Digitalizacja

digitalizacja

Digitalizacja pozwala na zaimplementowanie nowoczesnych technologii w biznesie, a także wpływa na oszczędność czasu i pieniędzy. Digitalizacja daje ogromną przewagę konkurencyjną. 

Digitalizacja – co to jest?

Digitalizacja to termin, który od lat opisywany jest pojawiają się na najpopularniejszych blogach biznesowych i technologicznych, ale nadal mogą pojawić się trudności z jego zdefiniowaniem. Według Business Dictionary digitalizacja polega na przekształceniu informacji analogowej na postać cyfrową za pomocą odpowiednich urządzeń elektronicznych. Dzięki temu dane mogą być przetwarzane, przechowywane i przesyłane za pośrednictwem obwodów cyfrowych, sprzętu i sieci.

Digitalizacja w biznesie

Digitalizacja biznesu prowadzi do tworzenia bardziej cyfrowego środowiska przedsiębiorstwie. Często liderzy błędnie traktują to jako „brak papieru”, ale może to znaczyć o wiele więcej. Wpływa bowiem na:

  • styl pracy,
  • dostęp do informacji,
  • możliwość zdalnego wykonywania zadań,
  • wprowadzenie istotnych zmian do dokumentów,
  • łatwiejsze księgowanie,
  • kontrolowanie danych,
  • szybkie udostępnianie informacji osobom z zewnątrz,
  • tworzenie nowych miejsc pracy,
  • przechowanie danych zebranych na przełomie wielu lat,
  • skracanie czasu tworzenia i przesyłania danych,
  • bezpieczeństwo informacji.

Digitalizacja w obecnym świecie powinna być priorytetem przedsiębiorstw, ponieważ pomaga firmom i organizacjom przekształcać ich działania i procesy wykonywane dotychczas ręcznie (fizyczne dokumenty, szafki na pliki, obsługa poczty etc.) w systemy wspierane przez technologię. Firma która jest zdigitalizowana, może zaplanować konkretny lejek sprzedażowy i na bieżąco go optymalizować, podnosząc swoją rentowność. 

Digitalizacja – zastosowanie w praktyce

Istnieją trzy kwestie, które są najważniejszymi punktami przemawiający za prowadzeniem digitalizacji w swojej firmie. Należą do nich:

1. Bezpieczeństwo

Pliki cyfrowe są w znacznie mniejszym stopniu narażone na zniszczenie. Dane przechowane w chmurze pozostaną tam niezależnie od tego, czy w danej korporacji zdarzy się wypadek, taki jak zalanie czy pożar. Gdy są one odpowiednio zabezpieczone, a serwer, na którym się znajdują, prowadzony przez wartościową firmę, to nie będą one również stanowiły kierunku ataków hakerów.

2. Szybkie przekazywanie informacji

Informacja w formie tekstowej może być odczytana na komputerze, laptopie czy telefonie. Nie musi zostać przekonwertowana do formy fizycznej, co znacznie skraca czas jej dostarczenia. Dla przykładu – kiedy specjaliści od marketingu w konkretnej firmie stworzą nowe studium przypadku, które będzie pomocne dla całego zespołu ds. sprzedaży, to dokument ten musi być udostępniony tylko raz, w centralnej lokalizacji, z której każdy zainteresowany może skorzystać. Digitalizacja zasobów pomaga przenieść do cyfrowego świata wszystkie najważniejsze dokumenty, a także szybko uruchomić sprawną internetową kampanię reklamową.

3. Ciągły dostęp do danych

Do korzystania z plików cyfrowych potrzebne jest wyłącznie posiadanie sprzętu, na którym można go odczytać, a większość osób ma go cały czas przy sobie w postaci smartfona, laptopa lub tabletu. Digitalizacja oznacza, że nie trzeba wracać do biura po zapomniane raporty czy też prosić współpracowników o skserowanie najnowszych wytycznych. Wszystkie te informacje znajdują się w jednym punkcie, do którego każda upoważniona osoba ma dostęp.

Automatyzacja procesów w digitalizacji

W ostatnich latach digitalizacja w biznesie nabiera jeszcze jednego, niezwykle istotnego oblicza, polegającego na zastosowaniu sztucznej inteligencji. Przedsiębiorstwa i organizacje, które zdecydują się na to rozwiązanie, skorzystają z potencjału automatyzacji procesów – wiele rutynowych czynności, za które dotychczas byli odpowiedzialni pracownicy, będzie wykonywane przez oprogramowanie. Wystawianie faktur, obsługa zamówień i stanów magazynowych to tylko wybrane przykłady.

Automatyzacja procesów sprawdza się w wielu branżach – od bankowości, przez usługi mobilne po sektor IT. Oprogramowanie (w odróżnieniu od ludz)i wykonuje proste i powtarzalne zadania bezbłędnie, szybciej i nie przemęczając się przy tym. Dzięki temu specjaliści mogą skupić się na pracy kreatywnej i analitycznej, czyli obszarach, w których automatyzacja procesów wynikająca z digitalizacji nigdy w pełni nie zastąpi człowieka.

Kolejny szczebel automatyzacji procesów stanowi machine learning – oprogramowanie, które w inteligentny sposób wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania kolejnych problemów, w czym również może wyręczać ludzi. Tak rozumiana digitalizacja biznesu staje się jego teraźniejszością.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...