Co to jest content design?

content_design

W 2019 roku już ponad 4,4 mld osób na całym świecie korzystało z internetu, a liczba ta stale rośnie. Digitalizacja świata przekłada się także na życie wielu osób oraz na zapotrzebowanie na konkretne usługi. Jedną z nich jest content design, czyli projektowanie treści przez specjalistów (content designerów) i publikowanie ich w sieci, najczęściej na Facebooku, Tweeterze oraz Instagramie.

Czym jest content design?

Projektowanie treści (z ang. content design) to stosunkowo nowa dziedzina marketingu, związana z tworzeniem treści i opracowywaniem ich pod względem graficznym. Sztandarowym przykładem content designu są posty na Facebooku. Content designerzy, na podstawie aktualnych trendów oraz własnej kreatywności, wymyślają treść (content writing), a także dobierają do niej odpowiednie zdjęcia, wideo lub projektują grafiki. Content design ma szczególnie duże znaczenie w przypadku działań promocyjnych biznesów oraz jako element strategii marki osobistej.

W odróżnieniu od content marketingu, projektowanie treści nie musi być nastawione na promocję i zyski finansowe. Równie dobrze może być wykorzystywane w celach PR-owych, jak i również być po prostu przejawem ekspresji twórczej autora.

Kim są content designerzy?

Zawód content designera jest stosunkowo młody. Zrodził się z potrzeby tworzenia dużych ilości treści, profesjonalnie opracowanych zarówno pod kątem wizualnym, jak i pod względem tekstu. Zazwyczaj praca ta podejmowana jest przez osoby z branży kreatywnej, które doskonale czują nowoczesne media, a także mają wyczucie estetyki. Wrażliwość na to, jak wygląda dany post i czy jest dopracowany pod każdym względem, jest w przypadku content designu podstawą.

Czy content design dotyczy tylko social mediów?

Media społecznościowe są idealnym kanałem dotarcia do społeczności oraz interesujących nas klientów. Content design jest niejako odpowiedzią na potrzeby ich użytkowników i próbą doprowadzenia do naturalnej interakcji między marką a odbiorcą. Pojęcia content design używa się najczęściej w kontekście social mediów. W przypadku innych kanałów dotarcia, takich jak YouTube czy blogi najczęściej używa się samego pojęcia contentu. Wynika to przede wszystkim z tego, że Social Media wymagają łączenia zagadnień z zakresu copywritingu, jak i designu. W pozostałych przypadkach raczej najważniejsza jest po prostu treść.

Jakie zalety ma content design?

Dzięki temu, że content design nie jest zazwyczaj jednorazowym działaniem, a elementem całej strategii content marketingowej, nie tylko można poprawić dzięki niemu wyniki sprzedażowe, ale także i lojalizować społeczność. Co więcej, dzięki content designowi można wyróżnić się pod względem aspektów wizualnych na tle konkurencji. Dodatkowym plusem jest to, że sama specyfika Social Mediów umożliwia nawiązywanie interakcji z użytkownikami i obserwowanie ich reakcji na prezentowane przez nas treści. Pozwala to na szybką weryfikację trafności pomysłu oraz ewentualną zmianę pierwotnych założeń.

Content design jest ciekawym elementem strategii content marketingowej, które z pewnością będzie zyskiwało na znaczeniu w kolejnych latach. Zwłaszcza, że już 49% populacji korzysta z Social Mediów. Prognozy na kolejne lata nie wskazują, że miałoby się to zmienić. Content designerów będzie coraz więcej, a wymagania jakościowe wobec tworzonych przez nich treści będą coraz wyższe.

Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora