Czym jest brand collateral i dlaczego warto o nią zadbać?

Akcesoria brandowe

Każda marka musi dziś starannie dbać o własną identyfikacją wizualną. Konsumenci budują swoje postawy i podejmują decyzje, kierując się również czystym wrażeniem wizualnym. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera pojęcie brand collateral. Co to dokładnie oznacza? Jakie elementy składają się na brand collateral produktów i marek i dlaczego warto się o nie troszczyć?

Czym dokładnie jest brand collateral?

Pojęcie to jest stosunkowo mało popularne w polskim marketingu, choć można utożsamiać je z identyfikacją wizualną. W najogólniejszym znaczeniu oznacza zbiór środków wykorzystywanych do promocji marki, przy czym kluczowe znaczenie ma ich wzajemna spójność. Niezależnie od tego, z jakich narzędzi wizualnych korzystamy w działaniach promocyjnych, powinny one zachowywać jednolitą identyfikację wizualną. Brand collateral dotyczy jednocześnie sprzedaży, marketingu i PR-u. Identyfikacja wizualna nie powinna być przypadkowa, a koncentrować się na przekazaniu spójnych, charakterystycznych dla danej marki wartości, tożsamości i fundamentów.

Jakie elementy się na nią składają?

To bardzo szeroki zbiór, jeżeli chodzi o środki wyrazu. Mogą do niego należeć między innymi:

  • Wszelkie materiały drukowane – wizytówki, kupony promocyjne, karty płatnicze w przypadku banków, gadżety promocyjne, ulotki oraz broszury, katalogi, zestawy podarunkowe i materiały POS. Lista jest w tym przypadku tak naprawdę nieograniczona, ponieważ założenia spójnego brand collateral warto stosować we wszystkich mających materialną formę narzędziach promocji zawierających branding, a możliwości w tym zakresie są nieograniczone, bo wyznacza je kreatywność twórców.
  • Elementy wizualne w mediach społecznościowych – również prowadząc dedykowany marce media społecznościowe należy zachować spójność zgodnie z założeniami identyfikacji wizualnej. Dotyczy to elementów takich jak grafiki dołączone do postów, zdjęcia w tle, zdjęcia profilowe, a także udostępniane materiały wideo.
  • Treści content marketingowe – do tej kategorii zaliczają się nie tylko treści tekstowe, ale również infografiki, prezentacje, ebooki, czy wspomniane już materiały wideo. Każdy z nich stanowi doskonałą okazję, aby przypomnieć o swojej marce i budować jej tożsamość, dlatego warto stosować się przy ich tworzeniu do wyznaczonych standardów.
  • Pozostałe formy reklamy internetowej – sprzedaż, a tym bardziej związane z nią działania promocyjne, w coraz większej mierze przenoszą się do sieci. Dlatego tworząc spójną politykę brand collateral, nie wolno pomijać żadnych elementów promocji marki obecnych online. Poza wspomnianymi aktywnościami w mediach społecznościowych dotyczy to także internetowych reklam, newsletterów, landingów i strony internetowej marki.

Dlaczego warto dbać o brand collateral swojej marki?

Przykładem tego, jak bardzo istotną rolę ona odgrywa, są w dużej mierze kultowe logotypy znanych globalnych marek. W końcu każdy z nas wie, gdzie może najeść się w trakcie podróży zjeżdżając z autostrady, gdzie natychmiast znajdzie ulubiony napój gazowany w automacie vendingowym lub kto wyprodukował urządzenie mobilne, na które spoglądamy z daleka. Umiejętnie prowadzona strategia brand collateral z czasem prowadzi do sytuacji, w której prosty symbol i kod kolorystyczny jednoznacznie przypominają o tożsamości i wartościach danej marki.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...