Branding to dynamicznie rozwijający się obszar, a samo określenie coraz częściej pojawia się nam przed oczami. Jednak wielu marketingowców wciąż nie jest w stanie odpowiedzieć na pytanie – czym on tak właściwie jest. I wcale się im nie dziwimy.
Branding – co to jest?
Chcąc przyjąć jedną, unikalną definicję, musielibyśmy albo przymknąć oko na pewne obszary, których ona nie obejmuje, albo też przedstawić bardzo ogólnikowy opis. Szukając optymalnego rozwiązania – rozpocznijmy od tego, by po prostu przyjrzeć się słowu branding.
Choć zgodnie z niektórymi źródłami, określenie pochodzi od zupełnie innego słowa – rozbijmy “branding” na dwa człony – brand oraz ing. Pierwszy człon oznacza tyle co “marka”, a -ing to forma ciągła czasownika w języku angielskim. Idąc tym tropem – w wolnym tłumaczeniu moglibyśmy przyjąć, że branding to proces obejmujący budowanie, zwiększanie świadomości oraz rozwijanie marki.
Tym samym – należy zdać sobie sprawę z tego, że:
- jest to proces, a nie jednorazowe działanie (takie jak np. stworzenie logotypu czy stworzenie nazwy);
- obejmuje nie tylko budowanie świadomości marki (poprzez reklamowanie firmy, produktów czy usług), ale również rozwijanie marki samej w sobie.
Jakie elementy obejmuje branding?
Biorąc pod lupę marketing internetowy, możemy wyróżnić podstawowe elementy, które marki wypracowują skupiając się na rozpoczynaniu działań w zakresie brandingu:
- nazwa marki,
- logo marki,
- adres strony internetowej,
- identyfikacja wizualna,
- a nawet styl komunikacji czy marka osobista kluczowych pracowników.
Rola brandingu
W przypadku firm, które rywalizują na rynku nie tylko poprzez unowocześnienie oferty, udoskonalenie produktów czy odpowiednie strategie cenowe, działania wizerunkowe mogą stanowić wyróżnik, pozwalający na zdobycie nowych klientów.
Branding opierający się na spójności przekazów (w obszarze stylu komunikacji i identyfikacji wizualnej) oraz eksponowaniu wartości i/lub misji firmy (określonych w strategii marki), pozwala na kreowanie odpowiednich wyobrażeń związanych z marką w umysłach konsumentów.
Te działania – choć najczęściej są niemierzalne pod kątem wskaźników dotyczących zwrotu z inwestycji – mają znaczący wpływ na wartość marki. Są kluczowym czynnikiem wpływającym na to, co konsumenci o niej myślą, z czym ją kojarzą i czy chcą, aby stanowiła część ich życia.
Zobacz nasz artykuł, w którym przedstawiamy to, czym jest świadomość marki.
“Zdolność odbiorcy do skojarzenia, rozpoznania czy przypomnienia sobie marki jest bardzo istotna w procesie podejmowania decyzji o zakupie. W książce “Pułapki myślenia” Daniel Kahneman przedstawia, że nawet jeden kontakt marki z odbiorcą sprawia, że podczas kolejnego zetknięcia się, odbiorca odnosi wrażenie kojarzenia marki”.
Aby skutecznie prowadzić działania w zakresie brandingu, warto zwrócić szczególną uwagę na to, że marka jest czymś, co istnieje przede wszystkim w umysłach konsumentów. Powstaje jako suma odbieranych przekazów marketingowych i innych kontaktów z firmą. Każdy punkt styku z marką wpływa na to, jakie wyobrażenia i skojarzenia powstają w głowach Twoich potencjalnych i/lub obecnych klientów.