Event marketing to działania marketingowe polegające na organizacji bądź sponsoringu różnego rodzaju imprez i wydarzeń, podczas których marka buduje skojarzenie z określonym zestawem wartości bądź zyskuje możliwość networkingu i docierania do osób decyzyjnych.
Event marketing w zintegrowanej komunikacji marketingowej
Bazując głównie na bezpośrednim kontakcie odbiorcy z marką, event marketing może realizować wiele różnych celów przedsiębiorstwa. Do głównych zadań tej formy marketingu należy:
- Pozyskanie uwagi wielu konsumentów oraz mediów (np. Open’er Festival)
- Asocjacja określonych emocji z wizerunkiem kreowanym przez markę
- Networking – budowanie relacji w dużej skali (możliwość bezpośredniego kontaktu z wieloma potencjalnymi klientami)
- Generowanie przychodów
- Promowanie nowych usług i produktów
W definicji klasyka marketingu, Philipa Kotlera, w zaktualizowanym wydaniu „Marketingu”, eventy są już osobnym, samodzielnym narzędziem w strategii marki. Jak możemy przeczytać na Wikipedii: Ich stosowanie autor określa mianem „marketingu wydarzeń i doświadczeń” i definiuje jako organizowane przez przedsiębiorstwo działania i programy, których celem codzienne lub okazjonalne, mające związek z marką interakcje z konsumentami, obiecujące wydarzenia sportowe, kulturalne, rozrywkowe, charytatywne, jak również inne, mniej formalne działania.
Kategorie event marketingu
O event marketingu możemy mówić w różnych kontekstach, np. wtedy gdy:
- Jest głównym tematem wydarzenia – buduje swój wizerunek poprzez szereg aktywności bezpośrednio wspierających komunikację brandu (np. eventy integracyjne)
- Nie jest głównym tematem wydarzenia – przedmiotem zainteresowania uczestników eventów nie jest marka sama w sobie, ale np. koncerty i inne wydarzenia, których sponsorem jest marka (np. konferencja Mail My Day organizowana przez firmę Freshmail)
Warto również nadmienić, że w kontekście event marketingu mówimy zarówno o wykorzystywaniu eventów jako jednej z taktyk marketingowych, jak i w kontekście działań operacyjnych, wspierających promocję wydarzenia. W pierwszym przypadku event nie jest więc głównym przedmiotem działalności firmy (może być użyty do promowania produktu, którego tradycyjna reklama jest ograniczona prawnie), zaś w drugim – firma funkcjonuje dzięki organizacji eventu (np. Targi eHandlu). Tę drobną, acz znaczącą różnicę semantyczną moglibyśmy sprowadzić do dwóch zdań:
- Event marketing to wykorzystanie wydarzenia do osiągania zewnętrznych celów związanych z marką
- Marketing eventu to działania koncentrujące się na promocji samego wydarzenia
Jakie cele może realizować event marketing
Kiedy firma korzysta z możliwości event marketingu, ma szansę na realizację przynajmniej trzech podstawowych celów:
- Cele wizerunkowe – zbieranie danej branży lub jej segmentu przez firmę o ugruntowanym procesie marketingowym i sprzedażowym pozwala na realizowanie celów związanych ze wzrostem świadomości marki
- Cele sprzedażowe – poprzez zebranie przedstawicieli branży w jednym miejscu, zainteresowanych produktem danej firmy, mamy możliwość nawiązania bezpośrednich relacji i wygenerowania leadów dla działu sprzedaży
- Cele charytatywne (CSR) – to również pośrednie wspieranie wizerunku, formuła polegająca na zbieraniu środków (bądź przekazaniu zysków ze sprzedaży biletów, crowdfounding) na cele charytatywne
Wewnątrz tych dużych kategorii, mieści się też szereg innych, mniejszych. Przy odpowiednich środkach i dobrze zaprojektowanej kampanii reklamowej promującej dane wydarzenie, eventy mogą stać się motorem rozwoju firmy! W tym artykule podpowiadamy, jak promować event Twojej firmy.