Crowdfunding

crowdfunding

Crowdfunding to metoda zbierania pieniędzy na projekt, firmę lub ekspansję biznesową od dużej grupy ludzi, najczęściej za pośrednictwem internetu. Dzięki niemu możliwe jest nie tylko utrzymanie funduszy, ale również rozpoczęcie skutecznej kampanii czy strategii marketingowej, bowiem daje szansę dotarcia do szerokiego grona zainteresowanych osób.

Crowdfunding – co to jest?

Crowdfunding, choć zyskał ogromną popularność dopiero w ostatnich latach, nie jest nowym tworem. W obecnej postaci, dzięki rozwijającej się technologii, łatwiej jest pokazać swój pomysł światu i zebrać na jego realizację pieniądze. Inicjator wybiera platformę, ustala cel pozyskiwania funduszy i ramy czasowe, a następnie sprzedaje projekt możliwie największej liczbie potencjalnych sponsorów. Strategia marki, która uwzględnia tę formę finansowania, niesie za sobą wiele plusów.

Crowdfunding działa na zasadzie różnych modeli, z których najczęściej stosowane są:

  • Darowizny – z tego modelu korzystają najczęściej firmy prowadzące działalność charytatywną lub osoby, które są zaangażowane w inną ważną sprawę. W tym przypadku ludzie, którzy wpłacają swoje pieniądze wiedzą, że nie otrzymają niczego w zamian i robią to w ramach pomocy i wsparcia.
  • Kapitał – przedsiębiorstwa wybierają ten typ finansowania społecznościowego, jeśli już działają i muszą się rozwijać. W zamian za fundusze oferują akcje swojej firmy. Jest to bardzo podobne do rynku akcji i zawiera wiele zasad i przepisów, które należy wziąć pod uwagę przy wdrażaniu.
  • Nagrody  tego typu kampanie nastawione na crowdfounding dają sponsorom coś w zamian za pieniądze. Jest to najpopularniejszy model w przypadku tworzenia nowych produktów lub wdrażania usług, gdyż osoby, które pomogą go sfinansować, mogą liczyć na otrzymanie danej rzeczy w korzystnej cenie.

Crowdfunding w biznesie

Crowdfounding w biznesie daje tą przewagę, że stanowi precyzyjne narzędzie badawcze. Kontrolując, ile osób wsparło projekt, polubiło go na Facebooku lub odwiedziło stronę internetową, można ocenić potencjalny popyt i przyszłe zyski. Wyniki podobnych kampanii to również doskonały sposób na to, by przyjrzeć się zainteresowaniu klientów.

Crowdfunding to także świetne narzędzie promocji. Osoby wspierające konkretny produkt często czytają też o innych działaniach marki, co pełni funkcję reklamową. Można więc dotrzeć do odbiorców z treściami, do których nie mieli by dostępu bez kampanii crowdfundingowej.

Crowdfunding – zastosowanie w praktyce

Świat crowdfundingu szybko się zmienia i pojawiają się dziesiątki niszowych witryn, które często skierowane są do wąskiej grupy odbiorców. Warto jednak przyjrzeć się tym najbardziej popularnym, które wypracowały sobie pozycję na rynku i stanowią przykład, jak korzystać z crowdfundingu w efektywny sposób.

Kickstarter

Kickstarter jest największą stroną crowdfundingową. Korzysta z modelu opłat po zrealizowaniu celu, co oznacza, że inwestor nie ponosi żadnych kosztów rozpoczęcia swojej kampanii. Specjaliści z Kickstartera dokonują przeglądu zgłoszonych projektów i sugerują modyfikacje przed publikacją. Warto pamiętać o tym, że Kickstarter wybiera tylko te projekty, które skupiają się wokół sztuki, a wypłaca pieniądze tylko wtedy, gdy osiągnęło się cel – nie dokonuje przedpłat czy podziału zebranych funduszy.

Indiegogo

Indiegogo pozwala na umieszczanie wszystkich projektów, niezależnie od ich kategorii. Przed uruchomieniem kampanii można również zdecydować na model finasowania – elastyczny lub stały.  Po osiągnięciu celu zostaje się obciążonym opłatą w wysokości 4% zebranych funduszy, a w przypadku porażki wartość ta wzrasta nawet do 14%.

Wspieram.to

Wspieram.to to polska strona crowdfundingową, która może poszczycić się wysokim współczynnikiem udanych projektów. Umożliwia prowadzenie kampanii produktowych, jak i charytatywnych oraz osobistych. Wpłaty mogą być stałe (często dzieje się tak w przypadku niesienia pomocy), jak również określone do konkretnych kwot. Pojawiają się tutaj także dwa modele przelewania zebranych środków – „wszystko albo nic” i „bierzesz ile zbierzesz”.

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *