Każda marka musi dziś starannie dbać o własną identyfikacją wizualną. Konsumenci budują swoje postawy i podejmują decyzje, kierując się również czystym wrażeniem wizualnym. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera pojęcie brand collateral. Co to dokładnie oznacza? Jakie elementy składają się na brand collateral produktów i marek i dlaczego warto się o nie troszczyć?
Czym dokładnie jest brand collateral?
Pojęcie to jest stosunkowo mało popularne w polskim marketingu, choć można utożsamiać je z identyfikacją wizualną. W najogólniejszym znaczeniu oznacza zbiór środków wykorzystywanych do promocji marki, przy czym kluczowe znaczenie ma ich wzajemna spójność. Niezależnie od tego, z jakich narzędzi wizualnych korzystamy w działaniach promocyjnych, powinny one zachowywać jednolitą identyfikację wizualną. Brand collateral dotyczy jednocześnie sprzedaży, marketingu i PR-u. Identyfikacja wizualna nie powinna być przypadkowa, a koncentrować się na przekazaniu spójnych, charakterystycznych dla danej marki wartości, tożsamości i fundamentów.
Jakie elementy się na nią składają?
To bardzo szeroki zbiór, jeżeli chodzi o środki wyrazu. Mogą do niego należeć między innymi:
- Wszelkie materiały drukowane – wizytówki, kupony promocyjne, karty płatnicze w przypadku banków, gadżety promocyjne, ulotki oraz broszury, katalogi, zestawy podarunkowe i materiały POS. Lista jest w tym przypadku tak naprawdę nieograniczona, ponieważ założenia spójnego brand collateral warto stosować we wszystkich mających materialną formę narzędziach promocji zawierających branding, a możliwości w tym zakresie są nieograniczone, bo wyznacza je kreatywność twórców.
- Elementy wizualne w mediach społecznościowych – również prowadząc dedykowany marce media społecznościowe należy zachować spójność zgodnie z założeniami identyfikacji wizualnej. Dotyczy to elementów takich jak grafiki dołączone do postów, zdjęcia w tle, zdjęcia profilowe, a także udostępniane materiały wideo.
- Treści content marketingowe – do tej kategorii zaliczają się nie tylko treści tekstowe, ale również infografiki, prezentacje, ebooki, czy wspomniane już materiały wideo. Każdy z nich stanowi doskonałą okazję, aby przypomnieć o swojej marce i budować jej tożsamość, dlatego warto stosować się przy ich tworzeniu do wyznaczonych standardów.
- Pozostałe formy reklamy internetowej – sprzedaż, a tym bardziej związane z nią działania promocyjne, w coraz większej mierze przenoszą się do sieci. Dlatego tworząc spójną politykę brand collateral, nie wolno pomijać żadnych elementów promocji marki obecnych online. Poza wspomnianymi aktywnościami w mediach społecznościowych dotyczy to także internetowych reklam, newsletterów, landingów i strony internetowej marki.
Dlaczego warto dbać o brand collateral swojej marki?
Przykładem tego, jak bardzo istotną rolę ona odgrywa, są w dużej mierze kultowe logotypy znanych globalnych marek. W końcu każdy z nas wie, gdzie może najeść się w trakcie podróży zjeżdżając z autostrady, gdzie natychmiast znajdzie ulubiony napój gazowany w automacie vendingowym lub kto wyprodukował urządzenie mobilne, na które spoglądamy z daleka. Umiejętnie prowadzona strategia brand collateral z czasem prowadzi do sytuacji, w której prosty symbol i kod kolorystyczny jednoznacznie przypominają o tożsamości i wartościach danej marki.