Co to jest content design?

content_design

Dane za październik 2022 podają, że ponad 5,07 mld ludzi (czyli 63,5% osób na całym świecie) korzystało z Internetu, a liczba ta stale rośnie. Digitalizacja świata przekłada się także na życie wielu osób oraz na zapotrzebowanie na konkretne usługi. Jedną z nich jest content design, czyli projektowanie treści przez specjalistów (content designerów) i publikowanie ich w sieci, najczęściej na Facebooku, Twitterze oraz Instagramie.

Czym jest content design?

Projektowanie treści (z ang. content design) to stosunkowo nowa dziedzina marketingu, związana z tworzeniem treści i opracowywaniem ich pod względem graficznym. Sztandarowym przykładem content designu są posty na Facebooku. Content designerzy, na podstawie aktualnych trendów oraz własnej kreatywności, wymyślają treść (content writing), a także dobierają do niej odpowiednie zdjęcia, wideo lub projektują grafiki. Content design ma szczególnie duże znaczenie w przypadku działań promocyjnych biznesów oraz jako element strategii marki osobistej.

W odróżnieniu od content marketingu, projektowanie treści nie musi być nastawione na promocję i zyski finansowe. Równie dobrze może być wykorzystywane w celach PR-owych, jak i również być po prostu przejawem ekspresji twórczej autora. Najważniejszym elementem content designu jest pojmowanie tworzonych materiałów całościowo. Dzięki temu ich forma jest atrakcyjna dla odbiorcy i pasuje zarówno do przekazywanej treści, jak i do wizerunku marki.

Kim są content designerzy?

Content design wymaga całościowego projektowania treści, najczęściej na rzecz danej marki.Zawód content designera jest stosunkowo młody.  Zrodził się z potrzeby tworzenia dużych ilości treści, profesjonalnie opracowanych zarówno pod kątem wizualnym, jak i pod względem tekstu. Zazwyczaj praca ta podejmowana jest przez osoby z branży kreatywnej, które doskonale czują nowoczesne media, a także mają wyczucie estetyki. Wrażliwość na to, jak wygląda dany post i czy jest dopracowany pod każdym względem, jest w przypadku content designu podstawą. Niezbędna jest też doskonała znajomość mediów społecznościowych. Ogromnymi atutami będą również:

  • doświadczenie w marketingu internetowym (w szczególności w zakresie content marketingu i social mediów);
  • lekkie pióro i doskonała znajomość zasad języka polskiego;
  • umiejętności w zakresie obsługi różnych programów graficznych, a także do obróbki wideo;
  • znajomość trendów w dziedzinie marketingu;
  • zdolności analityczne, myślenie strategiczne.

Głównym celem content designera jest przekazanie określonych informacji w atrakcyjnej dla odbiorcy formie. Powinna ona być również unikalna, a jednocześnie spójna ze strategią komunikacji marki. Produkowane w ten sposób treści zwykle mają funkcje wizerunkowe i sprzedażowe. Kluczowe jest jednak skupienie na użytkowniku i jego potrzebach.

Zapotrzebowanie na tego typu specjalistów rośnie, ponieważ content design staje się coraz popularniejszy. Marki dostrzegają bowiem znaczenie skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych. Wszechobecny zalew informacji sprawia jednocześnie, że coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę użytkownika. Content design dzięki przemyślanym i spójnym działaniom pozwala jednak osiągać ten cel.

Czy content design dotyczy tylko social mediów?

Media społecznościowe są idealnym kanałem dotarcia do społeczności oraz interesujących nas klientów. Content design jest niejako odpowiedzią na potrzeby ich użytkowników i próbą doprowadzenia do naturalnej interakcji między marką a odbiorcą. Pojęcia content design używa się najczęściej w kontekście social mediów. W przypadku innych kanałów dotarcia, takich jak YouTube czy blogi najczęściej używa się samego pojęcia contentu. Wynika to przede wszystkim z tego, że Social Media wymagają łączenia zagadnień z zakresu copywritingu, jak i designu. W pozostałych przypadkach raczej najważniejsza jest po prostu treść.

Content design coraz częściej ma jednak również zastosowanie w tworzeniu aplikacji, stron internetowych lub innych produktów online. Specjaliści z tej dziedziny mogą brać udział w ich powstawaniu, a także modyfikacji. Niekiedy zatrudnienie content designera może znacząco poprawić użyteczność aplikacji czy innego narzędzia cyfrowego i podnieść jego ocenę wśród użytkowników. Zdarza się nawet, że umiejętności z zakresu content designu wykorzystywane są poza przestrzenią internetową.

Jakie zalety ma content design?

