Agencja reklamowa to rodzaj firmy specjalizującej się w tworzeniu kampanii reklamowych dla produktów i marek. Reklama może przybierać bardzo zróżnicowane formy – druk, radio, telewizja, prasa czy internet to tylko kilka z nich. Agencja marketingowa wykorzystuje wiedzę o odbiorcach przekazaną przez klientów do tworzenia skutecznych i nowatorskich kampanii.
Agencja reklamowa – skąd się wzięła?
Pierwsza agencja reklamowa powstała na początku XIX wieku w Wielkiej Brytanii. Choć może to zaskakiwać, reklama towarzyszy nam tak naprawdę od wieków, ale wraz z rewolucją przemysłową nabrała bardziej zorganizowanego, strategicznego charakteru. W drugiej połowie XIX wieku powstała agencja reklamowa w USA, dając początek tej branży na Nowym Kontynencie. W roku 1856 miało miejsce szczególne wydarzenie – jeden z pierwszych zawodowych fotografów na świecie, Mathew Brady, opublikował w gazecie reklamę swoich usług, w której zastosował odmienną typografię. Dzięki temu, publikacja od razu rzucała się w oczy, a niedługo później, w tym samym roku, światło dzienne ujrzała pierwsza całostronicowa reklama.
Do tej pory agencja reklamowa była głównie pośrednikiem między marką a gazetą sprzedającą powierzchnię reklamową. Koniec wieku XIX uznawany jest jednak za narodziny współczesnej reklmy. Wtedy to James Walter Thompson wpadł na rewolucyjny pomysł – postanowił, że jego agencja reklamowa będzie produkować treści dla reklamodawców, tworząc tym samym pierwszy dział kreatywny na świecie.
Historia sieciowych agencji reklamowych rozpoczyna się wraz z ogólnym rozwojem gospodarki rynkowej na całym świecie. Każda firma na globie, z oddziałami w wielu krajach, staje się klientem, któremu można dostarczyć usługi – rozpoczyna się więc wyścig kreatywności i prawdziwa eksplozja marketingu jako dziedziny.
Agencja reklamowa – czym się zajmuje?
Choć samo określenie „agencja reklamowa” może wydawać się samo-wyjaśniające, to jest tak tylko na pozór. Określenie to jest nie tylko pojemnym zbiorem, w którym zawierają się bardziej wyspecjalizowane instytucje, ale także jest czymś odmiennym, niż dział marketingu w firmie, agencja brandingowa czy dom mediowy.
Jak podaje Encyklopedia Zarządzania, agencja reklamowa zajmuje się „projektowaniem i realizacją reklam, opracowywaniem mediaplanu, tworzeniem strategii promocyjnych, doborem środków przekazu i narzędzi komunikacji, zarządzaniem budżetem reklamowym, analizą rynku i oceną skuteczności reklam”. Podmiot ten wprowadza nowe marki i produkty na rynek w taki sposób, by uświadomić konsumentom ich istnienie oraz pomagają w rozwoju sprzedaży i zwiększania zasięgów.
Niejedna agencja marketingowa proponuje swoim klientom kompleksowe usługi w postaci pełnego wsparcia marki. Z drugiej strony, agencja reklamowa może specjalizować się w konkretnych obszarach czy formatach. Istnieją agencje social media, zajmuje się przede wszystkim kanałami społecznościowymi, agencje designerskie (pracownie lub studia), które tworzą kompleksowy branding, agencje digitalowe, specjalizujące się w reklamie internetowej czy też agencje wyspecjalizowane w offline, guerilla marketingu czy organizacji eventów. Niemal każda dziedzina marketingu i sprzedaży daje możliwość wykorzystania częściowo uniwersalnych, a częściowo specjalistycznych zasad funkcjonowania na rynku, wobec czego niemal każda dziedzina marketingu i sprzedaży ma swój rodzaj agencji reklamowej.
Ostatecznie jednak, chodzi o to samo – metodami bezpośrednimi (lead generation) i pośrednimi (kreacja wizerunku) pomóc marce i klientowi zwiększać sprzedaż. Agencja marketingowa musi przy tym podążać za zmieniającymi się mediami, trendami i narzędziami reklamowanymi, aby proponować swoim klientom najkorzystniejsze formy komunikacji.
Działy agencji reklamowych
Agencja reklamowa, jak każda firma, po przekroczeniu pewnego rozmiaru, wykształca wewnątrz organizacji podział na departamenty. W agencji reklamowej – poza standardowymi działami księgowości, zarządzania zasobami ludzkimi czy IT, można wyszczególnić: dział kreatywny – odpowiadający za produkcję treści (składa się zazwyczaj z małych – 2-4-osobowych zespołów copywriterów i art directorów), dział strategii – planują i nadzorują badania rynkowe w celu zdobycia tzw. insightów konsumenckich, dział social media – obsługujący kanały społecznościowe, dział graficzny. Zdarza się, że agencja marketingowa posiada także oddzielny zespół zajmujący się projektami BTL.
W dobie specjalizacji podmiotów kreatywnych, często poszczególne kompetencje wydzielane są poza organizację – z działów planujących zakupy mediów powstają niezależne firmy, czyli domy mediowe, a z różnych dziedzin marketingu powstają wyspecjalizowane agencje reklamowe. Dlatego agencja reklamowa, która potrafi kompleksowo obsłużyć daną markę, określana jest mianem agencji full service lub agencją 360 stopni.