Augmented Reality to termin z angielskiego oznaczający rozszerzoną rzeczywistość, w skrócie AR. Technologia ta umożliwia wytwarzanie oraz przetwarzanie (np. smartfonem) multimedialnych treści w świecie fizycznym. Animacje, interfejsy, filmy i gry stanowią dodatkową warstwę rzeczywistości – nałożoną na świat offline. Ta innowacja zyskuje coraz większe znaczenie w digital marketingu.
Augmented Reality – co to jest?
Rzeczywistość rozszerzona, to, jak podaje Wikipedia, „system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo”. W niektórych telefonach najnowszej generacji mamy możliwość przetwarzania obrazu z kamery i wyświetlania na ekranie elementów stworzonych cyfrowo. Służą do tego również specjalne okulary (jak Holo Lenses czy Magic Leap).
O początkach Augmented Reality możemy w zasadzie mówić od momentu popularyzacji kodów QR. Początkowo, technologia AR wymagała zastosowania tzw. „markerów”, a więc charakterystycznych punktów odniesienia, które przetwarzał stosowny hardware. Najnowsze rozwiązania z dziedziny Augmented Reality pozwalają już zrezygnować z tego sposobu komunikacji świata online i offline, wykorzystując algorytmy rozpoznawania otoczenia.
AR w marketingu
Masowa adaptacja Augmented Reality jest jeszcze przed nami, ale już dziś czynione są pierwsze kroki, dzięki którym ta technologia trafia pod strzechy. Wypuszczenie przez Apple na rynek ARKit – technologii do tworzenia rzeczywistości wirtualnej sprawiło, że we współpracy z zespołem deweloperskim można stworzyć aplikacje w szeroki sposób wykorzystujące tę innowację.
Marki zyskują możliwość opowiadania historii w zupełnie nowy sposób. Marka sklepów IKEA stworzyła aplikację, dzięki której możemy na żywo obejrzeć, jak wybrane meble będą prezentować się w mieszkaniu – a także dokładnie wymierzyć potrzebne na nie miejsce.
Polskie tłumaczenie terminu Augmented Reality należy rozumieć dosłownie, jako „rozszerzoną rzeczywistość” – w przeciwieństwie bowiem do VR, technologia to nie zastępuje otaczającego nas świata wirtualnym wymysłem, tylko poszerza nasze postrzeganie świata o elementy cyfrowe czy multimedialne.
Aplikacje takich marek jak Pizza Hut czy Coca-Cola można wykorzystać do odkrywania promocji i interaktywnych gier (markery stanowią tutaj elementy brandingu, czyli opakowania). Przez fakt nowości tej technologii, zyskuje ona duży potencjał na rozejście się w sieci (to tzw. marketing wirusowy) i pomóc nam zyskać grono nowych odbiorców, ale także pomóc klientom w podjęciu decyzji zakupowej.
Gry w technologii AR
Pierwszą grą wykorzystującą Augmented Reality było Pokemon GO, którego wciąż używa ponad 70 milionów graczy na całym świecie. Ten przykład pokazuje, że dzięki rozwoju systemu operacyjnego iOS oraz Android masowa adaptacja AR jest możliwa. Innym przykładem aplikacji wykorzystującej Augmented Reality jest Night Sky, która wyświetla na ekranie telefonu konstelacje gwiazdowe, zależnie od punktu na niebie, który wskazujemy aparatem. Standland to przykład gry, która zachęca nas do aktywności fizycznej – dzięki czemu rozwijamy swój cyfrowy świat. AR Dragon to z kolei aplikacja, która przypomina grę w tamagotchi – jest symulatorem hodowli… smoka!
Zobacz tutaj, dlaczego rewolucja AR wyprzedzi VR.