Employer Branding

Employer Branding to skonkretyzowane działania, które mają na celu stworzenie wizerunku pracodawcy, u którego warto pracować.

Employer Branding (w skrócie EB, z ang. budowanie marki pracodawcy) sprawia, że obecni i potencjalni pracownicy pozytywnie oceniają markę i dostrzegają atrakcyjne warunki dla rozwoju kariery zawodowej. To długoterminowa strategia przyciągania i zatrzymywania najbardziej utalentowanych pracowników.

Budowanie marki pracodawcy

Termin Employer Branding wprowadzony został w 1996 roku przez Simona Barrowa i Tima Amblera, którzy opublikowali artykuł „The Employer Brand”. Pełna i współczesna definicja została wprowadzona dopiero w 2001 roku przez firmę McKinsey. Według niej celem EB jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy, który przyciągnie zarówno aktywnych, jak i pasywnych kandydatów, a także kluczowych partnerów biznesowych.

Mimo że w języku polskim jest stosowny odpowiednik, właśnie budowanie marki lub wizerunku pracodawcy, popularnie stosuje się anglojęzyczną nazwę „branding„, zwłaszcza w branży zarządzania zasobami ludzkimi.

EB wewnętrzny i zewnętrzny

Działania w zakresie Employer Branding można podzielić na dwie grupy: zewnętrzny i wewnętrzny. Zewnętrzny EB dotyczy wsparcia dla budowania wizerunku pracodawcy w celach rekrutacyjnych. Działania skierowane są na zewnątrz, a więc dotyczą głównie potencjalnych pracowników. Wśród sposobów dotarcia do nich wyróżnia się uczestnictwo w targach pracy i aktywna promocja firmy w serwisach powiązanych z pracą. Popularnym rozwiązaniem jest również tworzenie fanpage dla osób potencjalnie zainteresowanych pracą, a także przygotowywanie ogłoszeń rekrutacyjnych dostosowanych do grupy docelowej pod względem oczekiwań.

Wewnętrzny EB to działania skierowane do obecnych pracowników firmy wspierające budowanie przyjaznej atmosfery pracy, promowanie możliwości rozwoju i inwestowanie w kapitał ludzki. Do podejmowanych działań zalicza się organizowanie konkursów i akcji skierowanych do pracowników, przygotowanie programów i ścieżek rozwoju w postaci szkoleń czy działań wolontariackich i społecznych.

Korzyści z działań employer branding

Zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny Employer Branding przynosi szereg korzyści pracodawcy, ale również pracownikom. Po pierwsze pracownicy są dumni ze swojego miejsca pracy, ich poziom motywacji jest bardzo wysoki oraz czerpią satysfakcję z pracy na rzecz tego, a nie innego pracodawcy. Wpływa to również na niski procent odejść dobrowolnych, a także zmniejsza podatność na oferty konkurencji – buduje się więc lojalność.

Po drugie Employer Branding pomaga zbudować silną markę pracodawcy, zatem przyciąga konkretnych kandydatów, a nie przypadkowych. Dochodzi też kwestia aplikacji spontanicznych, czyli ofert kandydatów, którzy wysyłają CV pomimo braku otwartej rekrutacji.

Po trzecie zaplanowany i systematycznie prowadzony Employer Branding obniża koszty rekrutacji i skraca czas jej trwania, ponieważ marka jest już znana.

Priorytetem dla Employer Branding jest pracownik, dlatego wokół niego koncentruje się wszystkie działania. Jego zadaniem jest realizacja działań i kampanii wizerunkowych, które przełożą się na budowanie trwałej kultury organizacyjnej oraz przyjaznego środowiska pracy.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...