BTL – co to jest?

BTL

BTL (z języka angielskiego „below the line”) określa media, za pomocą których przekazywany jest komunikat reklamowy. W tym przypadku chodzi o taktyki umożliwiające dotarcie do klienta zindywidualizowanego, bez wykorzystania tzw. mass mediów, chociaż w dobie internetu granica ta stała się mniej oczywista. Reklama BTL może być skierowana bezpośrednio do konsumentów, jak również klientów biznesowych.

BTL a ATL – różnice

Zanim nastała era digital marketingu, rozdział pomiędzy BTL ATL (z ang. „above the line”) był kluczowy w rozumieniu procesów marketingowych, alokacji budżetów i rozwoju nauki, jaką jest reklama. Dziś środki z kategorii ATL porównalibyśmy z osiąganiem celów zasięgowych, do których wykorzystywane były media takie jak prasa, radio czy telewizja, zaś te z obszaru BTL – do taktyk osiągania „punktowej” konwersji. „Punktowej”, bo generowanej właśnie w punktach sprzedaży („point of sales” lub „point of purches”).

Pojęcia ATL oraz BTL mają swój początek w latach 50. XX. wieku, tak jak zresztą współczesna reklama i początek popularności odbiorników telewizyjnych oraz radia. Co ciekawe, określenia te wywodzą się z tego, w jaki sposób korporacja Procter&Gamble kwalifikowała koszty i zyski w księgowości – to, co wpływało na bezpośredni zysk agencji reklamowej, wpisywano „nad kreską” („above the line”), zaś to, co stanowiło głównie koszt i przynosiło zysk niebezpośrednio, „pod kreską” („below the line”).

Przykłady reklamy BTL

Do typowych narzędzi marketingu BTL należą:

  • materiały drukowane – ulotki, foldery, katalogi,
  • materiały POS (np. standy, wobblery, rollupy, potykacze),
  • rabaty i kupony promocyjne,
  • email marketing,
  • eventy reklamowe,
  • spersonalizowane reklamy w wyszukiwarkach,
  • spersonalizowane reklamy w mediach społecznościowych.

Jak zmienia się pojęcie BTL?

Kiedy na popularności zaczął zyskiwać internet, a wraz z tym nastąpił gwałtowny rozwój technologii informatycznych oraz samego marketingu, tradycyjny podział na ATL i BTL (a więc działania masowe i niemasowe) zaczął być problematyczny, zaś współczesne formy reklamy – wymknęły się tym prostym i użytecznym, w gruncie rzeczy, definicjom. Do tego zmieniające się oczekiwania konsumentów, ale także ogólny rozwój kulturowy, rodzi nowe kanały komunikacji i formaty reklamowe. Prawdziwa przewaga nad działaniami konkurencji rodzi się na przecięciu wielu metod, taktyk i strategii, w związku z tym na Zachodzie wprowadzono do obiegu pojęcie TTL – „through the line”, a więc: „wzdłuż linii”.

Jak możemy przeczytać na stronie Poradnikprzedsiebiorcy.pl: „Pojawienie się nowych mediów, takich jak media społecznościowe zatarło granicę pomiędzy ATL i BTL. Powszechne stało się stosowanie zintegrowanych strategii komunikowania się z rynkiem”.

Reklama BTL: jaki będzie jej los?

Mimo skomplikowanej, wielostopniowej ewolucji środków przekazu, media masowe wciąż stanowią ogromny kawałek medialno-reklamowego tortu, co wyraźnie widać po ilości reklam w telewizji czy radiu. Również typowa reklama zasięgowa w internecie, zwana displayem, umożliwia docieranie do milionów konsumentów i w przypadku największych firm i korporacji z segmentu auto-moto, FMCG czy fashion/beauty to bardzo atrakcyjny format komunikacji.

Nie da się jednak ukryć, że to metody bardziej bezpośredniego dotarcia do konsumenta dynamicznie zyskują na znaczeniu. Również możliwości, jakie dają social media – w precyzyjnym określaniu grupy docelowej i rozpoznawaniu zachowań naszych odbiorców – pogłębiają przepaść między BTL a ATL. W przyszłości pojęcia te najprawdopodobniej ulegną zespoleniu, a masowy przekaz, dzięki przepływowi danych i maszynowemu uczeniu się, stanie się zindywidualizowany i dostosowany do potrzeb i możliwości każdego z nas. Jednak z pewnością narzędzia reklamowe charakterystyczne dla strategii BTL będą funkcjonować jeszcze przez wiele lat.

array(24) { ["ID"]=> int(6303) ["id"]=> int(6303) ["title"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["filename"]=> string(15) "Fotoram.io_.jpg" ["filesize"]=> int(142317) ["url"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["link"]=> string(29) "https://adnext.pl/fotoram-io/" ["alt"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(10) "fotoram-io" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2020-11-19 11:57:41" ["modified"]=> string(19) "2020-11-19 11:58:12" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(704) ["height"]=> int(792) ["sizes"]=> array(24) { ["thumbnail"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-267x300.jpg" ["medium-width"]=> int(267) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_large-width"]=> int(704) ["medium_large-height"]=> int(792) ["large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["large-width"]=> int(704) ["large-height"]=> int(792) ["1536x1536"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(704) ["1536x1536-height"]=> int(792) ["2048x2048"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(704) ["2048x2048-height"]=> int(792) ["thumbnail-archive-content"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(704) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(792) ["medium_medium"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(455) ["medium_medium-height"]=> int(512) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...