Big data

Big data to termin obejmujący różnorodne, zmienne woluminy danych o dużej objętości, a także – zwyczajowo – całość działań analitycznych i systematyzujących w ich obrębie oraz technologie służące ich składowaniu. Specyfika przetwarzania tych zbiorów danych polega na zastosowaniu niestandardowych narzędzi, wymuszonych przez złożoność informacji, jakie generują.

Czym jest big data?

Specjaliści w zakresie Big Data do precyzyjniejszej definicji zjawiska używają koncepcji trzech atrybutów w modelu 3V – volume (objętość), variety (różnorodność), velocity (szybkość przetwarzania) – model ten opisano po raz pierwszy w 2001 roku w ramach raportu META Group. Ta sama firma, już jako Gartner, w 2011 roku poszerzyła go o dwa kolejne wymiary – zmienność (variability) i złożoność (complexity). Również takie firmy, jak IBM czy SAS definiują Big Data w oparciu o warianty modelu Gartnera.

Jak zarządzać big data?

Konieczność zarządzania dużymi woluminami danych wymusiła na firmach specjalizujących się w infrastrukturze IT nowe rozwiązania w zakresie składowania (sewerów i pamięci masowej), a także oprogramowania. Kluczowymi technologiami i narzędziami na chwilę obecną są: oprogramowanie Apache Hadoop, projekt Stratosphere a także model cloud computing, umożliwiającym działanie zasobów informatycznych firm w tzw. chmurze. [Tabakow, Korczak, Franczyk, „Big Data – definicje, wyzwania i technologie informatyczne]

Gdzie zastosowanie znajduje big data?

Rozwój baz danych znajduje swoje zastosowanie w niemal każdej dziedzinie życia – od telekomunikacji i nowych technologii internetowych po medycynę i rozwój dronów. Wg szacunków, w 2020 roku liczba danych wygenerowanych przez ludzkość osiągnie 40 zetabajtów (gdzie jeden zetabajt odpowiada miliardowi terabajtów informacji). Na chwilę obecną około 90% ze zbiorów stanowią tak zwane dark data – czyli dane nieusystematyzowane, takie, do których nie mamy dostępu jako do woluminów ustrukturyzowanych. Wraz ze wzrostem gromadzonych danych pojawiła się potrzeba takiej ich analizy, która pozwoliłaby na otrzymanie wymiernych korzyści w postaci wiedzy o nawykach i zachowaniach jednostek w kontekście większej całości. Słowem – w najbliższych latach czeka nas swoista praca nad polepszeniem „user experience” – z tym, że 'userem’ będą maszyny, którym potrzebny będzie coraz lepszy dostęp do ustrukturyzowanych danych dla analizy.

Big data, a sztuczna inteligencja

Rozwój analityki Big Data nierozerwalnie łączy się z machine learningiem, a w szerokim ujęciu – z rozwojem sztucznej inteligencji, jednak bardzo ważne jest wprowadzenie rozróżnienia między tymi dziedzinami wiedzy w oparciu o różnice i wzajemne relacje. Machine learning, czyli samouczenie maszynowe lub uczące się systemy, ma na celu m.in wykrywanie nieznanych prawidłowości w bazach danych, tworzenie analogii i modyfikowanie danych, innymi słowy jest efektem dopracowania algorytmów i zautomatyzowanych systemów analitycznych, opierających się na Big Data i będących podstawą dla rozwoju sztucznej inteligencji. Co przyniesie nam przyszłość? Bardzo możliwe, że analitykę Big Data przez AI będzie można zastosować w tzw. marketing automation.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...