Chatbot

chatbot

Chatbot to aplikacja umożliwiająca prowadzenie zautomatyzowanej komunikacji z użytkownikami. Chatbot wykorzystywany bywa jako wirtualny konsultant, który udziela wcześniej zaprogramowanych odpowiedzi na z góry zdefiniowane pytania. Chatbot może być wbudowany w firmową stronę na Facebooku lub być niezależnym programem.

Chatbot – co to jest?

Chatboty opanowały internet! Popularność zautomatyzowanych „asystentów” rośnie na sile zwłaszcza w ostatnich latach, głównie za sprawą adaptacji ich przez platformy społecznościowe – głównie Facebooka. W tym kontekście chatbot to aplikacja funkcjonująca w obrębie fanpage, która posiada zestaw scenariuszy rozmowy. Kiedy chatbot działa przy stronie sklepu internetowego, może udzielać odpowiedzi na pytania konsumentów (o przesyłkę, warunki reklamacji), ale również – działać niczym sklep w komunikatorze, poprzez który zamawiamy ubrania.

Chatbot – do czego używać?

Chatbot znajdzie dzisiaj zastosowanie w przeróżnych dziedzinach i sytuacjach biznesowych. Najpopularniejsza platforma do samodzielnego tworzenia chatbotów, Chatfuel, pisze na swojej stronie o „relationship-based Messenger marketing” – a więc rozwoju gałęzi marketingu opartej na budowaniu relacji. Chatboty są przejawem pewnego megatrendu, który można określić mianem rozwoju interfejsów konwersacyjnych.

  • Chatbot w ecommerce to jedno z najpopularniejszych rozwiązań. Świetnie sprawdzi się jako wsparcie obsługi klienta – sporą grupę zapytań konsumentów można bowiem przewidzieć, układając stosowne scenariusze rozmowy.
  • Dzięki chatbotom w obsłudze klienta zwalniamy zasoby zespołu i podnosimy rentowność działań.
  • Chatbot w marketingu internetowymto również nic nowego – dziś chatboty określa się mianem „newsletter 2.0″ i często wykorzystuje do wysyłania komunikatów o charakterze reklamowym czy contentowym jego subskrybentom.

Chatboty można również wykorzystać kreatywnie – do gier tekstowych, opowiadania historii, czy nawet… walki z bezsennością, jak bot marki Casper! Możliwości, jakie daje chatbot, sprawiają, że niemal każdy dział w firmie może określić czynności, które można by zautomatyzować. Optymalizacja w tym wypadku przynosi wzrost marży!

Chatbot – jak stworzyć na Facebooku

Api.aiManyChat czy Chatfuel to platformy, które umożliwiają stworzenie chatbota. Choć początkowo stworzenie chatbota na Facebooku, a w zasadzie chatbota w Messengerze, wymagało umiejętności programistycznych, dziś każdy może „wyklikać” chatbota samodzielnie. Przypomina to konstruowanie strony internetowej w specjalnym kreatorze, który zamienia to, co widzimy na ekranie, w kod zrozumiały dla przeglądarek.

Jednak tym, co odróżnia proces tworzenia chatbota od projektowania strony internetowej, to konieczność dokładnego przemyślenia powodu istnienia chatbota i określenia logicznych scenariuszy.

Przeczytaj, jak stworzyć chatbota z pomocą Chatfuel – możesz to zrobić za darmo, poświęcając trochę wolnego czasu. Z drugiej strony – istnieje możliwość zlecenia produkcji bota (pisanego od podstaw według ścisłych wytycznych lub stworzonego w kreatorze) przez software house lub agencję reklamową, a ceny wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy.

bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...