Audyt SEO to jeden ze sposobów, które firmy podejmują w celu poprawy widoczności witryny w wyszukiwarce, poprzez dostosowanie jej do zasad zgodnych z aktualnymi wytycznymi Google.
Audyt SEO – co to jest?
Przeprowadzenie audytu SEO to jedno z działań składających się na pozycjonowanie stron internetowych. Jego celem jest dokładne sprawdzenie witryny pod kątem zgodności z wytycznymi w zakresie optymalizacji – wymaganiami wyszukiwarek. Choć audytorzy pracują zgodnie ze swoimi standardami i nie wyróżniono jednego ogólnego schematu – często analizie poddaje się nawet 100-200 czynników.
Jednoznacznej definicji nie podlega również to, jakie obszary obejmuje audyt SEO. Może odnosić się jedynie do analizy elementów wewnątrz witryny (i obejmować na przykład strukturę kodu strony) albo do całościowego sprawdzenia, włącznie z weryfikacją jakości linkowania kierującego do witryny.
Pewne elementy audytu SEO można przeprowadzić samodzielnie, wykorzystując do tego bezpłatne narzędzia. Wnikliwa analiza wszystkich obszarów, wraz z interpretacją i wskazaniem zaleceń najczęściej wymaga zaangażowania audytora.
W jednej z naszych publikacji pisaliśmy o tym, jak przyciągnąć ruch na stronę. Przedstawiamy kilka sposobów, które mogą pomóc osobom początkującym w poprawie widoczności witryny.
Audyt SEO – podstawowe obszary
Wiele firm oferujących przeprowadzenie audytu proponuje swoim klientom pakiety – zróżnicowane pod względem obszarów, jakie zostaną sprawdzone. Niemniej jednak – istnieją określone, szczególnie istotne dla wyszukiwarek elementy, które moglibyśmy nazwać podstawowym zakresem audytu.
Podstawowe obszary, jakie obejmuje audyt SEO to:
- frazy (na jakie słowa kluczowe strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania, na jakich pozycjach) oraz meta tagi,
- linkowanie wewnętrzne (jak zbudowana jest struktura serwisu, jak poprowadzono linkowanie),
- linki zewnętrzne (jaka jest jakość linków prowadzących do strony),
- adresy URL (w jaki sposób zbudowane są adresy URL, jaka jest ich struktura),
- indeksowanie (czy określona zawartość strony jest dodawana do wyszukiwarki i wyświetla się w odpowiedni sposób),
- duplicate content (czy treści w witrynie nie są powielane, czy podstrony nie są zoptymalizowane pod te same frazy).
Ponadto, warto zwracać uwagę również na:
- czas ładowania strony,
- dostosowanie strony do urządzeń przenośnych,
- przekierowania i błędy.
Dlaczego warto przeprowadzić audyt?
Podstawowe korzyści płynące z przeprowadzenia audytu SEO i wdrożenia zaleceń, dotyczą zwiększenia ruchu organicznego w witrynie, dzięki poprawie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.
Sprawdzenie stanu witryny pod kątem wyszukiwarki jest zalecane przede wszystkim wtedy, gdy działania mające na celu pozycjonowanie strony internetowej nie przynoszą odpowiednich korzyści. Audyt SEO często pozwala na wykrycie i wyeliminowanie błędów wpływających negatywnie na indeksowanie strony. Oczywiście poza reagowaniem na problemy z pozycjonowaniem, warto proaktywnie monitorować i analizować stan witryny oraz stale pracować nad widocznością. Ponadto, dobre praktyki w optymalizacji, czyli nie nastawione na agresywny wzrost, nazywa się pojęciem white hat SEO.