Algorytm Googleto aktualna wersja „oprogramowania” wykorzystywana przez Google do wyświetlania najbardziej trafnych wyników wyszukiwania, które selekcjonowane są spośród wszystkich zasobów internetu i prezentowane w formie stron wynikowych (SERP).
Algorytm Google – co to jest
Historia Google znaczona jest kolejnymi kamieniami milowymi w postaci aktualizacji algorytmu selekcjonującego materiały wyświetlane w wyszukiwarce na podstawie określonego słowa kluczowego. Wyszukiwarka jest bodaj najważniejszym fundamentem współczesnego internetu – bez niej odnalezienie konkretnej informacji spośród miliardów różnych możliwości byłoby zadaniem tyleż karkołomnym, co w zasadzie niemożliwym.
Pierwszym algorytmem Google określającym metodę zasiągania wyników do wyszukiwarki był PageRank (od nazwiska jednego z założycieli firmy, Larry’ego Page’a). Ów algorytm był jednocześnie wskaźnikiem punktującym witryny i na tej podstawie ustalającym kolejność wyświetlanych wyników. Szybko okazało się jednak, że mechanizm został „rozpracowany”, przynajmniej w stopniu umożliwiającym wejście do topowych wyników nie poprzez podnoszenie jakości i relewantności serwisu, tylko poprzez odpowiednie dostosowanie architektury strony do wymagań wyszukiwarki. W 2009 roku Google zaczęło wycofywać się z tego rozwiązania, zaś w 2016 zniknęło ono zupełnie z wyszukiwarki.
Algorytm Panda
Rosnąca liczba witryn w sieci (dziś liczbę tych aktywnych szacuje się na 1,8 miliarda) nie ułatwiała zadania. Google postanowiło wprowadzić nowy algorytm, nazwany Panda (nazwa pochodzi od jego twórcy, inżyniera Google Navneeta Pandy). Założenie było proste – podnieść pozycję witryn, które prezentowały jakościowe treści, zaś obniżyć ranking tym, które próbują ściągać ruch przez nadużywanie algorytmu.
Algorytm Pingwin
Kolejna duża zmiana w algorytmie Google’a oznaczona została nazwą Pingwin. Jego głównym zadaniem było zmniejszenie wartości serwisów, do których prowadzą linki z niskiej jakości stron lub też charakter tych linków jest podejrzany. I analogicznie – jeśli serwis pozyskiwał link z popularnej i poważanej witryny, Google podnosił jego ranking w SERP.
Algorytm Koliber
Następna w kolejności aktualizacja algorytmu Google nosi miano Koliber. Nadawał on niejako „głębi” wyszukiwaniom poprzez odniesienie danej frazy do szerszego kontekstu. Algorytm zasilany sztuczną inteligencją sprawdza związki znaczeniowe między wyrażeniami, dzięki czemu po wpisaniu np. „Jakie buty sportowe do biegania w maratonie” otrzymywaliśmy porównanie różnego typu obuwia, a nie np. wskazówki, jak przeżyć 😉 bieg w maratonie. Dlatego tak ważne jest, by treść przede wszystkim powinna być pisana dla użytkowników, a nie pod sztuczne wymagania dla pozycjonowania stron internetowych.
Algorytm Gołąb
Aktualizacja, która przyniosła przede wszystkim większe powiązanie zwracanych wyników z lokalizacją użytkownika wpisującego dane hasło. Wprowadzenie tego algorytmu Google pozwoliło zintegrować wskaźniki odpowiedzialne za rankowanie stron w mapach z tymi, które wyświetlały SERP-y w wynikach organicznych. Ta korelacja otworzyła zupełnie nowe możliwości i umożliwiła jeszcze dokładniejsze przewidywanie intencji użytkownika (po wpisaniu hasła „restauracja” wyświetlają się zarówno wyniki związane z tym słowem kluczowym, jak i mapa z zaznaczonymi restauracjami, co w dobie dominacji mobile okazało się kluczowe dla wielu biznesów lokalnych).
Po tych aktualizacjach, Google implementowało jeszcze kilkadziesiąt mniejszych i większych zmian, które w oficjalny sposób wpływały na prezentowane wyniki wyszukiwania, oraz tysiące, które nie zostały publicznie potwierdzone. Ostatecznie jednak, logika działania algorytmów Google sprowadza się do promowania wysoce relewantnych, jakościowych witryn, których autorzy wkładają istotny wysiłek w dostarczanie wartościowych treści. Każda inna technika pozycjonowania strony w Google prędzej czy później musi spotkać się z karą i usunięciem z SERP.