Content marketing – czym jest?

obraz przedstawia narysowane żarówki nad głową

Skuteczny marketing od dawna nie polega wyłącznie na bezpośredniej promocji produktów i usług. Klienci coraz częściej oczekują od marki czegoś więcej – na przykład wartościowych treści stanowiących porady, źródło wiedzy i narzędzia rozwiązywania problemów. Tak się składa, że dostarczając je konsumentom można przy okazji tanim kosztem wypromować swoją ofertę. Na tym polega content marketing. W jaki sposób można z niego korzystać? Dlaczego content marketing się opłaca?

Content marketing – budowa zaufania klientów

Content marketing to dostarczanie odbiorcom wartościowych treści, które przyczyniają się do budowania lojalności klientów i ich związania z marką. Skuteczność content marketingu opiera się na zaufaniu – jakość contentu jest ważniejsza niż przekazy reklamowe. Dystrybucja treści, których konsumenci oczekują, prędzej czy później przyczyni się do zbudowania ich więzi z marką.

Jakie są cele content marketingu?

Za sprawą swojej niejednorodności i złożoności, klasyczne KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) w obrębie content marketingu, również mają różne formy. Do celów, które pomagają w doborze odpowiedniego formatu i strategii, należy m.in.:

  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • budowanie świadomości marki określane, np. w liczbie polubień, udostępnień czy wyświetleń treści w mediach społecznościowych,
  • generowanie leadów (danych kontaktowych, e-maili, numerów telefonów),
  • budowanie pozycji marki jako branżowego eksperta,
  • edukacja konsumentów,
  • promocja produktów i usług w przystępny, nieinwazyjny sposób,
  • poprawienie pozycji firmy w wyszukiwarkach.

Najpopularniejsze formy content marketingu

Internet stanowi doskonałe narzędzie do prowadzenia działań content marketingowych. Dzięki niemu informacje mogą być przekazywane błyskawicznie i na wiele sposobów trafiać do szerokiego grona odbiorców. Content marketingu nie można utożsamiać wyłącznie z treściami pisanymi – istnieje znacznie więcej sposobów na przekazanie wartościowych informacji klientowi. Należą do nich:

  • artykuły,
  • ebooki,
  • infografiki,
  • GIF-y
  • blogi,
  • vlogi,
  • prezentacje multimedialne,
  • webinaria,
  • audiobooki,
  • podcasty,
  • treści wideo.

Content marketing to narzędzie, w którym dobrze sprawdzają się dłuższe formy, pełne angażujących informacji, takie jak ebooki czy podcasty. Równie skuteczne są skondensowane treści content marketingowe w formie infografik czy GIF-ów. Przemyślany, atrakcyjny content w prostych i krótkich formach może rozchodzić się w sieci wirusowo, ograniczając koszty dystrybucji.

Za sukcesem content marketingu stoi autentyczne zaangażowanie odbiorców. Aby tak się stało, wysoka jakość treści musi iść w parze z ciekawą formą. Tworząc content marketing i wybierając kanały dystrybucji, należy mieć na uwadze grupę docelową. Przemyślane treści z pewnością zadowolą klientów, przypomną im o promowanej w nieco bardziej dyskretny sposób marce, a dodatkowo zbudują jej oczekiwany wizerunek.

Content marketing w służbie SEO

Co ciekawe, dobry content marketing może iść w parze z działaniami SEO, tworząc efekt synergii. Wartościowe i zoptymalizowane treści na stronie internetowej ułatwiają jej pozycjonowanie. Z kolei dystrybucja treści tekstowych off-site, czyli na zewnętrznych serwisach, ułatwia link building, który również mocno wpływa na pozycję serwisu w wyszukiwarce.

Główne zalety content marketingu:

Na tle innych form reklamy content marketing ma swoje wyraźne zalety, do których należą:

  • stosunkowo niski koszt content marketingu,
  • wzrost zaufania i zaangażowania klientów,
  • możliwość wirusowego rozprzestrzeniania się treści,
  • niemal nieograniczona liczba kanałów komunikacji,
  • kompatybilność z innymi formami promocji – na przykład SEO,
  • autentyczne zaangażowanie odbiorców.

Ze względu na duży potencjał, przy niskich kosztach, content marketing może okazać się świetną strategią dla reklamodawców dysponujących skromnym budżetem.

Content marketing – to się opłaca!

Według niektórych badań content marketing przyczynia się obecnie do pozyskania 3 razy większej liczby leadów niż płatne reklamy w wyszukiwarce. Oczywiście w każdym biznesie proporcje pomiędzy tymi narzędziami mogą rozkładać się inaczej. Niewątpliwie rola content marketingu w działaniach reklamowych rośnie z każdym rokiem. Skuteczny marketing treści ułatwiają social media, gdzie content może być błyskawicznie dystrybuowany, przy minimalnych bądź zerowych kosztach.

Trochę historii

Choć historia content marketingu w swojej pierwotnej postaci sięga początków rozwoju prasy i mediów masowych (za sztandarowe przykłady uznaje się tu choćby książkę kucharską Dr. Oetkera czy stworzony przez Johna Deere’a magazyn dla rolników “The Furrow” – historia obu przykładów sięga XIX wieku), jej przyspieszona ewolucja w ostatnich latach związana jest w rozwojem narzędzi internetowych, w tym głównie ze wzrostem znaczenia reklamy natywnej. Rosnąca “ślepota bannerowa”, a także popularność adblockerów wymusiła na reklamodawcach poszukiwanie nieinwazyjnej alternatywy, która byłaby lepiej przystosowana do różnych etapów ścieżki zakupowej klienta, badanej dzięki najnowszym narzędziom analitycznym, takim jak choćby Google Analytics. Content marketing może być zatem zarówno wprowadzeniem do poznania i zaangażowania w komunikację marki, pełnić walor edukacyjny, pogłębiać wiedzę, jak i prowadzić do osiągnięcia celów biznesowych i pobudzać impulsy zakupowe.

Ewolucja content marketingu

Wraz z rozwojem nowoczesnego marketingu, wzrostem znaczenia crossmediowych kampanii reklamowych, a także dzięki zastosowaniu technik mieszanych (marketingu mix), content marketing często rozszerza swoje pole działania o techniki klasyczne i ewoluuje w nowe formy. Bezsprzecznie przyczynił się również do wzrostu znaczenia pokrewnych dziedzin marketingu, takich jak influencer marketing, czy do wytworzenia content marketingu generacyjnego, adresowanego do różnych grup odbiorców – np. teen czy silver marketingu.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...