Badania marketingowe

badania marketingowe

Badania marketingowe to proces zbierania obiektywnych informacji i ich przetwarzania przez firmy w celu uzyskania pełnego obrazu konsumenta docelowego i zminimalizowania ryzyka niepowodzenia rynkowego.

Badania marketingowe – po co są robione?

Słynne branżowe porzekadło głosi, że połowa budżetu marketingowego zawsze jest zmarnowana, tylko nigdy nie wiadomo, która konkretnie. Najprostsza definicja wyjaśniająca, czym są badania marketingowe, brzmi następująco: uzyskiwanie informacji na temat problemów i oczekiwań konsumenta, na które firma w jakiś sposób będzie chciała odpowiedzieć. Jest to bardzo istotne przy planowaniu kampanii reklamowej.

Nie należy ich jednak mylić z badaniami i analizą rynku – te działania przeprowadzane są uprzednio, ich celem jest dopasowanie produktu do potrzeb klienta, zaś wnioski z badań marketingowych pomagają kształtować komunikację reklamową. Chodzi po prostu o to, by sposób opowiedzenia historii produktu był maksymalnie dostosowany do tego, czego na rynku poszukują konsumenci. Wnioski badań można wykorzystać w strategii marki, działaniach social media czy nawet w projektowaniu nowego brandingu.

Jakiego rodzaju informacje konkretnie pozyskuje się za pomocą metody badań marketingowych? Głównie chodzi o:

  • Analiza konkurencji
  • Analiza cen i elastyczności popytu
  • Kanały dystrybucji – produktu oraz przekazu marketingowego
  • Opinie i motywacje konsumentów

Informacje zbierane są za pomocą statystycznych badań ilościowych (w tym np. CATI, PAPI, CAWI) oraz jakościowych (pogłębione wywiady). Zanonimizowane i przetworzone informacje trafiają w formie raportu do menedżerów firm, a na ich podstawie podejmowane są decyzje dotyczące strategii, polityki cenowej, promocji i, ostatecznie, budżetu na działania.

Badania marketingowe – etapy planowania i realizacji

Badania produktu, sprzedaży, reklamy, środków przekazu i konkurencji można podzielić na 3 standardowe etapy, w czasie których zdobywa się komplet informacji.

1. Określenie problemu badawczego

Najczęściej sprowadzany do formy jednego lub kilku pytań badawczych, które staną się jasnym i prostym celem, wyznaczającym ramy dla kolejnych kroków. Problem badawczy może dotyczyć np. tego, czy warto wprowadzać nowy produkt na rynek, z czego wynika zmniejszone zainteresowanie obecnym asortymentem czy też jak skonstruować strategię marketingową, która uwzględni dotarcie do określonej grupy docelowej w odpowiednim czasie i koszcie.

2. Formułowanie hipotez

Każde badanie (również naukowe) rozpoczyna się od sformułowania hipotez, które następnie próbuje się sfalsyfikować bądź potwierdzić. O kształcie hipotezy można zadecydować na podstawie bieżących sygnałów z rynku, informacji z działów sprzedaży i obsługi klienta lub opierając się na historycznych danych z badań marketingowych.

3. Opracowanie planu badań

Plan badań musi uwzględniać przeprowadzenie kolejno badań poszukiwawczych, opisowych i przyczynowo-skutkowych, a więc odpowiednio:

  • Potwierdzenie poprawności sformułowanych hipotez i problemu badawczego
  • Opisanie zjawisk i procesów
  • Wyjaśnienie badanej sytuacji i określenie związków przyczynowo-skutkowych

W ten sposób, uzyskujemy pełen obraz sytuacji i podejmując decyzje związane z rynkową obecnością marki, minimalizujemy ryzyko podjęcia niewłaściwych decyzji.

Badania marketingowe – jakie są ich zalety?

Chcąc wyprzedzać konkurencję, a czasami po prostu utrzymać swoją firmę na rynku wiele przedsiębiorstw zleca badania marketingowe. Po co? Głównym celem jest pozyskiwanie informacji, które mają ułatwić podejmowanie trafnych i decydujących dla biznesu decyzji. Badania marketingowe umożliwiają poznanie potrzeb konsumentów, a także ich opinii na temat danej marki i jej konkurencji. Czy to wszystko? Zdecydowanie nie, badania marketingowe pozwalają też identyfikować rynkowe nisze, poznawać skuteczność kampanii reklamowych czy motywacje zakupowe klientów. To nieoceniony sposób na szybkie i niedrogie pozyskiwanie ważnych danych oraz możliwość ich natychmiastowej analizy.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...