Employer Branding to skonkretyzowane działania, które mają na celu stworzenie wizerunku pracodawcy, u którego warto pracować.
Employer Branding (w skrócie EB, z ang. budowanie marki pracodawcy) sprawia, że obecni i potencjalni pracownicy pozytywnie oceniają markę i dostrzegają atrakcyjne warunki dla rozwoju kariery zawodowej. To długoterminowa strategia przyciągania i zatrzymywania najbardziej utalentowanych pracowników.
Budowanie marki pracodawcy
Termin Employer Branding wprowadzony został w 1996 roku przez Simona Barrowa i Tima Amblera, którzy opublikowali artykuł „The Employer Brand”. Pełna i współczesna definicja została wprowadzona dopiero w 2001 roku przez firmę McKinsey. Według niej celem EB jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy, który przyciągnie zarówno aktywnych, jak i pasywnych kandydatów, a także kluczowych partnerów biznesowych.
Mimo że w języku polskim jest stosowny odpowiednik, właśnie budowanie marki lub wizerunku pracodawcy, popularnie stosuje się anglojęzyczną nazwę „branding„, zwłaszcza w branży zarządzania zasobami ludzkimi.
EB wewnętrzny i zewnętrzny
Działania w zakresie Employer Branding można podzielić na dwie grupy: zewnętrzny i wewnętrzny. Zewnętrzny EB dotyczy wsparcia dla budowania wizerunku pracodawcy w celach rekrutacyjnych. Działania skierowane są na zewnątrz, a więc dotyczą głównie potencjalnych pracowników. Wśród sposobów dotarcia do nich wyróżnia się uczestnictwo w targach pracy i aktywna promocja firmy w serwisach powiązanych z pracą. Popularnym rozwiązaniem jest również tworzenie fanpage dla osób potencjalnie zainteresowanych pracą, a także przygotowywanie ogłoszeń rekrutacyjnych dostosowanych do grupy docelowej pod względem oczekiwań.
Wewnętrzny EB to działania skierowane do obecnych pracowników firmy wspierające budowanie przyjaznej atmosfery pracy, promowanie możliwości rozwoju i inwestowanie w kapitał ludzki. Do podejmowanych działań zalicza się organizowanie konkursów i akcji skierowanych do pracowników, przygotowanie programów i ścieżek rozwoju w postaci szkoleń czy działań wolontariackich i społecznych.
Korzyści z działań employer branding
Zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny Employer Branding przynosi szereg korzyści pracodawcy, ale również pracownikom. Po pierwsze pracownicy są dumni ze swojego miejsca pracy, ich poziom motywacji jest bardzo wysoki oraz czerpią satysfakcję z pracy na rzecz tego, a nie innego pracodawcy. Wpływa to również na niski procent odejść dobrowolnych, a także zmniejsza podatność na oferty konkurencji – buduje się więc lojalność.
Po drugie Employer Branding pomaga zbudować silną markę pracodawcy, zatem przyciąga konkretnych kandydatów, a nie przypadkowych. Dochodzi też kwestia aplikacji spontanicznych, czyli ofert kandydatów, którzy wysyłają CV pomimo braku otwartej rekrutacji.
Po trzecie zaplanowany i systematycznie prowadzony Employer Branding obniża koszty rekrutacji i skraca czas jej trwania, ponieważ marka jest już znana.
Priorytetem dla Employer Branding jest pracownik, dlatego wokół niego koncentruje się wszystkie działania. Jego zadaniem jest realizacja działań i kampanii wizerunkowych, które przełożą się na budowanie trwałej kultury organizacyjnej oraz przyjaznego środowiska pracy.