Analityka internetowa

Analityka internetowa to proces, który obejmuje gromadzenie danych, ich dokładną analizę oraz rekomendację działań służących osiągnięciu wybranych celów biznesowych. Jej odpowiednie zastosowanie pomaga wypracować realne korzyści oraz zwiększyć zyski.

Analityka internetowa w czterech krokach

Analityka internetowa (ang. web analytics) to kilkuetapowy proces, którego punktem wyjścia powinno być opracowanie kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Następnie przechodzi się do czterech etapów, jakimi są: dobór i konfiguracja odpowiedniego narzędzia analitycznego, zbieranie i przetwarzanie danych, raportowanie oraz podejmowanie decyzji biznesowych nazywane często procesem doskonalenia biznesu.

Analityka internetowa dzieli się na ilościową i jakościową. Najczęściej stosuje się analizę konkurencji, narzędzia do testów A/B, badania użyteczności, analizę zachowań i analizę dostępności. W tym celu stosuje się dostępne narzędzia do analityki internetowej, które mają własny zbiór miar, wymiarów i wskaźników opisujące użytkownika i jego ścieżkę przez serwis www. Głównym celem analityki jest zaproponowanie rozwiązań (w tym optymalizacyjnych) mających na celu poprawę widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania oraz wzrost współczynnika konwersji.

Narzędzia do analityki internetowej

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi do analityki webowej, które mogą prezentować różny zakres danych i umożliwiać raportowanie, jednak najpopularniejszym narzędziem jest Google Analytics. Intuicyjna nawigacja, możliwość ustawienia widoków, rozmaite filtry, do tego darmowe użytkowanie – to są główne korzyści narzędzia od firmy Google. Pozwala szybko uzyskać takie dane jak ruch sieciowy, źródła wejść, dane o aktywności użytkownika czy współczynnik konwersji, ponadto można je zintegrować z narzędziem reklamowym Google AdWords.

Analitykę internetową umożliwia również narzędzie MOZ Analytics, które ułatwia zarządzanie linkami i ich analizę, a przy tym usprawnia marketing online przy użyciu wyszukiwarek i mediów społecznościowych. Innymi popularnymi narzędziami są CrazyEgg, Yandex Metrica czy Woopra do przeprowadzania analiz w czasie rzeczywistym.

Analiza użytkowników

Największą korzyścią analityki internetowej jest poznanie użytkowników witryny. Można dokonać ich segmentacji na podstawie danych demograficznych, zainteresowań czy zachowań, dzięki czemu precyzyjniej można przygotować strategię marketingową. Dane z narzędzi analitycznych prezentowane są w sposób przejrzysty i wizualny. Najczęściej wykorzystują do tego wykresy z zaznaczeniem widocznych trendów lub anomalii.

Analityka internetowa to ogromne wsparcie dla działań marketingowych i sprzedażowych. Dostarcza niezbędnych danych, które zwiększają efektywność działań i ułatwiają ich zarządzanie. Jej zadaniem nie jest tylko prezentowanie informacji na temat na przykład ruchu na stronie internetowej – raporty mają ułatwić podjęcie dalszych decyzji. Dzięki analityce można wywnioskować, które elementy na witrynie należy poprawić i jakie działania, związane z pozycjonowaniem strony internetowej, podjąć. można zidentyfikować przyczyny np. porzucania koszyków w e-sklepach czy sprawdzić skuteczność reklam internetowych.

bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...