Dzięki temu, że content design nie jest zazwyczaj jednorazowym działaniem, a elementem całej strategii content marketingowej, nie tylko można poprawić dzięki niemu wyniki sprzedażowe, ale także i lojalizować społeczność. Co więcej, dzięki content designowi można wyróżnić się pod względem aspektów wizualnych na tle konkurencji. Dodatkowym plusem jest to, że sama specyfika Social Mediów umożliwia nawiązywanie interakcji z użytkownikami i obserwowanie ich reakcji na prezentowane przez nas treści. Pozwala to na szybką weryfikację trafności pomysłu oraz ewentualną zmianę pierwotnych założeń.

Ważne jest również to, że content design traktuje zamieszczane treści całościowo. Warstwa graficzna idealnie współgra więc z tekstem. Dzięki temu treść jest atrakcyjniejsza w odbiorze, przystępniejsza, a często również bardziej zrozumiała. To dlatego content design wpływa na zapamiętywalność treści oraz ich oryginalność. Przygotowywane zgodnie z jego zasadami materiały są lepiej odbierane przez użytkowników, co stanowi unikalną wartość w marketingu.

Content design – jak tworzyć dobre treści?

Na czym dokładnie polega praca content designera? Jego zadaniem jest tworzenie treści, które spełniają kilka kluczowych warunków:

  • Realizują określony cel – żaden z elementów designu czy treści nie jest przypadkowy. Wszystkie razem zmierzają do określonego celu i wpisują się w strategię komunikacyjną marki;
  • Są przystępne – łatwe w odbiorze i przejrzyste. Forma przedstawienia informacji powinna spełniać oczekiwania i potrzeby użytkownika;
  • Są namacalnecontent design polega na tworzeniu treści, które prowadzą użytkownika do określonego celu. Muszą być więc jasne i konkretne. Bardzo ważne jest między innymi używanie odpowiedniego języka oraz sposobu prezentacji treści;
  • Są spójne i konsekwentne – wszystkie treści powinny używać podobnego stylu i tonu komunikacji spójnego ze strategią i wizerunkiem marki. Pomaga to budować zaufanie i ułatwia użytkownikom nawigowanie pośród osnowy

Należy pamiętać, że dobry content design ułatwia czytelnikom pozyskanie informacji, których poszukują. Jednocześnie treści powinny pełnić określone funkcje – np. sprzedażowe czy też wizerunkowe.

Content design – czy to się opłaca?

Czy warto inwestować w content design? Wiele wskazuje na to, że tak. Warto pamiętać, że media społecznościowe już dawno przestały być  domeną tylko ludzi młodych. Niezależnie od tego, co sprzedajesz, bardzo możliwe, że Twoja grupa docelowa korzysta z różnych kanałów social mediów. Doskonałym sposobem na przyciągnięcie ich uwagi jest natomiast starannie zaprojektowany content – treść łącząca ciekawą i przydatną treść z przystępną, charakterystyczną i unikalną formą.

Content design jest ciekawym elementem strategii content marketingowej, które z pewnością będzie zyskiwało na znaczeniu w kolejnych latach. Zwłaszcza, że już w 2020 roku 49% populacji korzystało z Social Mediów. Prognozy na kolejne lata nie wskazują, że miałoby się to zmienić. Content designerów będzie coraz więcej, a wymagania jakościowe wobec tworzonych przez nich treści będą coraz wyższe.

array(24) { ["ID"]=> int(6303) ["id"]=> int(6303) ["title"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["filename"]=> string(15) "Fotoram.io_.jpg" ["filesize"]=> int(142317) ["url"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["link"]=> string(29) "https://adnext.pl/fotoram-io/" ["alt"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(10) "fotoram-io" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2020-11-19 11:57:41" ["modified"]=> string(19) "2020-11-19 11:58:12" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(704) ["height"]=> int(792) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-267x300.jpg" ["medium-width"]=> int(267) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_large-width"]=> int(704) ["medium_large-height"]=> int(792) ["large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["large-width"]=> int(704) ["large-height"]=> int(792) ["1536x1536"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(704) ["1536x1536-height"]=> int(792) ["2048x2048"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(704) ["2048x2048-height"]=> int(792) ["thumbnail-archive-content"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(704) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(792) ["medium_medium"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(455) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(704) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(792) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

Strategie marketingowe

Strategie marketingowe stanowią ogniwo w całościowych strategiach działania i rozwoju firm. Dotyczą celów i sposobów na ich osiągnięcie. Strategie marketingowe...

Analiza rynku

Analiza rynku jest niezbędna do tego, aby zrozumieć mechanizmy, zachowania i procesy rynkowe związane z potrzebami odbiorców i konsumentów. Dzięki...