Duża konkurencja sprawia, że przedsiębiorstwa szukają kolejnych innowacyjnych metod promocji. Jednym z ciekawszych trendów jest employee advocacy. Na czym dokładnie polega to narzędzie? W jaki sposób pracownicy mogą wspomóc promocję własnej firmy? Jakich błędów unikać, stosując tę strategię?
Na czym polega employee advocacy?
Employee advocacy stanowi strategię promocji, wedle której pracownicy stają się ambasadorami marki. Jeśli tego typu działania są prowadzone z głową, cechują się dużą wiarygodnością w oczach potencjalnych klientów. Na stosowaniu tej strategii korzysta zarówno organizacja, jak i sami pracownicy, którzy wcielają się w rolę ekspertów. Szczególnie sprawdza się to w mediach społecznościowych, chociaż wewnętrzni ambasadorowie marki mogą spełniać swoją rolę również w tradycyjny sposób, na przykład spotykając się z odbiorcami twarzą w twarz w trakcie szkoleń, targów czy konferencji.
Dlaczego employee advocacy jest tak istotnym narzędziem?
Za stosowaniem tej strategii przemawia jej skuteczność. Okazuje się, że komunikaty wysyłane przez markę w mediach społecznościowych są ponownie udostępnione 24 razy częściej, kiedy pochodzą od pracowników, a nie bezpośrednio od marki. Jednocześnie pozyskane za sprawą tej grupy ambasadorów leady mają siedmiokrotnie wyższą szansę finalizacji niż tradycyjne. Co ciekawe, w przypadku blisko 86% pracowników zaangażowanych w promocję marki w social media działania te mają pozytywny wpływ na ich późniejszą karierę, co udowadnia, że na takiej współpracy korzystają obie strony.
Employee advocacy wywiera przy okazji pozytywny wpływ w obszarze employer brandingu, ponieważ lojalność pracowników budzi zaufanie potencjalnych kandydatów. Ponadto, taka strategia jest skuteczniejsza od marketingu szeptanego, bo ambasadorowie występujący w mediach społecznościowych pod własnym imieniem i nazwiskiem, stanowią potężne źródło rekomendacji dla swoich znajomych.
Jak wdrożyć employee advocacy we własnej organizacji?
U podstaw skutecznej strategii employee advocacy stoją dobrze przemyślane komunikaty, co zresztą dotyczy wszystkich obszarów promocji. W przypadku tego narzędzia niezwykle istotne jest szczere zaangażowanie i entuzjazm pracowników, którzy powinni poczuwać się do autentycznej lojalności wobec pracodawcy, a jednocześnie być doceniani za wykonywanie swojej nowej roli także w formie nagród. Dobrą strategią jest odpowiednie przygotowanie swoich pracowników do roli ambasadorów i wspieranie ich w budowaniu swojej osobistej marki wśród odbiorców, bo dzięki temu ich potencjał oddziaływania na konsumentów znacznie się zwiększa.
Jakich błędów unikać?
Często popełnianym błędem jest zmuszanie pracowników do stosowania employee advocacy. Należy pamiętać, że nie każdy ma predyspozycje do roli ambasadora, jak również ochotę ją spełniać. Strategia sprawdza się, jeśli wynika z autentycznego zaangażowania. Ponadto porażką mogą zakończyć się działania, które nie zostaną poprzedzone dokładnym przeszkoleniem pracowników na temat informacji o marce. Ogromnym nieporozumieniem jest również podszywanie się pod pracowników w sieci. Po pierwsze, takie działania zwykle nie prezentują się wiarygodnie, zwłaszcza jeśli stanowią odpowiedź na negatywne opinie. Po drugie, mogą one siać ferment wśród samych pracowników, zmniejszając ich poziom zadowolenia i zaufania względem pracodawcy.
Employee advocacy to strategia, która sprawdza się wyłącznie, gdy działania opierają się na realnych fundamentach.