Agencja reklamowa

agencja reklamowa

Agencja reklamowa to rodzaj firmy specjalizującej się w tworzeniu kampanii reklamowych dla produktów i marek. Reklama może przybierać bardzo zróżnicowane formy – druk, radio, telewizja, prasa czy internet to tylko kilka z nich. Agencja marketingowa wykorzystuje wiedzę o odbiorcach przekazaną przez klientów do tworzenia skutecznych i nowatorskich kampanii.

Agencja reklamowa – skąd się wzięła?

Pierwsza agencja reklamowa powstała na początku XIX wieku w Wielkiej Brytanii. Choć może to zaskakiwać, reklama towarzyszy nam tak naprawdę od wieków, ale wraz z rewolucją przemysłową nabrała bardziej zorganizowanego, strategicznego charakteru. W drugiej połowie XIX wieku powstała agencja reklamowa w USA, dając początek tej branży na Nowym Kontynencie. W roku 1856 miało miejsce szczególne wydarzenie – jeden z pierwszych zawodowych fotografów na świecie, Mathew Brady, opublikował w gazecie reklamę swoich usług, w której zastosował odmienną typografię. Dzięki temu, publikacja od razu rzucała się w oczy, a niedługo później, w tym samym roku, światło dzienne ujrzała pierwsza całostronicowa reklama.

Do tej pory agencja reklamowa była głównie pośrednikiem między marką a gazetą sprzedającą powierzchnię reklamową. Koniec wieku XIX uznawany jest jednak za narodziny współczesnej reklmy. Wtedy to James Walter Thompson wpadł na rewolucyjny pomysł – postanowił, że jego agencja reklamowa będzie produkować treści dla reklamodawców, tworząc tym samym pierwszy dział kreatywny na świecie.

Historia sieciowych agencji reklamowych rozpoczyna się wraz z ogólnym rozwojem gospodarki rynkowej na całym świecie. Każda firma na globie, z oddziałami w wielu krajach, staje się klientem, któremu można dostarczyć usługi – rozpoczyna się więc wyścig kreatywności i prawdziwa eksplozja marketingu jako dziedziny.

Agencja reklamowa – czym się zajmuje?

Choć samo określenie „agencja reklamowa” może wydawać się samo-wyjaśniające, to jest tak tylko na pozór. Określenie to jest nie tylko pojemnym zbiorem, w którym zawierają się bardziej wyspecjalizowane instytucje, ale także jest czymś odmiennym, niż dział marketingu w firmie, agencja brandingowa czy dom mediowy.

Jak podaje Encyklopedia Zarządzania, agencja reklamowa zajmuje się „projektowaniem i realizacją reklam, opracowywaniem mediaplanu, tworzeniem strategii promocyjnych, doborem środków przekazu i narzędzi komunikacji, zarządzaniem budżetem reklamowym, analizą rynku i oceną skuteczności reklam”. Podmiot ten wprowadza nowe marki i produkty na rynek w taki sposób, by uświadomić konsumentom ich istnienie oraz pomagają w rozwoju sprzedaży i zwiększania zasięgów.

Niejedna agencja marketingowa proponuje swoim klientom kompleksowe usługi w postaci pełnego wsparcia marki. Z drugiej strony, agencja reklamowa może specjalizować się w konkretnych obszarach czy formatach. Istnieją agencje social media, zajmuje się przede wszystkim kanałami społecznościowymi, agencje designerskie (pracownie lub studia), które tworzą kompleksowy branding, agencje digitalowe, specjalizujące się w reklamie internetowej czy też agencje wyspecjalizowane w offline, guerilla marketingu czy organizacji eventów. Niemal każda dziedzina marketingu i sprzedaży daje możliwość wykorzystania częściowo uniwersalnych, a częściowo specjalistycznych zasad funkcjonowania na rynku, wobec czego niemal każda dziedzina marketingu i sprzedaży ma swój rodzaj agencji reklamowej. 

Ostatecznie jednak, chodzi o to samo – metodami bezpośrednimi (lead generation) i pośrednimi (kreacja wizerunku) pomóc marce i klientowi zwiększać sprzedaż. Agencja marketingowa musi przy tym podążać za zmieniającymi się mediami, trendami i narzędziami reklamowanymi, aby proponować swoim klientom najkorzystniejsze formy komunikacji.

Działy agencji reklamowych

Agencja reklamowa, jak każda firma, po przekroczeniu pewnego rozmiaru, wykształca wewnątrz organizacji podział na departamenty. W agencji reklamowej – poza standardowymi działami księgowości, zarządzania zasobami ludzkimi czy IT, można wyszczególnić: dział kreatywny – odpowiadający za produkcję treści (składa się zazwyczaj z małych – 2-4-osobowych zespołów copywriterów i art directorów), dział strategii – planują i nadzorują badania rynkowe w celu zdobycia tzw. insightów konsumenckich, dział social media – obsługujący kanały społecznościowe, dział graficzny. Zdarza się, że agencja marketingowa posiada także oddzielny zespół zajmujący się projektami BTL.

W dobie specjalizacji podmiotów kreatywnych, często poszczególne kompetencje wydzielane są poza organizację – z działów planujących zakupy mediów powstają niezależne firmy, czyli domy mediowe, a z różnych dziedzin marketingu powstają wyspecjalizowane agencje reklamowe. Dlatego agencja reklamowa, która potrafi kompleksowo obsłużyć daną markę, określana jest mianem agencji full service lub agencją 360 stopni.

array(24) { ["ID"]=> int(6303) ["id"]=> int(6303) ["title"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["filename"]=> string(15) "Fotoram.io_.jpg" ["filesize"]=> int(142317) ["url"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["link"]=> string(29) "https://adnext.pl/fotoram-io/" ["alt"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(10) "fotoram-io" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2020-11-19 11:57:41" ["modified"]=> string(19) "2020-11-19 11:58:12" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(704) ["height"]=> int(792) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-267x300.jpg" ["medium-width"]=> int(267) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_large-width"]=> int(704) ["medium_large-height"]=> int(792) ["large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["large-width"]=> int(704) ["large-height"]=> int(792) ["1536x1536"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(704) ["1536x1536-height"]=> int(792) ["2048x2048"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(704) ["2048x2048-height"]=> int(792) ["thumbnail-archive-content"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(704) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(792) ["medium_medium"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(455) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(704) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(792) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...