E-mail marketing to w uproszczeniu wykorzystywanie poczty elektronicznej do komunikacji marketingowej, której celem jest promowanie marki, produktów i/lub usług.
E-mail marketing – co to jest?
To forma marketingu online bazująca na komunikacji poprzez pocztę elektroniczną, która najczęściej odbywa się pomiędzy marką, a większą liczbą odbiorców. Choć w zasadzie można użyć tego określenia do każdej wiadomości wysłanej poprzez pocztę elektroniczną. Cechuje się automatyzacją działań i personalizacją komunikatów, pozwala na osiągnięcie niskich kosztów reklamy oraz mierzenie zwrotu z inwestycji. To jeden z najczęściej wykorzystywanych kanałów komunikacji przez firmy.
Temat, jakim jest marketing z wykorzystaniem maila, zrzesza wielu zapalonych zwolenników, ale przez wielu marketingowców jest uważany za formę, która sukcesywnie odchodzi do lamusa. W jednej z naszych publikacji pisaliśmy o tym – jak dzisiaj robić e-mail marketing.
Nie wdając się teraz w szczegóły – przedstawiliśmy tam możliwości prowadzenia działań w tym kanale, z uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi i aktualnych trendów – od automatyzacji, po prowadzenie do konwersji na mobile.
Możliwości i standardy promocji z wykorzystaniem poczty elektronicznej znacząco zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat. Tak samo, jak kiedyś najpopularniejszym rozwiązaniem było przesyłanie “suchych” ofert – tak dzisiaj e-mail marketing to narzędzie realizujące szeroki zakres celów. Od budowania relacji z klientami poprzez spersonalizowaną komunikację, po niestandardowe kreacje z audiowizualną warstwą, poprawiające CTR i wskaźnik konwersji.
Jakie korzyści daje?
Marki korzystające z tej formy marketingu bezpośredniego otrzymują następujące możliwości:
- analityka i mierzenie skuteczności oraz zwrotu z inwestycji,
- docieranie do dużych grup odbiorców (tworzenie baz adresów),
- segmentacja odbiorców i tworzenie spersonalizowanych komunikatów,
- automatyzacja działań (autorespondery często wykorzystywane jako wiadomości dotyczące transakcji, które pozwalają na szybki kontakt z użytkownikami dokonującymi określonych działań),
- sprawna realizacja programów lojalnościowych.
Podstawowe wskaźniki skuteczności działań w obszarze e-mail marketing to:
- liczba zapisów do newslettera,
- współczynnik otwarć (open rate, OR),
- współczynnik klikalności (click-through rate, CTR),
- współczynnik kliknięć do otwarć (click to open rate, CTOR).
E-mail marketing świetnie sprawdza się jako ogniwo łączące różne kanały komunikacji z odbiorcami. Działa nie tylko w standardowym połączeniu – ze stroną internetową – ale także w połączeniu z marketingiem w mediach społecznościowych.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w DMA Insight: Marketer email tracking study (2017), o których pisaliśmy w jednej z naszych publikacji – większość firm planuje zwiększenie budżetu na e-mail marketing. 44% planuje wzrost, 9% – znaczący wzrost, a 43% firm zakłada utrzymanie budżetu na tym samym poziomie. Cztery na pięć firm przeznacza na mailing do 20% wysokości całego budżetu na działania marketingowe.
W tym artykule analizujemy 5 głównych błędów e-mail marketingu.