CTR (współczynik klikalności)

CTR (współczynnik klikalności) to jeden z najbardziej popularnych wskaźników wykorzystywanych do mierzenia efektywności wielu działań w obszarze marketingu internetowego. Co oznacza i jaką pełni rolę?

CTR – co to jest?

Click Through Rate, czyli współczynnik klikalności. Jest procentowym wskaźnikiem oznaczającym stosunek między liczbą kliknięć, a liczbą wyświetleń materiału reklamowego. Mówiąc najprościej – to procent osób, które dokonały kliknięcia w wyświetloną reklamę. Posłużmy się przykładem: jeżeli Twoja reklama została wyświetlona przez 100 osób, a dwie osoby z tej grupy kliknęły w wyświetlony link – CTR jest równy 2%.

Współczynnik klikalności jest jednym z bardzo ważnych wskaźników przede wszystkim dla reklamodawców prowadzących działania w sieci reklamowej Google Ads, jak również Facebook Ads.

Współczynnik klikalności w Google Ads

W przypadku kampanii reklamowych w sieci reklamowej Google Ads, CTR jest bardzo ważnym wskaźnikiem służącym do oceny skuteczności prowadzonych działań. Reklamy internetowe rozliczane w oparciu o model PPC (pay per click) są poddawane mierzeniu efektywności działań, ze szczególnym uwzględnieniem statystyk dotyczących współczynnika klikalności. System przedstawia reklamodawcom współczynnik w odniesieniu do wszystkich reklam, a także słów kluczowych.

CTR pozwala na optymalizację działań poprzez skupienie się na tych obszarach, które przynoszą korzystniejsze efekty oraz modyfikowanie materiałów reklamowych. Wysokie wyniki w zakresie współczynnika klikalności świadczą o zaangażowaniu odbiorców, dobrym doborze umiejscowień, trafności reklamy, i innych ustawień kampanii.

CTR w reklamie na Facebooku

Statystyki dotyczące reklam wyświetlanych w systemie reklamowym Facebook Ads oczywiście uwzględniają współczynnik klikalności, natomiast jego rola nie jest w tym przypadku tak istotna, jak ma to miejsce w Google Ads.

Reklama internetowa wyświetlana na Facebooku, Instagramie, Messengerze czy w innych umiejscowieniach dostępnych w sieci może być rozliczana w oparciu o model PPC – ale nie jest to jedyna możliwość naliczania kosztów.

Co więcej – w tym przypadku kliknięcie nie jest terminem jednoznacznym. W zależności od wybranego celu reklamowego, Facebook Ads umożliwia rozliczanie na podstawie różnych rodzajów kliknięć (np. kliknięcie w link wychodzący albo kliknięcie skutkujące powiększeniem zdjęcia).

Dlaczego warto mierzyć CTR?

Jak już wspominaliśmy – jest to jeden z głównych wskaźników dotyczących zaangażowania odbiorców oraz skuteczności podejmowanych działań.

Przykłady informacji, które możesz uzyskać analizując CTR:

  • jak budować chwytliwe nagłówki, tytuły, call to action i inne komunikaty,
  • co interesuje Twoich odbiorców, które elementy warto wyeksponować,
  • jaki harmonogram i jakie godziny wyświetlania reklam pozwalają na wypracowanie najlepszych efektów.

Współczynnik klikalności często może być jednym z kluczowych wskaźników efektywności, natomiast należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby zawsze weryfikować jego zgodność w odniesieniu do celu reklamowego. Nie każda kampania z niskim CTR jest nieskuteczna i tak samo – wysoki CTR nie zawsze świadczy o sukcesie kampanii.

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *