druk, radio, telewizja, prasa czy internet to tylko kilka z nich. Agencja marketingowa wykorzystuje wiedzę o odbiorcach przekazaną przez klientów do tworzenia skutecznych i nowatorskich kampanii.

Agencja reklamowa – skąd się wzięła?

Pierwsza agencja reklamowa powstała na początku XIX wieku w Wielkiej Brytanii. Choć może to zaskakiwać, reklama towarzyszy nam tak naprawdę od wieków, ale wraz z rewolucją przemysłową nabrała bardziej zorganizowanego, strategicznego charakteru. W drugiej połowie XIX wieku powstała agencja reklamowa w USA, dając początek tej branży na Nowym Kontynencie. W roku 1856 miało miejsce szczególne wydarzenie – jeden z pierwszych zawodowych fotografów na świecie, Mathew Brady, opublikował w gazecie reklamę swoich usług, w której zastosował odmienną typografię. Dzięki temu, publikacja od razu rzucała się w oczy, a niedługo później, w tym samym roku, światło dzienne ujrzała pierwsza całostronicowa reklama.

Do tej pory agencja reklamowa była głównie pośrednikiem między marką a gazetą sprzedającą powierzchnię reklamową. Koniec wieku XIX uznawany jest jednak za narodziny współczesnej reklmy. Wtedy to James Walter Thompson wpadł na rewolucyjny pomysł – postanowił, że jego agencja reklamowa będzie produkować treści dla reklamodawców, tworząc tym samym pierwszy dział kreatywny na świecie.

Historia sieciowych agencji reklamowych rozpoczyna się wraz z ogólnym rozwojem gospodarki rynkowej na całym świecie. Każda firma na globie, z oddziałami w wielu krajach, staje się klientem, któremu można dostarczyć usługi – rozpoczyna się więc wyścig kreatywności i prawdziwa eksplozja marketingu jako dziedziny.

Agencja reklamowa – czym się zajmuje?

Choć samo określenie “agencja reklamowa” może wydawać się samo-wyjaśniające, to jest tak tylko na pozór. Określenie to jest nie tylko pojemnym zbiorem, w którym zawierają się bardziej wyspecjalizowane instytucje, ale także jest czymś odmiennym, niż dział marketingu w firmie, agencja brandingowa czy dom mediowy.

Jak podaje Encyklopedia Zarządzania, agencja reklamowa zajmuje się “projektowaniem i realizacją reklam, opracowywaniem mediaplanu, tworzeniem strategii promocyjnych, doborem środków przekazu i narzędzi komunikacji, zarządzaniem budżetem reklamowym, analizą rynku i oceną skuteczności reklam”. Podmiot ten wprowadza nowe marki i produkty na rynek w taki sposób, by uświadomić konsumentom ich istnienie oraz pomagają w rozwoju sprzedaży i zwiększania zasięgów.

Niejedna agencja marketingowa proponuje swoim klientom kompleksowe usługi w postaci pełnego wsparcia marki. Z drugiej strony, agencja reklamowa może specjalizować się w konkretnych obszarach czy formatach. Istnieją agencje social media, zajmuje się przede wszystkim kanałami społecznościowymi, agencje designerskie (pracownie lub studia), które tworzą kompleksowy branding, agencje digitalowe, specjalizujące się w reklamie internetowej czy też agencje wyspecjalizowane w offline, guerilla marketingu czy organizacji eventów. Niemal każda dziedzina marketingu i sprzedaży daje możliwość wykorzystania częściowo uniwersalnych, a częściowo specjalistycznych zasad funkcjonowania na rynku, wobec czego niemal każda dziedzina marketingu i sprzedaży ma swój rodzaj agencji reklamowej. 

Ostatecznie jednak, chodzi o to samo – metodami bezpośrednimi (lead generation) i pośrednimi (kreacja wizerunku) pomóc marce i klientowi zwiększać sprzedaż. Agencja marketingowa musi przy tym podążać za zmieniającymi się mediami, trendami i narzędziami reklamowanymi, aby proponować swoim klientom najkorzystniejsze formy komunikacji.

Działy agencji reklamowych

Agencja reklamowa, jak każda firma, po przekroczeniu pewnego rozmiaru, wykształca wewnątrz organizacji podział na departamenty. W agencji reklamowej – poza standardowymi działami księgowości, zarządzania zasobami ludzkimi czy IT, można wyszczególnić: dział kreatywny – odpowiadający za produkcję treści (składa się zazwyczaj z małych – 2-4-osobowych zespołów copywriterów i art directorów), dział strategii – planują i nadzorują badania rynkowe w celu zdobycia tzw. insightów konsumenckich, dział social media – obsługujący kanały społecznościowe, dział graficzny. Zdarza się, że agencja marketingowa posiada także oddzielny zespół zajmujący się projektami BTL.

W dobie specjalizacji podmiotów kreatywnych, często poszczególne kompetencje wydzielane są poza organizację – z działów planujących zakupy mediów powstają niezależne firmy, czyli domy mediowe, a z różnych dziedzin marketingu powstają wyspecjalizowane agencje reklamowe. Dlatego agencja reklamowa, która potrafi kompleksowo obsłużyć daną markę, określana jest mianem agencji full service lub agencją 360 stopni.

Autentyczność – klucz do skutecznej komunikację marki

Nakładem wydawnictwa Onepress pojawiła się niedawno książka Anny Piwowarskiej “Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i autentycznym przekazie?”. Pozycja jest skierowana przede wszystkim do osób, które chcą zadbać o swój personal branding oraz do małych firm. Co z dużymi markami? Czy one też mogą budować komunikację w duchu autentyczności? Continue reading