Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami – pisanie. Termin wskazuje również na interakcje zachodzące pomiędzy blogerami – takie jak czytanie wpisów, komentowanie czy wzajemna promocja blogów.
Na przestrzeni ostatnich lat blogosfera w znaczącym zakresie zmieniła swoją specyfikę, dlatego na wstępie posłużymy się porównaniem. Wraz ze wzrostem popularności serwisu YouTube, powszechnie znanym określeniem stał się vloger – obecnie wśród przedstawicieli generacji Z funkcjonuje nawet jako nazwa zawodu.
Blogosfera – jak się zmienia?
Tym, co łączy twórców video określanych jako vlogerzy, jest wspólna platforma (choć blogi opierają się w większości na systemie WordPress – nie przekłada się to na wymiar społeczny), na której publikują, realizowanie współprac pomiędzy kanałami (cross-promocje) czy popularne wśród niektórych twórców dramy. Popularne dramy opierają się na wymianie zdań (często w agresywnej, nieprzyjemnej formie) pomiędzy vlogerami, którzy robią to poprzez publikowanie materiałów na swoich kanałach. Co więcej – dramy często zyskują zewnętrznych komentatorów, którzy przyjmują stanowisko jednej ze stron lub obiektywnie opiniują całą sytuację.
Blogosfera funkcjonująca w okresie przed dominującą popularnością serwisów społecznościowych cechowała się tym, co znamy z dzisiejszego YouTube. Podobieństwo określeń takich jak blog – vlog oraz bloger – vloger pozwala nam zauważyć, że zmianie uległy kanały, natomiast nie zmieniły się charakterystyczne zachowania tych społeczności.
Blogosfera jako sieć społecznościowa
Blogerzy pokazują swoje prywatne życie na Instagramie, tworzą grupy odbiorców na Facebooku, dyskutują z czytelnikami na Twitterze, a niektórzy nawet zakładają kanały na YouTube. Popularność serwisów społecznościowych umożliwia dywersyfikację komunikacji na kilka różnych kanałów. Rola bloga w kontekście społecznym jest dzisiaj inna zarówno w stosunku do pozostałych twórców, jak i czytelników. Blogerzy robią zdjęcia, kręcą video i nagrywają podcasty – a ich blogi są fundamentem szerszej struktury komunikacji z odbiorcami.
Blogosfera – kultura i profesjonalizacja
Społeczność twórców bazujących na słowie pisanym charakteryzowała się kiedyś specyficzną kulturą. Obecnie blogosfera nie wyróżnia się znacząco na tle innych pól komunikacji digital influencerów. Rozwój technologiczny sprzyja poszerzaniu zakresu możliwości dla blogerów – efemeryczne treści i błyskawiczne publikowanie stało się możliwe dzięki mobilnemu blogowaniu. Niemniej – dostępność wielu kanałów sprawiła, że blog jest przede wszystkim przestrzenią do publikowania.
Blogosfera świetnie sprawdza się jako narzędzie wspierające działania personal brandingowe, a ich autorzy z powodzeniem realizują cele influencer marketingu. O rozwoju świata blogerów świadczą rosnące przychody z komercyjnych współprac z markami, a także cieszące się ogromną popularnością konkursy i wydarzenia branżowe.
Możliwości reklamowe w blogosferze i vlogosferze
Zarówno wciąż istniejąca blogosfera, jak i prowadzenie vlogów, przy dużych zasięgach stają się istotnym narzędziem reklamowym, bardzo atrakcyjnym dla potencjalnych partnerów. Oto pozostałe możliwe formy reklamy w blogosferze i na vlogach:
- recenzje produktów – często autorzy zyskują dzięki temu darmowy dostęp do produktów, ale w przypadku docierania do dużej liczby użytkowników, w grę wchodzi również płatna promocja;
- buzz marketing – tym razem produkt jest zazwyczaj prezentowany w neutralnym kontekście, ale odbiorcy i tak się o nim dowiadują;
- konkursy – blogerzy i autorzy vlogów mogą z udziałem swoich partnerów, czyli reklamodawców, organizować konkursy z atrakcyjnymi dla odbiorców nagrodami;
- program partnerski – odbiorcy treści wideo lub bloga zyskują korzyści, najczęściej w postaci atrakcyjnych zniżek.
Blogosfera a pozycjonowanie strony internetowej i budowanie marki
Potencjał blogosfery dawno zauważyły osoby zarządzające markami bądź przedsiębiorstwami. W ten sposób powstają blogi firmowe, które przynoszą podwójne korzyści. Po pierwsze, jeśli odbiorcy otrzymają atrakcyjną treść, będą chętnie odwiedzać stronę i przy okazji zapoznają się z ofertą. Blogowanie opłaca się również z punktu widzenia SEO – optymalizacja publikowanych treści ułatwia pozycjonowanie stron.
W przeciwieństwie do wielu serwisów społecznościowych, blogosfera ciągle oferuje bardziej wartościowe treści, które często tworzone są rzetelniej, co niezmiennie stanowi bardzo dużą wartość dla internautów.