Duplicate content

Duplicate content to zmora marketingowców, których celem jest budowanie widoczności w wyszukiwarce dla danych witryn. Na szczęście – uniknięcie tego zjawiska jest możliwe dzięki prowadzeniu działań zgodnie z konkretnymi wytycznymi.

Duplicate content – co to jest?

To zjawisko polegające na powielaniu treści w obrębie jednej strony internetowej lub kilku domen. Dotyczy przede wszystkim tworzenia obszernych treści, które są identyczne albo bardzo podobne. W uproszczeniu – duplicate content występuje wtedy, gdy ta sama treść dostępna jest pod kilkoma adresami URL.

Pozycjonowanie stron internetowych składa się między innymi z dostosowania treści w witrynie do preferencji wyszukiwarek. Niemniej jednak – w sytuacjach, kiedy dochodzi do łamania standardów – Google traktuje takie działania dosyć kategorycznie. Tworzenie treści jest jednym z podstawowych procesów w rozwijaniu stron internetowych. Właściciele witryn zdają sobie sprawę z tego, że duża ilość treści sprzyja poprawianiu wyników widoczności w wyszukiwarce. Jednak część z nich – zamiast tworzyć własne, unikalne treści – decyduje się na korzystanie z zasobów dostępnych w sieci. W przypadku takich działań, temat duplicate content zaczyna odgrywać kluczową rolę – i właśnie dlatego jest to zagadnienie tak istotne i popularne.

Google indeksuje i wyświetla w wyszukiwarce tylko te treści, które są unikalne. Powielanie zawartości może wpływać na obniżenie pozycji witryny w rankingu Google. Możliwe jest również całkowite usunięcie z indeksu – wówczas strona w ogóle nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania. W takich sytuacjach na pomoc przychodzi nam content marketing, czyli tworzenie unikalnych treści na strony i podstrony naszej domeny.

Co szczególnie istotne – duplicate content często występuje jako efekt nieświadomych działań, których celem nie jest wpływanie na wyniki wyszukiwania. Dotyczy to przede wszystkim powielania treści wewnątrz witryny.

Jak uniknąć duplicate content?

Na początku przedstawimy bardzo popularny błąd, dotyczący powielania treści wewnątrz witryny – o czym wspominaliśmy powyżej. Najczęściej występuje w sytuacjach, gdy ta sama treść znajduje się pod kilkoma adresami. Dla przykładu – przyjrzyjmy się przypadkowi, w którym do strony głównej prowadzą cztery adresy.

Przykład:

http://adnext.pl

http://adnext.pl/onas/index.html

http://www.adnext.pl

http://www.adnext.pl/index.html

W przypadku, gdy treści opublikowane na Twojej stronie internetowej zostaną skradzione, opublikowane w witrynie bez Twojej zgody – należy skontaktować się z jej właścicielem i zażądać ich usunięcia. Możesz również zgłosić to zdarzenie do Google i poprosić o usunięcie z indeksowania strony, na której opublikowano treści skopiowane z Twojej strony internetowej.

Konwertowanie kanoniczne

Kolejnym, bardzo ważnym sposobem na uniknięcie zjawiska duplicate content, jest wskazanie wyszukiwarce “właściwego” adresu URL. Jak już wspominaliśmy – Google wyświetla w wyszukiwarce tylko unikalne treści. Oznacza to, że w przypadku, gdy na Twojej stronie do tej samej treści prowadzi kilka adresów – Google może automatycznie określić, który z nich jest najważniejszy (czyli właściwy, kanoniczny). Aby tego uniknąć, należy samodzielnie określić strony kanoniczne. Możesz zrobić to na przykład korzystając z Google Search Console.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...