Czym jest brand collateral i dlaczego warto o nią zadbać?

brand collateral

Każda marka musi dziś starannie dbać o własną identyfikacją wizualną. Konsumenci budują swoje postawy i podejmują decyzje, kierując się również czystym wrażeniem wizualnym. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera pojęcie brand collateral. Co to dokładnie oznacza? Jakie elementy składają się na brand collateral produktów i marek i dlaczego warto się o nie troszczyć?

Czym dokładnie jest brand collateral?

Pojęcie to jest stosunkowo mało popularne w polskim marketingu, choć można utożsamiać je z identyfikacją wizualną. W najogólniejszym znaczeniu oznacza zbiór środków wykorzystywanych do promocji marki, przy czym kluczowe znaczenie ma ich wzajemna spójność. Niezależnie od tego, z jakich narzędzi wizualnych korzystamy w działaniach promocyjnych, powinny one zachowywać jednolitą identyfikację wizualną. Brand collateral dotyczy jednocześnie sprzedaży, marketingu i PR-u. Identyfikacja wizualna nie powinna być przypadkowa, a koncentrować się na przekazaniu spójnych, charakterystycznych dla danej marki wartości, tożsamości i fundamentów.

Jakie elementy się na nią składają?

To bardzo szeroki zbiór, jeżeli chodzi o środki wyrazu. Mogą do niego należeć między innymi:

  • Wszelkie materiały drukowane – wizytówki, kupony promocyjne, karty płatnicze w przypadku banków, gadżety promocyjne, ulotki oraz broszury, katalogi, zestawy podarunkowe i materiały POS. Lista jest w tym przypadku tak naprawdę nieograniczona, ponieważ założenia spójnego brand collateral warto stosować we wszystkich mających materialną formę narzędziach promocji zawierających branding, a możliwości w tym zakresie są nieograniczone, bo wyznacza je kreatywność twórców.
  • Elementy wizualne w mediach społecznościowych – również prowadząc dedykowany marce media społecznościowe należy zachować spójność zgodnie z założeniami identyfikacji wizualnej. Dotyczy to elementów takich jak grafiki dołączone do postów, zdjęcia w tle, zdjęcia profilowe, a także udostępniane materiały wideo.
  • Treści content marketingowe – do tej kategorii zaliczają się nie tylko treści tekstowe, ale również infografiki, prezentacje, ebooki, czy wspomniane już materiały wideo. Każdy z nich stanowi doskonałą okazję, aby przypomnieć o swojej marce i budować jej tożsamość, dlatego warto stosować się przy ich tworzeniu do wyznaczonych standardów.
  • Pozostałe formy reklamy internetowej – sprzedaż, a tym bardziej związane z nią działania promocyjne, w coraz większej mierze przenoszą się do sieci. Dlatego tworząc spójną politykę brand collateral, nie wolno pomijać żadnych elementów promocji marki obecnych online. Poza wspomnianymi aktywnościami w mediach społecznościowych dotyczy to także internetowych reklam, newsletterów, landingów i strony internetowej marki.

Dlaczego warto dbać o brand collateral swojej marki?

Przykładem tego, jak bardzo istotną rolę ona odgrywa, są w dużej mierze kultowe logotypy znanych globalnych marek. W końcu każdy z nas wie, gdzie może najeść się w trakcie podróży zjeżdżając z autostrady, gdzie natychmiast znajdzie ulubiony napój gazowany w automacie vendingowym lub kto wyprodukował urządzenie mobilne, na które spoglądamy z daleka. Umiejętnie prowadzona strategia brand collateral z czasem prowadzi do sytuacji, w której prosty symbol i kod kolorystyczny jednoznacznie przypominają o tożsamości i wartościach danej marki.

array(24) { ["ID"]=> int(6303) ["id"]=> int(6303) ["title"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["filename"]=> string(15) "Fotoram.io_.jpg" ["filesize"]=> int(142317) ["url"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["link"]=> string(29) "https://adnext.pl/fotoram-io/" ["alt"]=> string(17) "Magdalena Zaleska" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(10) "fotoram-io" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2020-11-19 11:57:41" ["modified"]=> string(19) "2020-11-19 11:58:12" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(704) ["height"]=> int(792) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(68) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_-267x300.jpg" ["medium-width"]=> int(267) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_large-width"]=> int(704) ["medium_large-height"]=> int(792) ["large"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["large-width"]=> int(704) ["large-height"]=> int(792) ["1536x1536"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(704) ["1536x1536-height"]=> int(792) ["2048x2048"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(704) ["2048x2048-height"]=> int(792) ["thumbnail-archive-content"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(704) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(792) ["medium_medium"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(455) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/11/Fotoram.io_.jpg" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(704) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(792) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Programmatic buying

Programmatic buying – pozwala na prowadzenie zautomatyzowanych kampanii reklamowych, które wykorzystują  spersonalizowane komunikaty i docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Co to jest lead generation? W jaki sposób zwiększyć liczbę generowanych zapytań biznesowych?

Lead generation to wykorzystanie technologii, narzędzi i strategii marketingowych, mające na celu wzrost zainteresowania ofertą oraz zbieranie informacji kontaktowych, zapytań...

Strategie marketingowe

Strategie marketingowe stanowią ogniwo w całościowych strategiach działania i rozwoju firm. Dotyczą celów i sposobów na ich osiągnięcie. Strategie marketingowe...